Cykelbyxor eller inte?

Hej!
Undrar om man ska ha cykelbyxor när man ska ut på långtur? Jag har haft det innan men gillar dem inte. Man kan ju vänja sig att inte ha dem på men undrar om det kanske är farligt eller skadligt för pung osv? Hur gör ni?

Martin
 
Klarar du dig utan skavsår och öm bakdel så är det väl bara att köra utan, jag som använder cykeln som träningsredskap ser det dock som en självklarhet att använda cykelbyxor när jag tränar.
 
cykelkalsonger

Jag använder "cykelkalsonger", är väl som en vadderad cykelbyxa fast betydligt tunnare, sen lösa shorts utanpå med de fickor jag vill ha etc.
Och så ser man rätt diskret ut också vid caféstoppen...
 
Jag använder "cykelkalsonger", är väl som en vadderad cykelbyxa fast betydligt tunnare, sen lösa shorts utanpå med de fickor jag vill ha etc.
Och så ser man rätt diskret ut också vid caféstoppen...

Något som fanns för ett par år sedan och säkert finns än idag är just vanliga shorts med cykelbyxa som innerbyxa.
 
same same

Något som fanns för ett par år sedan och säkert finns än idag är just vanliga shorts med cykelbyxa som innerbyxa.

Ja dessa finns fortfarande och är egentligen samma lösning som jag rekommenderade,
fast den vadderade "kalsongen" sitter då i shortsen, ev löstagbart med kardborre eller helt fastsydda.
Jag tycker den lösa kalsongvarianten är bra, enkelt om man vill byta shorts, eller helt enkelt använda shortsen separat (när man inte cyklar, t ex slagit läger).
Och lite enklare att slippa pilla bort o tillbaka innerbyxan med kardborre här o där...
 
läste artikeln

läste artikeln om att det är farligt att cykla mer än 30 mil. men om man cyklar utan cykelbyxor då är ju det bara friktionen som skadar spermierna. hälften löst. =)
Är det nnågon som vet hur cykelkalsonger fungerar, någon hemsida? Kostnad?

Martin
 
Personligen tycker jag att det är otroligt skönt med cykelbyxor, de förhöjer upplevelsen rejält. Du kanske bara inte har hittat en modell som passar?

Om du har tveksamheter kring att visa dig offentligt med dem finns ju alltid underkläder med samma funktion som nämnts ovan.
 
Är det någon som vet hur cykelkalsonger fungerar, någon hemsida? Kostnad?

wiggle.co.uk

Jag har kört med de här i vinter. Funkar bra som komplement till mina långa tights som inte har vaddering. Är av ngn orsak bättre än de korta tightsen på att hålla paketet på plats. (oftast) billigare än cykeltights, vilket gör att jag har fler ombyten tillgängliga till mindre pengar.

Fanns liknande plagg från andra tillverkare också på wiggle.
 
Ang cykelbyxor

Hej!
Undrar om man ska ha cykelbyxor när man ska ut på långtur? Jag har haft det innan men gillar dem inte. Man kan ju vänja sig att inte ha dem på men undrar om det kanske är farligt eller skadligt för pung osv? Hur gör ni?

Martin

Beror mycket på hur framåtlutad sittpossition samt bredd på sadeln du har. Men frågan besvara nog sig själv om du provar att cykla utan...! ;)

Själv har jag alltid cykelbyxor med hängslen när jag tränar eller kör lopp. Tunna cykelkalsonger eller shorts med innerbyxor tycker jag bara knölar till det då inläggen är för tunna för att fylla någon verklig funktion. På cykelsemestern har jag oftast korta cykelbyxor utan hängslen med tunna syntet byxor/knickers utanpå för att inte störa "civilisters" känsliga sinnen eller religiösa påbud.

Kan dock inte nog betona vikten av daglig rengöring för att slippa problem. Har slutat använda creme/vaselin med syntet inlägg då jag tycker det förstör och täpper igen materialet samt försvårar rengöring.
 
Jag kör med ett "gele"sadelöverdrag från Clas Olsson för typ 80 spänn och vanliga skjorts. Det funkar utmärkt för mig, men detta med sadel och bakdel är högst personligt, vi är alla olika. Kan vara värt att testa om du vill köra med vanliga skjorts..
Edit: tar av den vid regn. Kör jag utan brukar jag få ont i svanskotan (typ trycksmärta) efter ett längre pass
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CocoSoff Giftfria cykelbyxor Långcykling 2
PontusEricsson Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning? Långcykling 18
hannulan Icke-tajta cykelbyxor Långcykling 11
Hampe88 blev värre med cykelbyxor Långcykling 9
rolle77 Cykelbyxor Långcykling 2
tbasco Cykelbyxor Långcykling 2
EvaA Vadderade cykelbyxor, hur bra är det? Långcykling 8
erikahl cykelbyxor Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.