blev värre med cykelbyxor

Har precis köpt cykel och utrustning för att cykla 400 mil i sommar. Köpte cykel för en månad sen, och har cyklat någon månad utan cykelbyxor. Funkade rätt fint, hur jag än ställe in sadeln. Den enda som var blev att kalsongerna skavde lite bakom pungen, men det gjorde aldrig ont.

Så gick jag häromdagen och köpte ett par craft cykelbyxor för 600 kr på sportex. De kändes sköna och allt i affären. Men sen när jag satte mig på sadeln kände jag hur de liksom tryckte upp bakom pungen. Kändes inte så mycket i början, men alltefter jag cyklat några mil så blev trycket mer och mer outhärdligt. Det känns som att stoppningen i cykelbyxorna pressar upp precis bakom pungen. Ska det vara så? Har testat vinkla sadeln åt alla möjliga håll, sänkt och höjt, och ändrat avstånd från styret. Men inget verkar hjälpa? Utan cykelbyxor blev det inte alls såhär. Är det för att jag är ovan?
 
Har du rätt sadel? Cyklist föds man inte till, man blir det genom att bli hård i dalen, trena och lida.....En smalare sadel ev en med hål för urinledaren brukar hjälpa.......
 
jo men det var just det att innan ja köpte cykelbyxorna så var allt schysst liksom. Sen när ja köpte cykelbyxorna så blev det liksom som att trycket går helt bakom pungen vad den delen nu heter. Kudden gör så att resten av baken kommer upp, och allt trycker kommer där

har ingen anning om jag har rätt sadel eller inte, har den som följde med när ja köpte cykeln..en merida cyclocross cc 4
 
Dansbanan

Området där du får ont kallas för"dansbanan" eller Perineum(?) med ett annat ord.

Du kan ju prova sänka sadeln några mm? Kör du med kortkalsonger? Cykelbyxor skall användas naturelle.Precis som seaobserver skriver kan du använda en annan sadel. Du har kanske en för mjuk och bred sadel? På mina CX, MTB och LVG hojar använder jag Selle Italia SLR och SLR XP de funkar kanon. Men sadelfrågan är precis som baken-delad.

Fråga dina vänner om du får testa någon av deras sadlar eller din LBS om han har några test-sadlar och prova vad som passar dig.
 
Själv slutade jag använda cykelbyxor, i alla fall med "blöja", när jag började cykla riktigt mycket.
Med mycket menar jag 50-60 mil i veckan, som cykelbud.
Det är lite jobbigt i början, men det är vanesak. Dag 1 och 2 efter längre uppehåll var aldrig något problem, slutet på dag 3 och sen dag 4 så lät jag helst bli att sitta ner. ;-) En vilodag/helg på det så var det lugnt sen, baken hade vant sig och härdat.
Många av mina kollegor hade mer eller mindre problem med utslag och skav, jag tror det blir för tätt och varmt om man ska ha cykelbyxorna på sig hela dagen.
Själv hade jag tights på mig för första gången på många år vid cykling idag, men det är ett par utan vaddering som jag hittade i en låda. Självklart inga kalsonger under om jag har tights. Utan tights så kör jag vanliga, tighta boxers...

Vad vill jag ha sagt med det här? Jag vet inte riktigt, kanske att du ska prova att köra utan cykelbyxor om det faktiskt är skönare...
Men som andra säger, det gäller att ha rätt sadel.
 
Troligtvis är sadeln för mjuk för cykelbyxor vilket gör att den å andra sidan är helt ok utan. Kanske ska du testa med en hårdare sadel eller med ett par byxor med mindre eller utan stoppning.

Med vanliga byxor riskerar du troligtvis skav efter ett par dagars körning.

För att göra din egen sadel hård tillfälligt kanske du kan fukta den och lägga den i frysen en stund och sedan test sitta och se om trycket är detsamma. Alltså om du inte har möjlighet att testa med en annan sadel.

Ser fram emot en övervakningsfilm på youtube där någon diskret ofredar olika sadeltyper i ett cykelställ på stan i ett par nya cykelbrallor :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.