Vadderade cykelbyxor, hur bra är det?

Ska ut på min första långtur på cykel (mellan Söderhamn och Umeå, någon som har tips vad gäller denna sträcka?) och undrar vad man behöver för en veckas cykling.

Behöver man vadderade cykelbyxor? Kan man som kvinna få ej önskvärda konsekvenser (lättare för urinvägsinfektion t ex) av dessa, någon som vet? Är vadderade cykelbyxor med antibakteriellt skydd bra (eller måste man samtidigt investera i svampdödande medel)?

Tacksam för allehanda tips o råd!
 
Cykelbraxor med blöjja

Jag är visserligen inte kvinna men har du inte cyklat med vadderade braxer så har du aldrig cyklat! Blev otroligt förvånad över hur skönt det var första gången jag cyklade, har alltid använt det sen dess. Köp ett par tre par så du kan tvätta dem under långturen. Jag föredrar cykelbrallor med hängslen men det är lite bökit men sitter suvve.
Jag använder aldrig nå smörja eller nåt. Har ingen erfarenhet angående de besvär du nämnde, men jag är ju som sagt man. Mitt X använde dock aldrig nåt annat än cyklebrallor och hon klarade sig runt vätternrundor och MTB långlopp utan problem.

Köp! Du kommer inte att ångra dig. Det kan jag lova dig.

Kung Stalle
 
Vadderade cykelbyxor fungerar som nämnts ovan alldeles utmärkt och jag kan inte tänka mej att de skulle öka risken för urinvägsinfektioner jämfört med ovadderade byxor. Den antibakteriella behandlingen som finns i en del byxor har som syfte att hämma de bakterier som trivs vid de svettkörtlar vi har i armhålorna, skrevet och fötterna och ger upphov till svettlukten därifrån. Någon effekt mot urinvägsinfektion ska man inte räkna med. Den här antibakteriella behandlingen har för övrigt ifrågasatts i många sammanhang (antibakteriella medel finns ju i kläder, skor, diskmedel mm.) eftersom man menar att det ökar risken för miljöeffekter av olika slag.
 
Inte nog med miljöefekterna...

... anitbaktieriella grejjor tar ju åxå bort bakterierna som man VILL ha. Det gör ju ingen skillnad på varesig bra eller dåliga bakterier utan tar bort allt. Vilket gör att man kanske helt plötsligt står utan den bakterier man behöver där nere i brallan. Det är ju inte för intet som kroppen håller +37 grader = bästa temperaturen för bakterier.

Jag använder dock antibaktriella cykelbyxor. å ibland känns det som om man skulle vilja koka dom efter ett tags användning.



Kung Stalle går igen
 
vadderde

Vaddderade cyckelbyxor är ofta skillnaden mellan en lyckad LÅNG cyckeltur och en misslyckad.
Man måste dock prova sina nya fina byxor ,för det är inte säkert att ett flashit märke eller en snygg logga på sidan gör turen skönare.
Dessutom är renlighet naturligtvis viktigt.
Rumpan är viktigare vid rengörning än nobban.
Dagens syntetiska skinn i byxorna tokar med vanlig rengöring med lite tvål och vatten och torkar till morgonen efter.
Blir det för fuktigt där bak så skyddar du huden bäst med lite vaselin(gula burken).
Bli kompis med din sadel!
lycka till/janne
 
Inga kallingar!!!

Hej Eva! Det skall tilläggas att man inte skall använda kallingar eller troser under! Många gör nämligen det och kan sedan inte förstå hur vissa klarar ett helt Tour de France.
Svetten samlas upp i tyget och fungerar som sandpapper mot huden, förutom alla fuktiga sömmar som skaver.
Som du säker insett nu är detta med tajts halva nöjet för oss män... ;)
Ha en skön tur!
 
Jag som tjej då får väl ge mina åsikter också! Jag har använt vaderade cykelbyxor i tre-fyra år och har aldrig upplevt några problem. Snarare är det tvärtom, jag kan inte använda min mountinbike utan dem, för då gör det ont.
Men som sagt var, inga trosor under och ingen smörja.

Sen är det snyggt med svarta tajts också, på killarna alltså ;-)
 
Utan eller inte utan...

Kan bara hålla med alla föregående inlägg, vaderade cykelbyxor är att föredra. Ska man ha cykelbyxor så finns det inget alternativ, tycker jag iaf.
Däremot håller jag inte riktigt med om det med att inte ha något under, det hela handlar helt och hållet om vad du ska göra.
Kör du träning med racer och räknar med att hålla bra farter, skippa nåt under. Samma sak om du tänker genomföra ngn form av lopp, inget under. Genomförde själv Vätternrundan i år utan något under vilket dock inte kompisen gjorde, han hade ont efter det... :-(
Är det däremot långcykling på mountainbike/touring i lugna tempon så ser jag inte problemet, har cyklat många mil på det sättet. Dock så vill jag ändå framhäva att inte använda något under, samt minst dubbla byxor. Vill man ha nåt under, se till att det inte innehåller sömmar. Vilket vi killar kan hitta på H&M, modellen heter "Seamless". Kanske passar er tjejer också...
Annars vad det gäller packning för en vecka så skulle jag säga att när du har packat allt, släng bort hälften då räcker det mer än nog... :) Visserligen med en del tvätt. Annars är det verktyg, extra slang, kanske däck och lite annat som faller sig självklart.

Lycka till!
 
Cykelbyxor

Du behöver minst två par korta med hängslen och sannorlikt för vår o höst minst ett par långa med hängslen. (sitter skönare runt magen)
Sömnfria kalsingar under ok vid måttlig cykling. Ren o torr är principen. Våttvätt i rumpan vid vare stort!
Jag gillar lösa ben och ärmar, kan även användas som förstärkning vid höst o vårturer.
Tröjor två korta och en långärmad. Skoöverdrag, höga i neopren. Tumvantar mot regn...listan blir lång.
Men cykelbyxor med stoppning är ett måste för en lyckad tur....
Glöm inte hjälmen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.