MTB eller LVG

På min kommamnde långtur skall jag dra en enhjulig kärra efter cykeln. Efter att ha studerat kartan tror jag inte att det kommer att bli särskilt backigt.
Nu skall drivlinan monteras på en CX(Planet X-Uncle John) men jag har svårt att bestämma mig för vilka komponenter som skall användas. Allt har ju för och nackdelar!
Jag kommer att använda STI och har både dubbel och trippel reglage.
Följande komponenter har jag"i lådan"

Vevparti Shimano FCR-700 Compact med 34 och kan välja på 36-38-42 till stora klingan
--------"--------------- XT 770 22-32-44
Framväxel Dura Ace-9 eller Ultegra-9
--------"------ XTR 971
Bakväxel Dura Ace-9 eller 105-9
-----"------ XT 770
Kassett LVG (D-A/Ultegra/105) 11-21 osv t.o.m 12-27
----"------ MTB XT 11-32 och 11-34

Vilken setup hade ni valt och vad baserar ni det på?
 
Bättre val

Vevparti Shimano FCR-700 Compact med 34 och kan välja på 36-38-42 till stora klingan
--------"--------------- XT 770 22-32-44
Jag hade valt touringvarianten av Shimanos MTB-vevpartier i den slitstarka Deore-varianten med 48/36/26-drev
http://www.bike-discount.de/shop/k413/a8702/deore-kurbel-fc-m532-cl-schwarz.html?mfid=43

Bakväxel Dura Ace-9 eller 105-9
-----"------ XT 770
XT är bättre tätade, jag hade valt en GS-variant, tex
http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5248/xt-schaltwerk-rd-m-770-gs.html?mfid=43

Kassett LVG (D-A/Ultegra/105) 11-21 osv t.o.m 12-27
----"------ MTB XT 11-32 och 11-34
105 12-27
 
Jag har själv funderat på(ungefär) samma komponenter. Varför jag föreslagit dessa komponenter är för att de finns i"lådan" hemma och är inte monterade på någon av cyklarna. Då slipper jag ju köpa något nytt :eek:)

Så följande setup verkar ok?
Vevar XT
Bakväxel XT
Framväxel XTR
Kassett 105-12-27

Hur ofta kommer jag att köra på stora kakan när jag har kärran baktill? Funderar även på om jag borde gå ned i storlek på stora klingan? Kanske använder jag hela registret med en mindre klinga? Har en 42 tänders liggande. Vad tror ni?
 
Ska du ha mycket packning, så lär du sällan ha användning för större utväxling än 42/12.

I övrigt bör dessa lådgrejor kunna funka ihop, givet att antal växlar på reglage och kassett stämmer, vajerdragning och infästning funkar med framväxeln och så vidare.
/Niklas
 
Ska du ha mycket packning, så lär du sällan ha användning för större utväxling än 42/12.
/Niklas

Det bör ju vara bättre att ha en"tätstegad låda", ungefär som på LVG hojen. Vilken fart vill och kan jag hålla med kärran baktill? Tanken är ju inte att ligga och mata på 42-12 utan planen är att ta det lugnt och se delar av norra sverige.

Min bristande erfarenhet inom touring/långfärdscykling gör dock att jag känner att det kan vara bra att fråga de som är mer erfarna.
 
Tycker att

det blir mindre växeltryckningar om stegen mellan i varje fall de två större klingorna fram är mindre än 10 kuggar. Lite irriterande om man behöver regelmässigt justera bakväxeln 1 eller två tryck när man växlar framdrev.

Rejält lätt utväxling med minsta drevet fram kan man behöva på vissa underlag i motvind etc.
Tredelat fram tycker jag hör hemma på en touringcykel.

Thure
 
Det bör ju vara bättre att ha en"tätstegad låda", ungefär som på LVG hojen. Vilken fart vill och kan jag hålla med kärran baktill? Tanken är ju inte att ligga och mata på 42-12 utan planen är att ta det lugnt och se delar av norra sverige.

Min bristande erfarenhet inom touring/långfärdscykling gör dock att jag känner att det kan vara bra att fråga de som är mer erfarna.

Självfallet är det bra med en racerkassett i bak för touring. 12-27 i bak är möjligtvis grövsta laget och 12-23 eller 12-25 vore att föredra. Men om du nu har en ny kassett med 12-27 hemma, så är det ju inte fel och testa den.

Angående utväxlingen 42/12 så avser siffran 42 antalet tänder på den största framklingan och siffran 12 avser då antalet tänder på den minsta drevet på kassetten i bak. Alltså den tyngsta möjliga utväxlingen, som bara är aktuell vid nerförsbacke i kombination med förlig medvind. Du hade ju en 42-tandat framdrev hemma, om jag förstod det rätt.
/Niklas
 
Så ringde det på dörren kl 11.00 och ett paketet lämnades av. Det beställda ramsetet från Planet-X (Kaffenback) hade redan kommit. Kul. Nu slipper jag plocka isär min Uncle John och kan använda den här ramen i stället. Enda problemet är väl att sadelstolpsöret är 29,8 mm i stället för 31,8mm. Men jag kan göra ett shim under dagen, så att XT växeln passar.

Har bytt klinga och det sitter nu 42t i.s.f 44t på XT vevarna. Jag har en känsla av att jag inte kommer att köra mycket på stora kakan men vet detta naturligtvis först när turen är klar

Nu gäller det att fundera ut vilket lager jag skall montera. Har ett begagnat(gått ca 10 tim på LVG)Cane Creek SC1och ett helt nytt FSA Orbit. Några förslag?

Står i valet och kvalet vilket styre jag skall ha. Antingen ett PedalSoft"Epic"31,8 mm eller ett OnOne"Mungo" 25,4 mm http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMU/on-one-mungo-handlebar Fördelen med OnOne styret är att jag inte upplever det fullt så styvt som LVG styret. Jag kan även byta positioner lite oftare. Vad tycker ni? (Styrstam väljer jag efter styre.)

Hoppas att Kaffenbacken är bekvämare än CXn? Lite snällare geometri och inte fullt lika styv borde väl göra susen?
 

Bilagor

  • Planet-X Kaffenback 002.jpg
    Planet-X Kaffenback 002.jpg
    39.2 KB · Visningar: 464
Bestäm själv

Grattis till din nya ram och den snabba leveransen.

Står i valet och kvalet vilket styre jag skall ha. Antingen ett PedalSoft"Epic"31,8 mm eller ett OnOne"Mungo" 25,4 mm http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMU/on-one-mungo-handlebar Fördelen med OnOne styret är att jag inte upplever det fullt så styvt som LVG styret. Jag kan även byta positioner lite oftare. Vad tycker ni? (Styrstam väljer jag efter styre.)
Om det skall funka bra för dig så skall du själklart välja det som funkar bäst för dig.
Men generellt sett är det så att OS-styren är styvare än styren med normal diameter (men det finns förstås undantag)

Hoppas att Kaffenbacken är bekvämare än CXn? Lite snällare geometri och inte fullt lika styv borde väl göra susen?
Geometrin är självklar VÄLDIGT viktig för bekvämligheten.
Men styvheten hos ramen påverkar INTE den upplevda bekvämligheten, en onödigt instabil ram medför dessutom andra nackdelar.

Tester har även visat att rammaterialet inte heller har någon inverkan på den upplevda komforten hos cykeln.
Åtminstone om ramarna är såpass maskerade att det inte går att identifiera vilket material den är gjord av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Catalina MTB dämpad eller odämpad? Långcykling 5
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
perlowdin MTB i Himalaya Långcykling 0
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Island runt på MTB!? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.