Kungsleden med MTB

Jag har inget emot det! (Och jag TROR inte att det finns några bestämmelser som säger att du inte får, förutom i Abisko nationalpark)

/Håkan
 
Frågan är inte om man får, snarare om man bör!

Frågan är inte om man får, snarare om man bör! Tycker man läser om fjällcykling på fler och fler ställen och känner mig alltid lika kluven. Vet att detta har disskuterats för men kan inte låta bli. Min uppfattning är att en MTB Förstör och river upp mycket mer än en vandrare och är därför tveksam till om det är en god idee att ta med sig cyklen ut i vår känsliga fjäll natur.

PS Det är väll lika bra att säga att jag själv är en hängiven MTB åkare DS

-Åke
 
Skadan densamma

Kan hålla med om att cykling ger djupare spår i terrängen, men enligt en artikel i Utemagasinet (minns ej vilket numer) så var skadan lika stor eftersom vandring ger mindre tryck men ett bredare spår, medan en cykel ger ett större tryck men smalare spår. Jag tror skadan blir densamma i ett längre lopp.
 
Mer MTB

När vi ändå diskuteras ämnet så undrar jag om någon har några bra tips ang. Upplandsleden. Funderar på att cykla leden i mellan Gävle och Uppsala.
 
Delvis svårframkomligt

Har bara erfarenhet av de delar av leden som går i Uppsalatraken. Del 1 och delar del 2. Leden är kul från Pilsbo till Moralund, fast bitvis ganska igenväxt och otydlig söder om Lunsen. Mellan Lagga o Fjällnora är den knappast cykelbar. Bitvis finns egentligen ingen stig. Man har bara märkt ut en led, hyggen, stenrösen, ris o snår, gör det svårt att ta sig fram, och saken blir inte bättre av att ingen verkar gå den heller. Från Fjällnora är leden ok till Almunge. Sedan tror jag det är lite si och så med framkomligheten. Väster om Uppsala är leden fin från Siggefora till Bredsjön.

Saken är den, att för att en led ska vara en riktig led krävs viss trafik på den. Stora delar av upplandsleden varken gås eller cyklas varför det växer igen.

Vissa delar av leden finns beskrivna på våra hemsidor.
Se http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Per
 
Upplandsleden

Har du bara med dig bra kartor (gröna kartan) över hela biten så kan man alltid hitta omvägar om det skulle vara problem med framkomligheten. Utan att ha gått hela leden så tycker jag ändå att man borde kunna ta sig fram hela vägen med MTB , även om man får gå vissa sträckor. Framkomligheten kan nog också variera med årstiden, sommartid tar gräs och sly större plats, sen vår eöller försommar är nog bra. Leden går ju ändå i tämligen lätttillgänglig terräng och det är mycket folk som rör sig här.

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/upplandsleden/
 
Lagga-Fjällnora

Försökte mig på Upplandsleden i höstas. Från Sunnserstastugan till Lagga gick det riktigt hyfsat. När vi sedan körde in i skogen efter Lagga fick vi mer el mindre bära cyklarna plus våra ryggsäckar med tält, kök etc. Riktiga kalhyggen och stora stenbumlingar som även varit svåra att komma igenom utan en cykel på ryggen. När det mörknade fick vi vackert lämna cyklarna för att hitta en tältplats längre fram på leden. Får väl prova Fjällnora-Almunge nästa gång. Annars är Gula stigen ett bra alternativ i Uppsala ( Studenternas till Ekoln) eller Hågahögen till Hammarskog. Dessa turer kan även kombineras från och till sta'n.

Någon med andra MTB-tips???
 
Lagga-Fjällnora knappast cykelbart

ollewolf; sa:
Försökte mig på Upplandsleden i höstas. Från Sunnserstastugan till Lagga gick det riktigt hyfsat. När vi sedan körde in i skogen efter Lagga fick vi mer el mindre bära cyklarna .... Riktiga kalhyggen och stora stenbumlingar som även varit svåra att komma igenom utan en cykel på ryggen.

Någon med andra MTB-tips???

Precis min erfarenhet. Har bara åkt en gång från Flottsund till Fjällnora och inte gjort om det, fick bära cykeln långa sträckor i mkt oländig terräng där det helt enkelt inte fanns någon stig annat än i någons fantasi.

Leden mellan Almunge o Fjällnora är däremot fin, fast den har några korta mkt svåra partier vid branerna längs sjöarna. Det rör sig dock om enstaka metrar på två tre ställen. För att ansluta till Lunsen kan man åka på fin småknixig stig till Ednasjön och sedan fortsätta på svåvägar till Lunsen.

För MTB tips kolla: http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
Catalina MTB dämpad eller odämpad? Långcykling 5
swat MTB ram Långcykling 1
perlowdin MTB i Himalaya Långcykling 0
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Island runt på MTB!? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.