köptips på billig mtb?

Funderar på att köpa en billig mtb (kring 6000pix)
Ska ha den till lättare träning och förstås till att ta mig fram och tillbaka till ställen under större delen av året. Eftersom det kommer bli ganska mycket landsväg så tror jag hellre på bra prylar än på dämpning. Vet inte heller om jag ska satsa på CrMo ram eller Alu, hur bra är egentligen crescents aluramar?
Har kollat runt lite och i den klassen har jag hittat bl.a. följande cyklar: Crescent Oden, Kona blast och GT Tequesta/Backwoods och Cycle Pro Ambush. Tar gärna emot tips om andra cyklar i klassen. Nån som vet nåt om crescent hamra förresten?

Tack på förhand
/A
 
Hej Anders! Glad att du insett att man inte behöver allt lull-lull! Skippar du alla i den här prisklassen tunga, svår meckade och kvalitetsmässigt tvivelaktiga dämpare, skivbromsar, 9-delade kassetter och dämparstolpar och sköper en hoj med mer påkostade delar så bör du få mer problem fria mil för pengarna!

Beträffande ram material skulle jag alltid välja en cro-mo ram över en aluminium på en odämpad MTB i denna prisklassen. Men jag tänker inte gå in i så mycket i detalj, men stålet är mer riskfritt köp. Alu gillar inte flex och bucklor då all sådan "sress" lagras och försämrar hållfastheten. Det krävs därför mycket av konstruktören som skall bygga in styvhet(stora, tunna rör) och ändå få en ram som är lätt och som "känns" bra! Alu är ett högprestanda material som bygger otroligt lätta hojjar som sedan desom tävlar byter ut varje år(om de har råd).;)

Att även allt fler lågpris ramar görs i detta materialet kan låta som en motsägelse, men det är faktiskt billigare att göra ramar i alu då man slipper mycket av för och efter arbetet som en stål ram kräver. Alu ramar i denna prisklass är oftast lika tunga som stål för att tillverkaren skall vara säker på att de håller. Dessutom tycker jag att de känns stumma och att färgen rasar av lätt. Skall du fästa paket hållare etc så var försiktig med gängerna då man kan trasa sönder dem lätt.

Nu är det väldigt svårt att hitta en cykel som har en bra stålram och bra komponenter samt är rätt storlek. Nu är kvalitén på alu ramar i denna nivån väldigt lika, så hittar du ingen cro-mo ram eller tycker att mitt rablande är strunt, gå då dirrekt på och kolla komponenterna.

Så här tycker jag att du skall ranka betydelsen av delarna: 1 Bak vxl, 2 Nav, 3 Ram, 4 Vxl-reglage, 5 Bromsar, 6 Fäljar, 7 Fram vxl .
Utan att ha provat cyklarna anser jag att detta är bra/dåligt om de enskilda komponenterna:

-Crescent Oden; nav, välj ej dämp, skivbromsar. (Varning för denna!: http://www.crescent.se/crescent/cykel.asp?cykel=52&ItemID=MTB# )
-Crescent Hamra; tung, vxl, gaffel(hi-ten. stål), billig, varför hybrid?(http://www.mohlins.com/cykel/crescent/2381-8215.html)
- Kona Blast;dämp-gaffel, bättre alu ram än övriga(med en stel gaffel ok: http://dbase.konaworld.com/kw_index.cfm )
-GT Tequesta; dämp, fr nav, bra komp. och stål ram(OK hoj! även om de inte tillverkar den längre! http://www.epinions.com/bike-Bicycles-All-75364-GT_Tequesta__1998/sp_~ink/additive_~1/tk_~PR001.1.2)
-Backwoods; skivbroms, fr nav, dyrare?, dämp(måste du ha dämp köp då denna!)
-Cycle Pro Ambush; billiga tunga hjul, 9-delad kassett onödigt. dyr!(http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21180&category=3)
Värda en titt:
-Bianchi med stål ram(om du hittar någon): http://www.bianchi.it/
-Marin Bearvalley: http://www.marinbikes.com/2001bikes/
-KHS Crest: http://www.evaldsmtb.se/khs1.htm
-Diamond Back Vectra comp: http://www.derbysweden.se/

Köp den dyraste du har råd med. Kvalité är bara dyrt den gången du betalar. Sen tackar du dig själv för det!Tillverkarna mäter storleken olika så gå efter den effektiva längden på överröret. Byt gärna in gärna pedalerna till klipps lösa(Spd-typ eller Time) då det förbättrar rundtramp och gör cyklingen roligare. Kör du mycket asfalt byt till smalare däck med tätare mönster.
Lycka till!
Peter
 
Hej!

Som theDude riktigt papekar sa är en stalram att föredra da alu är alldeles för styvt för en odämpad cykel. Däremot tycker jag att du skall ha ett par bredare däck i lager, ca 2.1 tum breda, i fall du vill röja i skogen. Det ger bättre komfort och är betydligt roligare än att köra med smala däck.

När det gäller val av cykel kan jag rekommendera Marin. Jag har plagat en Marin Muirwood i 9 ar och den haller än. Iofs har jag bytt ut lite delar, men ramen (stalram) är det inga som helst fel pa.

Lycka till,

Stefan
 
ok!

wow, tack för det detaljerade svaret :)
Cykloteket har en limited oden utan dämpning och med vbroms för 6495, Varför borde akta mig för den? Nån som vet om GT tillverkar nån CroMo cykel som motsvarar Tequesta nu? Hittar inga priser på Bianchicyklar heller, så om nån har nån info...
tack
/A
 
Kolla även på cykelaffären i Barkarby's outlet-by. (Bike Store, tror jag den heter)
De brukar ha en hel del fjolårsmodeller till bra priser.

Jag hittade en Specialized Hard Rock med Cro-Mo ram där strax före jul
för bara 3500:-. Såg till att byta till 1.75" semi-slicks redan från början,
vilket kan rekommenderas om man ska köra på vägar.

Cykeln har rullat några hundra mil nu, inkl. en del vinterkörning, mestadels
till och från jobbet. Inga som helst problem ännu. Något överraskad
konstaterar jag också att en så enkel växel som Alivio fungerar utmärkt,
så länge man håller sig på vägar och undviker lera! (har även en XT cykel
som referens...)

/Andreas T
 
Ang. Crescent

Hej igen! Det var för mycket krims-krams på denna modell när jag tittade på specifikationen. Dina uppgifter gör den intressant igen bara det är rätt storlek. Glömde att ange detta som det viktigaste i "rankingen", men det för stod du nog själv;)! Bra att den har 44-tänder på stora klingan fram, då 42 kan bli lite lågt på landsväg.
Personligen tycker jag att GT Tequesta verkar intressantast, förutsat att den säljs med stel gaffel.
Har du råd så är Marin BearValley en mycket bra cykel för pengarna.
 
bianchi

Tack för hjälpen allihop

Har sökt cykel nu ett tag, och hittat några intressanta alternativ. Tyvärr så verkar det omöjligt att hitta tequesta, så den enda CrMo cykel som verkar vettig är BearValley, som är halvsvår att få tag på för mindre än 7000 också. Vad jag har hittat är en Bianchi sf 940 ´01 . för 7000.-

Fördelen med den, som jag ser det är ju att den har Lx bakvxl, mavicfälgar & ritchey comp spd pedaler mm. Nackdelarna är väl förutom att jag inte hittade nån trevlig stålcykel, att den kommer med alivio framvxl och en billig gaffel (jett). Sitter även några bianchi grejor på den (nav, styre, bromsar, däck mm.) som jag inte vet så mycket om. Glömde säga att den största fördelen med den är att jag har tillgång till att testa den där jag bor istället för att se den på nåns hemsida och försöka fantisera om hur den är att cykla på... nix, bor inte i vår huvudstad där cykelaffärerna står på rad tyvärr ;(

Nån som tycker att det verkar vara en bra affär till det priset?
 
Bra mtb säljes

Hej,
jag har en mtb att sälja om du vore intresserad.
Cykeln är en ParkPre pro 832 med stålram, XTR bakväxel, övrig utrustning är XT. Denna cykel köpte jag förra hösten, då min gamla blivit stulen. Jag har bara varit ute med cykeln 3 gånger i skogen, pga skador etc. Dessutom lät jag cykelhandlarn (Sportson) serva cykeln i våras. Därefter har den blivit stående, då annat i mitt liv blivit mer intressant. Cykeln har ramstorlek 19 ( Jag är 177 cm lång), odämpad, har richey spd-pedaler och är i nyskick. Jag har även ett par Cannondale spd-skor stl 42 som jag säljer.

Cykel+skor blir ditt för 8500 kr.

/ Pelle Olsson, tel 0707-306752
 
MTB XT vxl damt utrustn säljes 4200kr

Min cykel XT växlad och utrustad, helt i toppskick 10,6 kg, ram 20,5 tum är till salu för 4200kr. Det är en verkligt fin cykel som man knappast kan bli besviken på.
Mvh Stefan
tfn 08 6691841
 
Merida

Är det någon som har erfarenhet av Meridas cyklar?
De påstås vara tillverkare åt många andra cykelmärken och skall ha bra komponenter utan att ta ut de pålägg andra gör för märket?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supinum köptips cykel Långcykling 3
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.