Långcykling med MTB?

Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?

Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.

Undrar Friluftaren Kjell Forsberg
 
Ser inga problem i det! Har själv cyklat Vätterrundan på en MTB med slicks racerkrans bak å lite större drev fram! Hade även långa barends som gav mig en tempo liknade körställning!
Kom runt på 9:03 så jag kan bara ge dig mitt stöd :)

/Janne
 
Däckstorlek

Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?

Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.

Undrar Friluftaren Kjell Forsberg

Huruvida 32-622 hjul passar på din långfärds-MTB beror ju på om du kör 26"/559-MTB (funkar förmodligen ej) eller 29"/622-MTB (funkar ypperligt) :). Kör du med den traditionella 26"/559 mm hjul så finns dock smala 559-däck att få tag på av bra kvalitet. Kolla hos närmsta välsorterad cykelhandlare.

Sedan skulle jag se över utväxlingen och i första hand byta ut kassetten där bak från en mtb-kassett till en racerkassett med en lämplig spridning. Kör du på vägar av hygglig västeuropeisk standard så är behovet av extrema mormorsväxlar begränsat. Ska du däremot köra i U-länder på undermåliga vägar ska du kanske behålla mtb-kassetten (och kanske även de feta terrängdäcken). Det kan även bli aktuellt att skaffa större framdrev/nytt vevparti om du ska köra på hyggliga västeuropeiska vägar.

För ett antal år sedan totade jag ihop några uppsatser som kanske kan vara tillämpliga: http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
/Niklas
 
Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling.

En del MTB-ramar och gafflar har faktiskt plats för 622-hjul, men det kan bli lite pyssligt med bromsar. Skivor funkar naturligtvis, men vill du använda fälgbromsar krävs en del tricksande. Mavic säljer en adapter, men de varnar för att den bara funkar med tunna däck.

Kolla också så att du inte får några problem med tåöverlapp vid framhjulet innan du går och köper ngt.

Annars vet jag inte riktigt om jag tycker att du behöver byta. För de hastigheter man brukar hålla under långcyklingar (med packning) så är inte MTB-utväxlingar ngn begränsande faktor under annat än enstaka utförs- och medvindslöpa. Och den teoretiska fördelen av en större störstaklinga fram tillsammans med en större minstaklinga bak lär nog förbli främst teoretisk.
Ett däcksbyte är bra, men det finns hyggliga touringdäck även till MTB.
Racerkassett kan vara bra, men den passar också på MTB-hjulen.
Anser du ändå att du behöver en högre utväxling så finns mycket att göra genom att byta kransar fram(TA har massor av olika), eller genom att helt enkelt byta vevparti och ev framväxel.
 
Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?

Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.

Undrar Friluftaren Kjell Forsberg

Det kommer säkert att fungera helt utmärkt... Jag har varit runt en del i världen med cykel och har cyklat både med 26" och 28". Jag använder 26" nu och är nöjd med det. Lämnar du Väst så är det betydligt lättare att hitta reservdelar till 26"-hjul än till större.

Vad har du för ram idag? Om den passar för din kropp och är skön att cykla på så går det säkert att göra en längre tur på den.

Nästa fråga... Var ska du cykla? Har betydelse när du bygger hjul angående styrka och tillgång till reservdelar.

/Stellan
www.sandstorm.se
 
Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?

Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.

Undrar Friluftaren Kjell Forsberg

Hej Kjell!

Jag har ägnat sommaren åt att pimpa min mountainbike för ungefär en veckas cykelcamping. Liksom du bestämde jag mig för att följa ta-vad-du-har-filosofin, för att kanske investera i en rejäl cykel senare. Även om man har råd med en "riktig" touringcykel kan det ju hända att man ledsnar totalt efter första långturen =D Har dock försökt satsa på rejäla grejer, t ex Tubus pakethållare, som går att flytta över till nästa cykel. Hade turen att hitta en billig frampakethållare på Blocket, kan vara värt att kolla där lite då och då...

Hur som helst, lite funderingar så här långt: Ramen väger extremt lätt, det är en aluminiumram av finare modell som någon tävlat på under en säsong. Dock gör ju det att man inte kan lasta hur mycket som helst. Det är lätt att bli skrämd av stål/aluminium-debatten. Nu försöker jag packa så lätt som möjligt och kommer hålla mig på asfaltsvägar så långt det går. Försöker också packa lite tyngre i framväskorna, så att den dämpade gaffeln kan ta upp vikten istället för ramen.

Billiga "slicks" fick cykeln att rulla mycket bättre, men med facit i hand hade nog de tjocka däcken varit bättre för att cykla med packning. Dock hade nog stänkskärmarna inte fått plats. Hjulen tål ju också mindre med mindre däck, men ska man hålla sig på asfalt borde det ju kvitta. Riser-styret är utbytt mot ett gammalt kohornsstyre, vilket gav fler valmöjligheter för händerna, men placerade också styret längre ner i förhållande till sadeln. Vibrationer tar sig mycket lättare upp i händerna, särskilt på grusvägar, och efter en stund börjar det värka i händerna.

Hade tidigare små spd-pedaler som jag fick byta ut mot en dubbelsidig (spd på ena sidan, vanlig på andra) pedal från Lidl :) Nu ligger mer yta mot foten, så det börjar inte värka lika fort. Där var nog vibrationerna från vägbanan till stor del boven i dramat.

Det är kul att förbereda cykeln och fundera på resmål, men sen vet man ju inte om det håller förrän man väl har gett sig ut, hehe. Skriv gärna om hur det har gått, jag skulle tycka det var kul att följa dina framsteg eftersom vi är i liknande situation.

Lycka till!
 
Hade tidigare små spd-pedaler som jag fick byta ut mot en dubbelsidig (spd på ena sidan, vanlig på andra) pedal från Lidl :)

Asså, jag trodde Lidl sålde livsmedel?!? Nu har jag sett flera trådar som nämner rea hos lidl på både cykelbrax, geleöverdrag och nu pedaler!

Snart säljer väl cykelringen kaffe, mjölk o fikabröd :D

För övrigt, under avdelningen budget: jag frågade frugan om inte hon kunde sy fast ett av mina sämskskinn i baken på mina wintertights..... har inte hänt nåt än. Undrar om hon inte trodde att jag menade allvar??

/ yet to be unleished a.k.a. otränad a.k.a jocke
 
Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?

Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.

Undrar Friluftaren Kjell Forsberg

Ännu enklare och billigare är det att bara byta skogsdäcken mot långfärdsdäck (finns ju många varianter från rena asfaltsdäck till lite grövre och bredare saker som Schwalbe Marathon XR. Med packning blir utväxlingen inte helt fel om du inte är i platta länder med fin asfalt. Man kan ju byta till 48 taggar på stora drevet fram om man vill. Lowridern kan du nog fundera lite mer på också. Jag är inte övertygad. Föredrar en "vanlig" pakethållare, dvs en där väskorna sitter lika högt som där bak. Den blir stabilare och ger bättre markfrigång (men lite högre tyngdpunkt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.