28 eller 26 tum vid långfärdscykling?

Hej, vid val av en touring/långfärdscykel väljer de flesta 26 tums däck på cykeln om jag har förstått rätt, pga att det är lättare att få tag på denna strl i de flesta länderna. Men skulle det annars inte vara att föredra 28 tum då man kommer så pass mycket längre på varje tramptag samt övrigt mer snabbt framåt?

Sen till frågan om hydraliska skivbromsar, finns det några långfärdscyklister med denna typ av utrustning? Har flera vänner som kör med detta relativt underhållsfritt, dvs kört 3-4 år utan en enda åtgärd eller justering!

Tack på förhand!
 
Hur långt man kommer på ett tramptag beror betydligt mer på aktuell utväxling än på hjulstorleken. Det går bevisligen att cykla mycket snabbt på småhjulingar typ Moulton och dessutom försvann ju höghjulingarna från marknaden för ca 100-120 år sedan...

Angående däcksval så brukar cyklar med 559 mm hjul (26" mtb) ha plats för klart bredare däck än cyklar med 622 mm hjul (moderna 28" och 29" hjul), vilket innebär större valfrihet för långfärdscyklisten - speciellt i tredje världen då man ofta har tung packning i kombination med undermåliga vägar!

Sedan finns det ytterligare en faktor att ha med i beräkningen när det gäller hjulstorlekar och det är hjulens styrka och hållbarhet. Ett 559 mm hjul blir principiellt ca 10 % starkare än ett motsvarande 622 mm hjul, vilket innebär att 559 mm hjulet kan hålla klart längre under färd. Detta är ju extra intressant på långfärder, då man verkligen vill minimera strulet så mycket som möjligt.

Jag vill dock lägga in en rejäl brasklapp i det sista påståendet när det gäller hjulets styrka och hållbarhet. Detta avgörs framför allt av hur välbyggt hjulen är. Hjulstorlek och komponentval är trots allt av underordnad (om än inte oväsentlig) betydelse. De bästa hjulen bygger du förmodligen själv!

PS! Försök undvika tummåtten när det gäller cykelhjul och cykeldäck, ty både begreppen 26" och 28" omfattar var för sig några olika fälgbäddsdiametrar som inte är kompatibla med varandra. Det är t.ex. stor skillnad på ett 26X1.50 däck och ett 26X1½ däck och de passar ej på samma fälg... Genom att konsekvent använda dig av fälgbäddsdiameter och däcksbredd (i millimeter) undviker du många förväxlingsrisker.
/Niklas
 
Senast ändrad:
stort tack för ditt svar, väldigt informationsrikt! Ska ge mig ut i cykeldjungeln och kolla vad jag hittar!
 
Finns det någon fördel med större hjul!?

Så länge de får plats i ramen utan problem är det eenbart fördelar med större hjul.

Tänk dig att försöka cykla över en trottarkant med två olika cyklar
-En med väldigt små hjul, typ skateboardhjul
-En med JÄTTESTORA hjul

Då framgår väl fördelen med de stora hjulen, eller?
 
stort tack för ditt svar, väldigt informationsrikt! Ska ge mig ut i cykeldjungeln och kolla vad jag hittar!

Jag kan förresten tillägga att bredare däck även är önskvärda vid cykling i vinterväglag. Till mtb-hjul (559 mm) finns det bredare och bättre vinterdäck (med flera dubbar) än till fullstora hjul (622 mm).

Även om nästan alla långfärdsturer görs under sommarhalvåret, så kan det vara av intresse att även kunna använda sin långfärdshoj för jobbpendling, matinköp och dylikt under vintern - inte minst med tanke på att cykelbudgeten är begränsad hos de flesta cyklister!
/Niklas
 
Pedalerna kommer 1" närmare marken också. Har du skivbromsar är inte bromsarna något problem dock.

Finns/fanns bromsar för att kunna köra 28"-hjul i bromsfästen på 26"-cyklar. Kanske finns något åt andra hållet?
 
Får jag välja blir det 28" då det ger bekvämare åkning och är mer lättrullat. Numera finns det riktigt feta däck även till dessa, men se upp så att de ryms i ramen, på en "vanlig" cykel gör de inte det utan bara på de åt cross/mtb hållet.

Vad gäller slitstyrka så håller jag inte riktigt med då mina hjul pajat då bromsarna nött ner aluminiumet i fälgen tills den spricker och det finns mer aluminium på ett 28" i och med att varvet är större. Slitstyrkan borde dock inte vara det som avgör utan snarare vad man trivs med.

Är också sugen på skivbromsar men har ingen erfarenhet av dem, jag skulle nog välja mekaniska då de lär vara enklare att laga själv, men det är bara en teori. Är nog inte lika lätt att hitta nya längs vägen men man kan cykla vidare även om en av bromsarna fallerar åtminstone till nästa stad.

Har man valt mekaniska är det ju dessutom möjligt att ganska enkelt växla till V-broms om nöden kräver det.

Är sugen på dessa hjul, nån med erfarenhet?
 
Är sugen på WH-T565 hjul, nån med erfarenhet?

Personligen skulle jag aldrig välja sådana hjul för touring-cykling, de har alldeles för få ekrar.
Handbyggda hjul med minst 32-ekrar, ännu bättre med fler, DT Comp-ekrar och bra nav (ffa map tätning och flänsplacering) är vad jag skulle använda.
Har man byggt hjulen själv är det dessutom enklare att underhålla dem under resan för att minimerar risken för problem.
Även ev reparationer klarar man då av själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mb_rider Thorn 26 eller 28 tum Långcykling 1
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.