28 eller 26 tum vid långfärdscykling?

Hej, vid val av en touring/långfärdscykel väljer de flesta 26 tums däck på cykeln om jag har förstått rätt, pga att det är lättare att få tag på denna strl i de flesta länderna. Men skulle det annars inte vara att föredra 28 tum då man kommer så pass mycket längre på varje tramptag samt övrigt mer snabbt framåt?

Sen till frågan om hydraliska skivbromsar, finns det några långfärdscyklister med denna typ av utrustning? Har flera vänner som kör med detta relativt underhållsfritt, dvs kört 3-4 år utan en enda åtgärd eller justering!

Tack på förhand!
 
Hur långt man kommer på ett tramptag beror betydligt mer på aktuell utväxling än på hjulstorleken. Det går bevisligen att cykla mycket snabbt på småhjulingar typ Moulton och dessutom försvann ju höghjulingarna från marknaden för ca 100-120 år sedan...

Angående däcksval så brukar cyklar med 559 mm hjul (26" mtb) ha plats för klart bredare däck än cyklar med 622 mm hjul (moderna 28" och 29" hjul), vilket innebär större valfrihet för långfärdscyklisten - speciellt i tredje världen då man ofta har tung packning i kombination med undermåliga vägar!

Sedan finns det ytterligare en faktor att ha med i beräkningen när det gäller hjulstorlekar och det är hjulens styrka och hållbarhet. Ett 559 mm hjul blir principiellt ca 10 % starkare än ett motsvarande 622 mm hjul, vilket innebär att 559 mm hjulet kan hålla klart längre under färd. Detta är ju extra intressant på långfärder, då man verkligen vill minimera strulet så mycket som möjligt.

Jag vill dock lägga in en rejäl brasklapp i det sista påståendet när det gäller hjulets styrka och hållbarhet. Detta avgörs framför allt av hur välbyggt hjulen är. Hjulstorlek och komponentval är trots allt av underordnad (om än inte oväsentlig) betydelse. De bästa hjulen bygger du förmodligen själv!

PS! Försök undvika tummåtten när det gäller cykelhjul och cykeldäck, ty både begreppen 26" och 28" omfattar var för sig några olika fälgbäddsdiametrar som inte är kompatibla med varandra. Det är t.ex. stor skillnad på ett 26X1.50 däck och ett 26X1½ däck och de passar ej på samma fälg... Genom att konsekvent använda dig av fälgbäddsdiameter och däcksbredd (i millimeter) undviker du många förväxlingsrisker.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
stort tack för ditt svar, väldigt informationsrikt! Ska ge mig ut i cykeldjungeln och kolla vad jag hittar!
 
Finns det någon fördel med större hjul!?

Så länge de får plats i ramen utan problem är det eenbart fördelar med större hjul.

Tänk dig att försöka cykla över en trottarkant med två olika cyklar
-En med väldigt små hjul, typ skateboardhjul
-En med JÄTTESTORA hjul

Då framgår väl fördelen med de stora hjulen, eller?
 
stort tack för ditt svar, väldigt informationsrikt! Ska ge mig ut i cykeldjungeln och kolla vad jag hittar!

Jag kan förresten tillägga att bredare däck även är önskvärda vid cykling i vinterväglag. Till mtb-hjul (559 mm) finns det bredare och bättre vinterdäck (med flera dubbar) än till fullstora hjul (622 mm).

Även om nästan alla långfärdsturer görs under sommarhalvåret, så kan det vara av intresse att även kunna använda sin långfärdshoj för jobbpendling, matinköp och dylikt under vintern - inte minst med tanke på att cykelbudgeten är begränsad hos de flesta cyklister!
/Niklas
 
Pedalerna kommer 1" närmare marken också. Har du skivbromsar är inte bromsarna något problem dock.

Finns/fanns bromsar för att kunna köra 28"-hjul i bromsfästen på 26"-cyklar. Kanske finns något åt andra hållet?
 
Får jag välja blir det 28" då det ger bekvämare åkning och är mer lättrullat. Numera finns det riktigt feta däck även till dessa, men se upp så att de ryms i ramen, på en "vanlig" cykel gör de inte det utan bara på de åt cross/mtb hållet.

Vad gäller slitstyrka så håller jag inte riktigt med då mina hjul pajat då bromsarna nött ner aluminiumet i fälgen tills den spricker och det finns mer aluminium på ett 28" i och med att varvet är större. Slitstyrkan borde dock inte vara det som avgör utan snarare vad man trivs med.

Är också sugen på skivbromsar men har ingen erfarenhet av dem, jag skulle nog välja mekaniska då de lär vara enklare att laga själv, men det är bara en teori. Är nog inte lika lätt att hitta nya längs vägen men man kan cykla vidare även om en av bromsarna fallerar åtminstone till nästa stad.

Har man valt mekaniska är det ju dessutom möjligt att ganska enkelt växla till V-broms om nöden kräver det.

Är sugen på dessa hjul, nån med erfarenhet?
 
Är sugen på WH-T565 hjul, nån med erfarenhet?

Personligen skulle jag aldrig välja sådana hjul för touring-cykling, de har alldeles för få ekrar.
Handbyggda hjul med minst 32-ekrar, ännu bättre med fler, DT Comp-ekrar och bra nav (ffa map tätning och flänsplacering) är vad jag skulle använda.
Har man byggt hjulen själv är det dessutom enklare att underhålla dem under resan för att minimerar risken för problem.
Även ev reparationer klarar man då av själv.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips