Cykelbyxor eller inte?

Hej!
Undrar om man ska ha cykelbyxor när man ska ut på långtur? Jag har haft det innan men gillar dem inte. Man kan ju vänja sig att inte ha dem på men undrar om det kanske är farligt eller skadligt för pung osv? Hur gör ni?

Martin

Klarar du dig utan skavsår och öm bakdel så är det väl bara att köra utan, jag som använder cykeln som träningsredskap ser det dock som en självklarhet att använda cykelbyxor när jag tränar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
cykelkalsonger

Jag använder "cykelkalsonger", är väl som en vadderad cykelbyxa fast betydligt tunnare, sen lösa shorts utanpå med de fickor jag vill ha etc.
Och så ser man rätt diskret ut också vid caféstoppen...

Jag använder "cykelkalsonger", är väl som en vadderad cykelbyxa fast betydligt tunnare, sen lösa shorts utanpå med de fickor jag vill ha etc.
Och så ser man rätt diskret ut också vid caféstoppen...

Något som fanns för ett par år sedan och säkert finns än idag är just vanliga shorts med cykelbyxa som innerbyxa.

same same

Något som fanns för ett par år sedan och säkert finns än idag är just vanliga shorts med cykelbyxa som innerbyxa.

Ja dessa finns fortfarande och är egentligen samma lösning som jag rekommenderade,
fast den vadderade "kalsongen" sitter då i shortsen, ev löstagbart med kardborre eller helt fastsydda.
Jag tycker den lösa kalsongvarianten är bra, enkelt om man vill byta shorts, eller helt enkelt använda shortsen separat (när man inte cyklar, t ex slagit läger).
Och lite enklare att slippa pilla bort o tillbaka innerbyxan med kardborre här o där...

läste artikeln

läste artikeln om att det är farligt att cykla mer än 30 mil. men om man cyklar utan cykelbyxor då är ju det bara friktionen som skadar spermierna. hälften löst. =)
Är det nnågon som vet hur cykelkalsonger fungerar, någon hemsida? Kostnad?

Martin

Personligen tycker jag att det är otroligt skönt med cykelbyxor, de förhöjer upplevelsen rejält. Du kanske bara inte har hittat en modell som passar?

Om du har tveksamheter kring att visa dig offentligt med dem finns ju alltid underkläder med samma funktion som nämnts ovan.

Är det någon som vet hur cykelkalsonger fungerar, någon hemsida? Kostnad?

wiggle.co.uk

Jag har kört med de här i vinter. Funkar bra som komplement till mina långa tights som inte har vaddering. Är av ngn orsak bättre än de korta tightsen på att hålla paketet på plats. (oftast) billigare än cykeltights, vilket gör att jag har fler ombyten tillgängliga till mindre pengar.

Fanns liknande plagg från andra tillverkare också på wiggle.

Ang cykelbyxor

Hej!
Undrar om man ska ha cykelbyxor när man ska ut på långtur? Jag har haft det innan men gillar dem inte. Man kan ju vänja sig att inte ha dem på men undrar om det kanske är farligt eller skadligt för pung osv? Hur gör ni?

Martin

Beror mycket på hur framåtlutad sittpossition samt bredd på sadeln du har. Men frågan besvara nog sig själv om du provar att cykla utan...! ;)

Själv har jag alltid cykelbyxor med hängslen när jag tränar eller kör lopp. Tunna cykelkalsonger eller shorts med innerbyxor tycker jag bara knölar till det då inläggen är för tunna för att fylla någon verklig funktion. På cykelsemestern har jag oftast korta cykelbyxor utan hängslen med tunna syntet byxor/knickers utanpå för att inte störa "civilisters" känsliga sinnen eller religiösa påbud.

Kan dock inte nog betona vikten av daglig rengöring för att slippa problem. Har slutat använda creme/vaselin med syntet inlägg då jag tycker det förstör och täpper igen materialet samt försvårar rengöring.

Jag kör med ett "gele"sadelöverdrag från Clas Olsson för typ 80 spänn och vanliga skjorts. Det funkar utmärkt för mig, men detta med sadel och bakdel är högst personligt, vi är alla olika. Kan vara värt att testa om du vill köra med vanliga skjorts..
Edit: tar av den vid regn. Kör jag utan brukar jag få ont i svanskotan (typ trycksmärta) efter ett längre pass

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips