Sv Överlevnadssällskapets kurs Överlevnad Vinter – bästa tipsen?

Hej,
jag ska på Överlevnad Vinter nu från kommande lördag 7/3. Nu undrar jag om någon tidigare deltagare har några smarta tips kring tex utrustning eller annat som inte finns med i kursbeskrivningen?

Det finns en lista på utrustning att ta med, men den är ganska rörig och jag tänker att det kanske finns mer att tänka på som inte nämns där :)

(Kursen: https://www.overleva.nu/overlevnadskurs-vinter-2026/)

Nu var det många år sedan jag gick och då var det i Laananvara men ett tips är att ha "fippel-handskar" under tjocka tum-vantarna. Att ha ett par tunna femfindershandskar under tjockvantarna är ett tips. Då slipper du exponera bara fingrar direkt för kyla då du ska göra något fin-lir/fippel som kräver större fingerfärdighet. Gärna vindtäta eller ull.

/Patrik

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hej,
jag ska på Överlevnad Vinter nu från kommande lördag 7/3. Nu undrar jag om någon tidigare deltagare har några smarta tips kring tex utrustning eller annat som inte finns med i kursbeskrivningen?

Det finns en lista på utrustning att ta med, men den är ganska rörig och jag tänker att det kanske finns mer att tänka på som inte nämns där :)

(Kursen: https://www.overleva.nu/overlevnadskurs-vinter-2026/)
Hur gick det då?

Tack för frågan! Det gick bra men var ganska annorlunda från vad jag hade tänkt mig – jag blev avsevärt mer påverkad av matbristen än jag hade väntat mig. Jag blev mer lågmäld och så, men framför allt var det skillnaden i energi: jag blev så förbaskat trött i musklerna vid minsta ansträngning!

Jag har faktiskt tänkt skriva en artikel om kursen och min upplevelse – kanske lyckas jag nu i veckan. Där blir jag lite mer mångordig om kursen om det är intressant :)

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.