Sverige - norrut eller söderut? När boka?

Hej alla cyklande!
Till sommaren funderar jag och två kompisar på att cykla hela Sverige, Smygehuk - Treriksröset, en tanke som vi har haft länge.
Vi har funderat en del om det är bäst att cykla norrut eller söderut. Eftersom man måste flyga eller ta tåg och i båda fallen packa ner hojen hade det på sätt och vis varit enklast att ta den transportsträckan först och sedan cykla söderut/hemåt (vi bor i Lund och Göteborg). Vi tänker att en flygresa (eller tågresa) från Kiruna måste vi boka långt i förväg, långt innan resan börjat, och då får vi antingen stressa för att hinna med hemresedatumet eller så planerar vi med god marginal och får sedan sitta i Kiruna i en vecka och vänta på flyget hem...
Å andra sidan lär vi ha motvind större delen av resan om vi cyklar från norr (det brukar väl blåsa sydvästlig vind på sommaren?). Dessutom känner vi oss mycket mer taggade på att avsluta resan där uppe i norr och ha känslan av att ha cyklat ända dit.
Finns det någon som har några tips på hur långt i förväg man måste boka flyg- eller tågbiljetter, om man ska åka eller flyga Kiruna-Malmö? Eller som har alternativa tips på transport söderut?
Det perfekta hade varit om det gick att boka flyg/tåg bara någon vecka innan, så att man kan boka när man vet mer exakt hur många dagar som återstår. Alla tips tas emot tacksamt!
 
Kan ni inte åka buss? Då går det ofta bra att ta med cykel. Förr iaf. Cyklade Pajala- Skillingaryd 2010 och märkte inte av vinden så mycket. Solen är ju en annan aspekt, om ni vill ha den framifrån eller bakifrån.
 
Att ta cykel på tåg i Sverige är väl halvt omöjligt.. Eftersom det inte tillåts.. Rätta mig om jag har fel?
 
Kartan pekar neråt, dessutom blir det närmare hem, förutom lite sol i ansiktet. Det mesta talar väl för att åka söderut. Välj lätta cyklar för det blir bärning i terrängen till att börja med.
go tur
 
Söderut

Hej!
Jag cyklade Gällivare-Malmö förra året för att samla ihop pengar till Hjärnfonden. Rekommenderar starkt flyg upp, packa i kartong från cykelhandlaren och släng sen kartongen på plats. Cykla ner på de jämna fina vägarna, njut av naturen och när ni är framme kolla med biluthyrningsfirmor typ hertz om de inte har någon bil som ska till era hemtrakter. Tåg var omöjligt att få med sig cykel och i mitt fall kärra på.

www.hjarnmannen.se
 
Jag har rest en hel del med cykel på SJ. Eftersom min racer är en 60 cm så måste jag ha en större väska för typ downhillcyklar. Den är stor, riktigt stor.
Vissa gånger har de gnällt, och frågat vad det är i. Jag har bara sagt att det är massa kolfiber, lite alu och en skvätt gummi. Då blir dom sura och går. Så länge man följer grundregeln att man får ta med paket som man själv kan bära ombord så verkar dom inte kunna göra något.

Ironiskt nog så ser jag att SJ prio har reklam för "ta tåget till cykelsemestern" på sin hemsida nu.

Å andra sidan så vet jag många som plockat ut sina cyklar i halvtaskigt skick efter flygturer.
 
SJs cykelpolitik

suger. Och detta trots politiska beslut att tillåta cykel på tåg. I övriga Europa funkar det. Norska tåg tar cykel https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/bagasje-og-sykkel så det kunde kanske vara en variant. Cykla till Norge ta tåg till Fauske cykla till Bodö ta så båt dvs Hurtigrutten och cykla till närheten av Treriksröset promenad dit och tillbaka till cyklarna och sedan cykla tillbaka hem.

För dig som bor i Lund tar ju DSBs tåg till Göteborg cykel.

Thure
 
Skicka med Swebus

När jag cyklade skickade jag den upp till Karesuando med bussgods. Kostar 500 kr. Måste bara packas i en kartong som du kan hämta i din lokala cykelaffär samt lossa ett hjul och pedaler och vrida styret.
 
Kiruna är inte världens ände

Hej
Just nu går det fyra flyg från Kiruna till Stockholm (SAS 3st och Norwigan 1 avgång) per dag.
Och 3 tåg söderut per dag.
Antalet varierar lite beroende på dag och årstid.
Det finns för det mesta plats men kostar mer ju närmare avgång biljetten köps.
Bussgods funkar kanon och skicka cyklarna med.
 
jag gjorde så här när jag cykla sträckan Treriksröset-Smygehuk.

Flyg med SAS till Kiruna. Bokade 3 dagar innan. Hade jag bokat idag hade jag nog bokat lite tidigare än 3 dagar innan.
Inpackad cykel, lite nedmonterad, men inte mycket , i en cykelkartong ( få ifrån en cykelhandlare).
Betalade 350kr extra för att få med cykeln. ( blev förvånad över det billiga priset).

Landande smidigt på Kiruna flygplats. kl 10.00
Packade upp cykeln. Karongen ville de ha vid sin sopcontainer. så ställde den där.
Monterade i hop cykeln, på med väskorna etc etc.
Cyklade 10km in till Kiruna och till busstorget där.
Lastade på cykeln på bussen till Karesuando.
Bussen avgick 14.00 ( du kan ju ringa Länstrafiken Norbotten i förväg o anmäla att du har en cykel, så du verkligen kommer med).
Bussen kom vid ca 17.15 till Karesuando.
Övernattade på camping där.
Dagen efter, cyklade över till Finland -Kaaresuvanto. Där direkt vid truckernas matställe går en buss. Den gick vid 14 tiden. Bussen kommer dit. stannar. chauffören går in o tar en kopp kaffe, så det är ingen risk att missa den. ( GoldLine oy)

Sen tar det ca 2 2 timmar upp till Kilpisjärvi.
Säg till att ni ska gå av vid Kilpisjärvi vid campingen där båten går till Treriksröset. ( jag gick av för tidigt vid affärerna, men ingen större fara , det är bara att cykla 15 -20 norröver). Där har ni camping och den lila båten till Treriksröset går 200m därifrån. Sen från Treriksröset kan ni vandra tillbaka ( men vandringen tar ett par timmar).


Jag kollade både med tåg och Bussgods innan och flyget.
Fann det smidigt med att ta flyget och cykeln inpackad. och bara 350kr extra för den + 100kr tror jag på bussen från Kiruna till Karesuando.

( hade jag bott väldigt nära en sådan Bussgodsstation hade jag kanske även kunna tänka mig skicka den där, men nu hade jag inte tid att vänta in den, för jag bestämde mig en måndag och flög upp på torsdagmorgonen, så det var väldigt snabba ryck & ville ha cykeln " nära mig" så att säga.)

Mycket nöje på cyklingen och...var beredd på att det kan vara lite backar här och var.
Definitivt vägval: Norr till Söder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.