Surly eller liggcykel

Så som jag förstår det så är Surly, Long Haul Trucker det bästa traditionella cykelvalet när det gäller långfärdscykling (rätta mig gärna om jag har fel). Det jag då undrar är om det bästa valet för långfärd är Surly eller en liggcykel, min lärare har avrått mig från att köpa en liggcykel för att den inte är så lätt att dra runt på, vikt etc. Samtidigt har jag nu sett ett flertal personer som verkar köra ligg, tycker att ligg verkar som en intressant o trevlig cykel att cykla långt på men är fortfarande osäker. Skulle gärna vilja höra några åsikter från forumet, har budget på cirka 40 000 kr, måste dock räkna in alla andra utgifter på cykeln, samt resa. Ska från Stockholm till Italien, planerar att fortsätta cykla resten av mitt liv, så en cykel som skulle fungera länge är prioriterat eftersom jag inte har någon direkt fortsatt inkomst efter detta som studerande.
 
Det finns flera märken med likartade konstruktioner som Surly Long Haul Trucker. Populäriteten för Surly LHT kommer nog främst från att det är ett lagom känt märke och att cykeln är förhållandevis billig. Dessutom är ju ramen riktigt trevlig (jag har en och är nöjd med den) men den utmärker sig inte över konkurrenterna direkt.
 
ok, så finns det någon vettig anledning att köpa en dyrare cykel än Surly LHT? Är pengarna värd det i sådana fall? är dock fortfarande intresserad att veta mer om liggcykel också men jag ser mig omkring som det ser ut nu.
 
Den enda övriga cykel jag testat i segmentet är en Thorn Nomad ramen, den är nog ungefär dubbelt så dyr som Surly LHT ramen. Dock bättre stål, handsvettsad (och något bättre finish).
En Thorn i samma prisklass (och ungefär samma material) som Surly LHT som kan vara intressant att kolla upp (som jag inte har testat) är Thorn Sherpa.
För mig duger Surly LHT, den gör var den ska, känns stabil. Dock är det en ganska tung ram. Antagligen överdrivet robust för vad jag utsätter den för. Förutom vikten så tycker jag loggan är gräsligt ful, i övrigt är jag nöjd. :)

Ska du köpa hel cykel eller en ren ram?
 
Självklart liggcykel ;) Jag trivs utmärkt med liggcykel.
Underbart att slippa belastning på nacke, axlar och händer, fördelar ut min vikt på både rumpa och rygg. Visst väger den mer än en vanlig cykel men har istället lågre luftmotstånd.
Man slipper väskor på framgaflen vilket också gör att cyklen blir väldigt enkel att leda när man behöver, jag får ändå en nästan helt jämn viktfördelning mellan hjulen.
 
Inget är hugget i sten... kan köpa ram o leta separata delar o få ihop en cykel, eller satsa på att köpa en hel. viktigaste för mig att ta reda på är ligg eller traditionell, för tillfället. Om ni har diverse tips som kretsar kring det ena eller det andra så är det bara säga, som att ni skulle ha något bra tips för köp av ram etc. vad tänker ni kring det som sagts om liggcykel, är det något konkret problem som ni kan hålla med om eller är ligg så bra som det verkar?
 
Pröva innan du bestämmer dig! Det finns upplevelser i sitt och liggcyklandet som inte passar alla.
Har själv prövat och nöjde mig med det........Har kamrater som blev frälsta, men ändå inte gjorde slag i saken.........så pröva innan du bestämmer dig är grundtipset.
 
Liggcykel

har varit uppe i flera tidigare trådar. Läs dem. Lite onödigt att upprepa vad jag skrivit i tidigare trådar.

Thure
 
Liggcykel är ett udda val, bara för dom som är riktigt säkra på att det är rätt för dom personligen --- behöver du fråga varför -- så välj en vanlig cykel !!
 
Jo. har kollat vidare jag med och tror jag väntar med liggcykel tills jag är "vuxen" och har arbete. Annars, är Surly LHT ett bra val? Folk har talat om Thorn också men tycker Surly känns bättre, är väldigt seriös och vill vara noggrann med cykelval då jag tänkt långfärdscykla resten av mitt liv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jour Erfarenheter "Surly bikes" Långcykling 6
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Jackiie Montering av Surly Disc Trucker Långcykling 8
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
Jackiie Surly LHT+tillbehör Långcykling 26
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
Swebeam Surly nice racks Långcykling 5
Suveran Surly Long Haul Trucker i Grekland Långcykling 0
honkydory Surly LHT 26" Långcykling 15
Escapist Surly, Long Haul Trucker -09 cykel Långcykling 12
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.