Klurigt val av Surly LHT

Hallå!

Har hittat en cykel som jag funderar på. En Surly LHT http://www.bike-mailorder.de/shop/product_info.php?language=en&products_id=25268 Saken är den att jag hade bestämt mig för 26" men den finns bara i storlek 54.
Finns i min storlek (60) med 28"

Har läst rätt mycket här på forumet om storlekarnas för o nackdelar.
Det är ett rätt bra pris på den som gör att man börjar tänka att 28" är nog bättre:)

Hade tänkt mig att cykeln ska ta mig till Japan nästa år, så jag har tid att leta vidare men hur länge ska man leta innan man får tummen ur...

Ska jag slå till på den?

Kom nu med era visa åsikter tack!

MVH
Philip
 
Frågor isf:
  1. Hur lång är du? Innermått på ben, dvs golv till skrev (cm)?
  2. Vad väger du?
  3. Hur tar du med dig saker? På cykeln eller i vagn?
  4. Vad för vägar skall du cykla på?
  5. Om prylar skall lastas på cykel, hur många kg?
  6. Är bockstyre ett måste eller mer en estetisk grej?
  7. Är hastigheten prio eller är stabiliteten?
  8. Vad har du att röra dig med? (hur mycket pengar dvs)
  9. Hur kräsen är du att det skall stå "rätt" namn på ramen? (dvs trycket, inte kvalitén)

Anledningen till att jag frågar är:
  1. Svårt att säga ang. ramstorlek om man inte vet hur lång personen är.
  2. Kvalité på saker beror på vad de skall hålla för.
  3. Samma som innan.
  4. Däckval och dimensionsval.
  5. Enligt punkt 2.
  6. Personligen föredrar jag raka styren till icke tävlingsmässiga sammahang, då det blir upprättare ställning, bättre styrsel och möjliggör/underlättar användandet av hydrauliska skivbromsar (modell bätre)
  7. Samma som ovanstående.
  8. Avgör om man exmpelvis snarare satsar på att bygga en egen hoj och HJULEN till den från scratch (handbyggda hjul håller MYYCKET bättre om personen som bygger använder rätt komponenter och vet vad den gör).
  9. Mycket och många cyklar är same-shit-different-name. Dvs du kan få ofta en lika "bra" cykel till ett aningens mindre pris.


Underlättar nog inte som svar, men jag kan försöka att återkomma om du kan lista lite mer av dessa specifikationer.
 
Det är ju ett bra pris. Och 28 tums tycker jag är mkt trevligare på bra vägar. Jag har 26 tums hjul på min, o det går ganska långsamt tycker jag. En komforthastighet på typ 10-15 km/h medans jag på min hybridhoj från Nishiki m 28 tums hjul har en mkt högre komforthastighet. Jag tror att det mkt beror på hjulen då jag har samma utväxling på de båda cyklarna.

Jag har ingen koll på Japan o vilka sorters hjul som är vanligast där dock.

Jag hoppas att du har sett att den finns m 26 tums hjul i din storlek.
 
Det är ju ett bra pris. Och 28 tums tycker jag är mkt trevligare på bra vägar. Jag har 26 tums hjul på min, o det går ganska långsamt tycker jag. En komforthastighet på typ 10-15 km/h medans jag på min hybridhoj från Nishiki m 28 tums hjul har en mkt högre komforthastighet. Jag tror att det mkt beror på hjulen då jag har samma utväxling på de båda cyklarna.

Jag har ingen koll på Japan o vilka sorters hjul som är vanligast där dock.

Jag hoppas att du har sett att den finns m 26 tums hjul i din storlek.

om man rent objektivt skulle se det så skulle jag själv satsa på 28-tummare (anligt föregående talare) med handbyggda hjul baserade på Mavic Open Pro fälg, Dt Swiss Competition ekrar, deras "Lock" nipplar och så dyrt nav jag hade råd med, gärna med skivbromsar därtill.

Min pendelcykel har en Open Pro fälg, Competition ekrar, locktite-nipplar och ett XT-nav. Hjulet köres med 32-622 däck (med rätt tryck dock, dvs rellativt högt) året om, upp och ner för kanter mm. Jag väger 85kg. Det har nu gått snart 2år och är fortfarande spikrakt och runt, dvs gör man rätt så håller sakerna bra.
 
Nja

Personligen föredrar jag raka styren till icke tävlingsmässiga sammahang, då det blir upprättare ställning, bättre styrsel och möjliggör/underlättar användandet av hydrauliska skivbromsar (modell bätre).
Nja, om sittställningen är upprät eller ihopböjd har inte med styrtypen att göra.
Däremot är den väldigt beroende på hur styret är monterat.
Ett rätt monterat bockstyre är därför att föredra, särskilt på en långfärdscykel, eftersom det ger många självklara fördelar,
ffa får man variation i sittställning och ett flertal handpositioner där man enkelt når både växlar och bromsar.
För den som vill tillbringa mycket tid i den mest uppräta positionen finns det tom extra bromshandtag att montera uppe på styret, (eller varför inte hydraulbromshandtag för den som vill ha det
Men i det här fallet är skivbromsar ointressanta, Surly LHT klarar endast fälgbromsar.)

Tyvärr är många svenska cyklister av ida, ovana vid bockstyren på annat än racercyklar.




handbyggda hjul baserade på Mavic Open Pro fälg, Dt Swiss Competition ekrar, deras "Lock" nipplar och så dyrt nav jag hade råd med, gärna med skivbromsar därtill.

Min pendelcykel har en Open Pro fälg, Competition ekrar, locktite-nipplar och ett XT-nav. Hjulet köres med 32-622 däck

Nja (även här)
Sådana fälgar rekommenderar jag inte, åtminstone inte till 32mm däck, tom Mavic själva rekommenderar max 28mm på OpenPro-fälgar.
Recommended tyre widths: 19 to 28 mm
Från: http://www.mavic.com/en/product/rims/road-triathlon/rims/Open-Pro

För den som vill ha 32mm däck på Mavic-fälgar finns det alltså lämpligare alternativ än OpenPro.
Tex ngn av fälgarna i A-serien.

Dessutom bör all typ av "Locknipplar"/Loctitning av ekernipplar undvikas.
Ffa av två skäl:
1-En låst nippel kan dölja att hjulet är dåligt byggt, tex med för låg och/eller ojämn ekerspänning.
I ett välbyggt hjul är ekerspänningen tillräckligt hög, och jämn, så att ekernipplarna hålls på plats.
2-Skulle man behöva räta hjulet, efter en smäll på fälgen vid en olycka el likn, hindrar nippel-låsningen det och gör det därför xtra besvärligt att skruva på nippeln.

Nippell-låsning är i bästa fall alltså helt onödigt, men potentiellt irriterande.
I värsta fall döljer det ett dåligt hjulbygge tillräckligt länge för att man skall få stora problem när det till slut märks.
 
Nja, om sittställningen är upprät eller ihopböjd har inte med styrtypen att göra.
Däremot är den väldigt beroende på hur styret är monterat.
Ett rätt monterat bockstyre är därför att föredra, särskilt på en långfärdscykel, eftersom det ger många självklara fördelar,
ffa får man variation i sittställning och ett flertal handpositioner där man enkelt når både växlar och bromsar.
För den som vill tillbringa mycket tid i den mest uppräta positionen finns det tom extra bromshandtag att montera uppe på styret, (eller varför inte hydraulbromshandtag för den som vill ha det
Men i det här fallet är skivbromsar ointressanta, Surly LHT klarar endast fälgbromsar.)

Tyvärr är många svenska cyklister av ida, ovana vid bockstyren på annat än racercyklar.

Montering, jo, absolut. Det är såklart viktigare än typ, men raka styren har man i regel i bredare variant än bockstyre, dvs du vår bättre moment när du styr och behöver inte lägga på lika mycket kraft för att få en jämn styrning.

Vad angår variation, jo, men det är nog mycket en smaksak. Cyklar sj både racer och mtb. Racern har fler positioner, jo, men det betyder inte att det är skönt att sitta i mer än hälften av dom längre än en stund?

Vad angår skivbromsar: jag är inte dummare än att jag vet att LHT'n inte har skivbromsfäste. Det var inte en fråga om man skulle montera skivbroms på den utan om man skulle ev tänka i helt andra banor och andra hojar. Finns ju en hel del att välja på (med skiva), och då både med och utan bockstyre.
Nja (även här)
Sådana fälgar rekommenderar jag inte, åtminstone inte till 32mm däck, tom Mavic själva rekommenderar max 28mm på OpenPro-fälgar.
Recommended tyre widths: 19 to 28 mm
Från: http://www.mavic.com/en/product/rims.../rims/Open-Pro

För den som vill ha 32mm däck på Mavic-fälgar finns det alltså lämpligare alternativ än OpenPro.
Tex ngn av fälgarna i A-serien.

Fair point. Har inte tittat på det sj. Nåja. Kör själv med det och det funkar finfint.

Jag skulle dock inte rekommendera "någon av fälgarna i A-serien" då dessa har både dubbel- och enkelhylsa. Hjul som skall hålla skall byggas på dubbla ekerhylsor, dvs ur A-serien isf 719 eller 319.
Menar folk något annat (vad gäller hylsorna) så får de idiotförklara Anders på Veloform.

Dessutom bör all typ av "Locknipplar"/Loctitning av ekernipplar undvikas.
Ffa av två skäl:
1-En låst nippel kan dölja att hjulet är dåligt byggt, tex med för låg och/eller ojämn ekerspänning.
I ett välbyggt hjul är ekerspänningen tillräckligt hög, och jämn, så att ekernipplarna hålls på plats.
2-Skulle man behöva räta hjulet, efter en smäll på fälgen vid en olycka el likn, hindrar nippel-låsningen det och gör det därför xtra besvärligt att skruva på nippeln.

Nippell-låsning är i bästa fall alltså helt onödigt, men potentiellt irriterande.
I värsta fall döljer det ett dåligt hjulbygge tillräckligt länge för att man skall få stora problem när det till slut märks.

1. En låst nippel döljer inget då du kan mäta ekerspänningen oavsett vad du har för nippel.
2. Jag pratar inte om "old-shool"-låsning med avbitare utan om nipplar från en av dom bästa tillverkarna.

Har du sådana nipplar på din cykel(-ar) Håkan? Jag har, och jag KAN justera om jag vill, fast de sitter lite trögare än vanliga (fast klart, använder man sig av biltemaverktyg eller dylikt så får man inte loss varken dom eller några andra, så länge man inte kör på snedspända, eller delvis ospända kassa fabrikshjul). Däremot så har jag förbrukat att antal hjul (pga bristande materialkvalité och hård körning genom tiderna) så jag anser mig vara fullt kapabel till att avgöra OM nipplarna har effekt eller inte. Finns för den delen också Nylock-nipplar också på marknaden (eller är det också för modernt och farligt?).

och som en sista kommentar: jag bygger mina hjul själv, dvs jag vet vad jag har och inte har dragit och hur.
 
Nja, igen

Vad angår variation, jo, men det är nog mycket en smaksak. Cyklar sj både racer och mtb. Racern har fler positioner, jo, men det betyder inte att det är skönt att sitta i mer än hälften av dom längre än en stund?
Cyklar man länge så är det skönt att kunna variera både sittställning och handposition. Det är omöjligt med ett rakt styre.
Om din sittställning med bockstyre inte funkar för dig, trots variationerna, så beror det troligen inte på bockstyret, utan troligen på ngt grundläggande fel i din sittställning.
Deu kanske behöver hjälp med en analys av din sittställning? Flera olika handlare, tex CykelCity erbjuder en sk "Bikefit", det skulle nog göra nytta både för dig och många andra.
Eller så har du ett styre som inte passar dig, det finns en hel del olika utformningar att välja på.


Jag skulle dock inte rekommendera "någon av fälgarna i A-serien" då dessa har både dubbel- och enkelhylsa. Hjul som skall hålla skall byggas på dubbla ekerhylsor, dvs ur A-serien isf 719 eller 319.
Menar folk något annat (vad gäller hylsorna) så får de idiotförklara Anders på Veloform.
Anders på Veloform kan mkt väl ha rätt, map kvaliten hos Mavics olika A-serie fälgar.
Men det går definitivt inte att bedöma kvaliten hos en fölg enbart utifrån om den har dubbel- och enkelhylsa.

Till mina egna 'racerpendlarhjul' valde jag en bakfälg utan "hylsa" öht och den fälgen är både starkare och tåligare än en OpenPro.
Men då är det en fälg som från början är designad för att vara strak och långlivad utan "hylsa", en Mavic CXP33 (med 28mm däck, jag väger +95kg)
http://www.mavic.com/en/product/rims/road-triathlon/rims/CXP-33
(Mavic påstår iofs i sin reklamtext att CXP33 är 'eyeleted', men det är endast enkla plasthylsor)
Med det CXP33-bakhjulet har jag cyklat 2500-3500 mil utan någa som helst problem.


[/QUOTE]jag anser mig vara fullt kapabel till att avgöra OM nipplarna har effekt eller inte. Finns för den delen också Nylock-nipplar också på marknaden (eller är det också för modernt och farligt?).

och som en sista kommentar: jag bygger mina hjul själv, dvs jag vet vad jag har och inte har dragit och hur.[/QUOTE]

Om upplever att dina låsta nipplar gör nytta i ditt hjul så undrar jag hur hårt du spänner dina ekrar?

Jag har byggt mina egna hjul i >20år, jag aldrig använt ngn som helst form av ekernippel-låsning och jag har heller aldrig haft några som helst problem pga detta.
Men jag spänner alltid mina ekrar hårt och jämnt.

Jag har flera olika hjul, alla spända till minst 1000N(pga tillverkarkrav) eller mer.
I mitt hjul med CXP33-fälg ,som jag nämde ovan, är högersidan ekrar spända till c:a 1300N,
självklart är det DT Comp-ekrar och lika självklart är det DT Rev-ekrar på vänster sidan.
32 ekrar tot i hjulet.
Jag har, som sagt, cyklat många mil med det hjulet, jag byggde det för 14 år sedan, utan några som helst problem.
Jag har även köpt en del färdigbyggda hjul de senaste åren, hjul som även de är byggda helt utan Loctite och/eller låsbara nipplar.
Även de hjulen har fungerat utan några som helst problem, men då är ekrarna spända till >1200N, dessutom är de väldigt jämnt spända.
De hjulen har jga köpt ffa från http://www.poison-bikes.de/Laufraeder-_-Konfigurator/
där kan man konfigurera sina egna hjul, map på fälgar, nav och ekrar.
Sedan bygger de dem och skickar dem på mindre än en vecka (åtminstone de hjul jag har beställt) och allt för ett pris som är lägre än priset för de ingående delarna i Sverige (åtminston lägre än det pris jag får betala för delarna i Sverige)
Vill man inte bygga sina egna hjul kan man med förtroende låta poison-bikes.de göra det.
 
Anders på Veloform har inte uttalat sig angående mavic utan angående dubbla ekerhylsor då de sprider ut kraften mellan de två väggarna bättre än de som endast drar i ytterväggen.

jag får väl erkänna (om det nu spelar någon roll) att jag spänner med örat, dels för att det är så jag blev lärd att bygga en gång i tiden, dels för att jag ännu inte skaffat frams småpengarna till en mätgrunka.

cykelcity är bra på en sak: lura folk på pengar och ta bort made-in-china etiketter på ramar de säljer dyrt. jag säger inte att de är inkompetenta, men jag sätter inte min fot i en dylik butik, förutsatt att det inte är konkursutförsäljning.

min racer var det inget fel på, inte heller styret. är mest en smaksak och jag föredrar raka styren, så enkelt är det. vissa gillar blonda andra brunetter.

sedan så var diskussionen främst om vad han skulle ha för cykel.

jag är isf av åsikten att vederbörande bör fundera två gånger över hur han skall ha med sig saker, då det påverkar var du behöver lätta lite extra kvalité.
Om man nu skall gå på Surly, och bockstyre så skulle jag nog gå på en Disc Trucker, eller iaf dess ram.
 
Montera bockstyre högre

Racern har fler positioner, jo, men det betyder inte att det är skönt att sitta i mer än hälften av dom längre än en stund?

Jag cyklar själv mycket racer och kan hålla med om att man inte sitter skönt så hiskeligt länge. När jag byggde en touringcykel i våras (Thorn Sherpa) funderade jag länge om jag skulle ha bockstyre eller dito rakt. Jag ville ha bockstyre pga möjligheten till fler positioner men var orolig för att jag inte skulle ha samma balans/styrningsförmåga samt att det skulle bli obekvämt.

Anders på Veloform som sålde cykeln och delvis byggde den menade att ett bockstyre på en långfärdscykel inte får monteras alls lika lågt som på en racer. Jag litade på hans ord och nu sitter mitt bockstyre betydligt mycket högre än på mina racercyklar och faktum är att det fungerar toppen. Jag sitter hur bekvämt som helst och hade inga problem att kontrollera cykeln över mkt besvärliga stigar och stenskravelvägar i Pamir i somras.
 
Styrplaceringen är viktig på en långfärdare och som sagt höjden över sadellinjen. Det här är inget nytt, franska touringcyklar från 30-talet hade det.
Övertron på extra skivbromsar är roande, en fälgbroms är en mekanisk skivbroms. Canilever låser oftast fälgstorleken.
32 mm däck vill ha den bredare fälgen, hjul byggda med jämnt väldragna ekrar brukar hålla väl utan både låslack och nylock.
Rätt storlek på sitthöjd och stryravstånd samt komfortabla växlar är goda hörnstenar i cykelvalet.
Detaljer kan alltid diskuteras men grunden måste vara rätt.
Avser man beställa en cykel, se då till att få den du vill ha den och framför allt att den passar till dina mått.
go tur
 
Styrplaceringen är viktig på en långfärdare och som sagt höjden över sadellinjen. Det här är inget nytt, franska touringcyklar från 30-talet hade det.
Övertron på extra skivbromsar är roande, en fälgbroms är en mekanisk skivbroms. Canilever låser oftast fälgstorleken.
32 mm däck vill ha den bredare fälgen, hjul byggda med jämnt väldragna ekrar brukar hålla väl utan både låslack och nylock.
Rätt storlek på sitthöjd och stryravstånd samt komfortabla växlar är goda hörnstenar i cykelvalet.
Detaljer kan alltid diskuteras men grunden måste vara rätt.
Avser man beställa en cykel, se då till att få den du vill ha den och framför allt att den passar till dina mått.
go tur

Mja. Jag ser det lite praktiskt också när jag argumenterar för skivbroms. Om du cyklar mycket och ev får bromsa en del så har du förr eller senare slitit ner fälgbanan så att den är konkav (och måste då bytas). Bygger du hjul själv så är det mest en kostnad för ekar, nipplar och en fälg.

Har du skiva så är det bara att byga skivan. Dessutom så kostar en vanlig skiva inte mycker mer ca 200pix, medan du inte får fälg mm för pengarna. Dessutom håller beläggen (även här "i relgel") längre, dvs det blir mindre mek, bök och lägre kostnad i det långa loppet (dock kräver det då att man köpt dyrare skivbromsar utrustade med sintrade belägg och skiva som pallar det).

Men sure, mått är a och o (och svårt att uttala sig om innan ts har svarat vad angår hans mått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
jour Erfarenheter "Surly bikes" Långcykling 6
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Jackiie Montering av Surly Disc Trucker Långcykling 8
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
Jackiie Surly LHT+tillbehör Långcykling 26
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
Swebeam Surly nice racks Långcykling 5
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Suveran Surly Long Haul Trucker i Grekland Långcykling 0
honkydory Surly LHT 26" Långcykling 15
Escapist Surly, Long Haul Trucker -09 cykel Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.