Val av tjejcykel för långfärdsresa

Hej alla glada cykelentusiaster!

Vi är ett par som till sommaren ska ut på en cykeltur från Västerås till Monaco, men vi har ett litet problem... vi måste ha en cykel till min flickvän. Jag har redan en Crescent Abisko men vi måste ju ha ytterliggare en. Så därför frågar jag Er om några tips på vad som skulle kunna fungera. Vi har pratat lite om en Crescent Sarek (dammodellen till Niak) men vet inte riktigt. Hoppas att någon har några tips att ge oss. Eller kanske skulle man satsa på Tandem??? :)

Tack på förhand

M.V.H. TED RADGREN OCH SHARON LAVIE
 
Hej

Kolla med SJSC i England på deras långfärdscyklar och tandem.

Deras cyklar finns i ett stort antal storlekar som även kan passa dom flesta både män och kvinnor. Dom har efarenhet att bygga tandem och touring cyklar som klarar av med packning.

J-O
 
Diskussion om val av cykel för damer finns på tråden "Expert råd önskas av två amatörer!" i cyklingsforumet.

Jag och min man har till och från drömt om en tandem, men sedan slagit tanken ur hågen pga minskat packutrymme.

/Stina
 
cykelval

Angående Crescent Sarek:
cyklade själv från köpenhamn till avignon och sen både runt i provence och katalonien på en Sarek. Den enda cykel jag har långfärdserfarenhet från, men den uppförde sig exemplariskt under färden-jag hade galet nog inte ens en punktering! Sadeln måste sägas vara av sjysst kvalitet likaså, inte minsta problem med ömma kroppsdelar trots ovana. Pakethållaren var tidigare av risigare sort, min cykelhandlare bytte gratis ut den mot en stabilare i svart metall. Möjligt att den nu är standard efter ett antal reklamationer. Lycka till och ha en härlig tur!
 
Om tjejcyklar

Har från och till sett frågor på denna sida om tjejcyklar. Vill bara tipsa om en sida på nätet skriven av en engelsk tjej, Myra VanInwegen, som bl.a. tar upp problemen med att hitta en cykel som passar tjejer och de möjligheter som finns att anpassa sin ”killcykel” till detta. Den heter http://simon.trinhall.cam.ac.uk/bike/ . Klicka på länken "bike-related articles", klicka sedan på lämplig artikel under rubriken ”articles of interest to women”.
Tyvärr är det här fortfarande ett till stora delar negligerat problem av cykeltillverkare.
Men jag vill tipsa om en möjligheten att köpa en cykel anpassad efter kvinnlig kroppskonstitution. Gå in på http://www.sjscycles.com . Deras modell Thorn Nomad är en utmärkt långfärdscykel (har en själv som jag har köpt över nätet) som ligger i samma prisnivå som Cannondales långfärdsmodell. Där kan man hitta en rammodell som passar även småvuxna kvinnor och även anpassa vevarmslängden, något som inte stora Shimano kan erbjuda i sitt sortiment(Sh kortaste 165mm). Har själv därifrån köpt ett vevparti med rätt vevarmslängdlängd för min fru (160mm) till vår tandem.

Och om eventuella problem eller farhågor att handla över nätet hos ovanstående handlare kan jag bara säga att mina egna erfarenheter enbart varit positiva.

Slutligen så är jag INTE sponsrad av SJSC (man kan ju börja undra!), men jag tycker att det är så kul när det fortfarande finns folk som satsar på att ta fram bra långfärdscyklar. Något som är näst intill utrotat hos de stora cykeltillverkarna.
Lycka till!
 
Köp en herrcykel till henne

Ser ingen anledning att köpa en damcykel till en dam. En herrcykel är sabilare och finns i större utbud. Varför ska man ha en speciell modell för damer??
Vilken är anledningen? Ursprungligen har det att gör med att kvinnor cyklade i kjol + viss anatomi men det betyder inte längre något.

Min flickvänn köpte en herr B1 förra året som hon cyklat många 100 mil på ny.

Köp en Herr!
 
Herrcykel OK om justerad

Jag håller med om att en herrram är mer stabil än en damram. Däremot blir det i regel inte så bekvämt för en dam att cykla på en herrinställd herrcykel. Generellt så har damer högre bäcken, bredare mellan sittbenen och kortate armar än en herre av samma längd. Många damer trivs därför bättre i en något mer upprätt sittställning (mindre tryck på blygdbenet). Fär de flesta kan man justera herrcykeln med en kortare styrtapp och bredare sadel. Är man kort kan det vara svårt att hitta en cykel som passar. Risken kan vara att man skjuter fram sadeln för långt och då får man inte benen mitt över vevhuset. Det stod en del om detta i tidningen Cykla för några år sedan och råden ovan gjorde långcyklingen bekvämare för mig.
/Stina
 
Kvinnor är långbenta

Visst så skall det vara en herram för att den är stabilare som långfärdsscykel dvs energin går mer ner i bakhjulet än bort i flex. Det finns dock mellanting som har bra stabiltet.

Damer är genomsnittligt kortare och har kortare rygg än män. Därmed behövs ett kortare avstånd mellan sadel och styre. Tittar man ute i trafiken vimlar det av kvinnor som knappt når fram till styret på mtblikande cyklar. Tjejer ställ större krav på era cykelhandlare!

Vidare så har jag stor sympati för att tjejen skall ha den finaste cykeln om man skall cykla tillsammans med sin make. Lägg tid på att prova olika sadlar innan ni ger er iväg.

Även jag har god erfarenhet av en Thorn cykel (club tour) från http://www.sjscycles.com men man skall inte tro allt de skriver i sin reklam. Jag skulle t ex hellre velat ha hjul byggda med reducerade ekrar från början.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.