Val av ventil

Jag och min sambo har olika ventiler på våra cyklar. Inför stundande cykelsemester inser jag att det nog inte är en dum idé att se till att vi har samma ventiltyp på alla hjul.

Vilken ventiltyp bör man då välja? Jag har racerventiler som jag tycker är svåra att pumpa med minipump längs vägen. Det är också svårt att pumpa dem på mackar mm.

Min sambo har bilventiler vilka är lätta att pumpa på mackar.

Ventilvalet styrs ju av om ventilen kommer igenom hålet i fälgen och hur hög fälgen är, men oaktat detta, vilken ventiltyp är lättast att få pumpad på mackar samt pumpa själv med minipump längs vägen?

Finns det någon smart adapter som kan användas för att pumpa racerventiler vid mackar?

/Joakim
 
Jag tittade förbi en Lbs. som sa att det inte finns adapters för racer-bil, dem ända han hade var race-vanlig, bil-vanlig och vanlig-bil. Så om man vill kunna pumpa racer på mack måste man nog köpa 2 olika adapters och använda tillsammmans.

Jag tycker personligen bäst om Racerventil, av flera anledningar:

Enkel att pumpa

håller trycket väldigt bra

Behöver inte köra med ventilhatt då smutsen inte fastnar överallt
dessutom lätta att tömma på luft om man av nån anledning skulle vilja göra det


///Björn
 
Racerventil är bäst.

Det finns adaptrar se http://www.globetrotter.de/de/shop/...0300&h_kat=Rund+ums+Fahrrad&u_kat=Accessoires

Se också denna adapter för att ha racerventilslang i fälg avsedd för bilventil.
http://www.globetrotter.de/de/shop/...0300&h_kat=Rund+ums+Fahrrad&u_kat=Accessoires

Niklas Ingvar-Nilsson har följande betraktelse om ventiler på sin sida om touringcykling.

Thure

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

1.3.4 Ventiler
Cykelventiler förekommer i tre olika varianter:

Schrader (bilventil)
Dunlop ("vanlig" cykelventil)
Presta (racerventil).
Racerventil håller luften mycket bra men de övriga ventiltyper "läcker" och man måste pumpa däcket med jämna mellanrum.

Bilventil och vanlig cykelventil kräver lika stort ventilhål i fälgen, men racerventil kräver ett mindre ventilhål i fälgen - för att inte racerventilen ska glappa i hålet och därmed orsaka punktering!

Genom att sätta på en speciell adapter (s.k. ventilräddare), blir racerventilen lika tjock som bilventil och vanlig ventil, alternativt att fälgens ventilhål blir lika smalt, som om det var borrad för racerventil. Då kan inte racerventilen glappa, om ventilhålet är borrad för bilventil. Wheels och Mavic gör bra ventilräddare, som kostar en spottstyver! Ha några i reserv - de kan lätt försvinna!

Har man en fälg borrad för racerventil - passar enbart racerventiler. Det är mycket trist, om man bara kan få tag på slangar med bilventiler och/eller vanlig ventil (jag vet!). Problemet är enkelt att åtgärda! Borra upp hålet till bilventil (8,5 mm borr) och kör med ventilräddare, så är problemet löst. Glöm inte att borra upp fälgbandet också, om det inte redan är gjort.

Att de olika ventilerna kräver olika sorters pumpar, är en självklarhet som det inte skadar att påminna om! Det är inte alla pumpar (och mycket få kompressorer) som passar till racerventil! Det finns olika adaptrar, från racerventil till bilventil och från racerventil till vanlig cykelventil. Köp dessa och du är garderad (de kostar en spottstyver och finns hos nästan varenda cykelhandlare). Adaptrarna kommer mycket väl till pass, när man ska pumpa däcken med en kompressor eller vid bensinmacken (jag vet). Det underlättar mycket att få upp rätt lufttryck, om adaptrerna har (oskadade) O-ringar, säger luttrade cyklister!
 
Adaptersats

Jag har tidigare skrivit om Pnuttern. Sedan några månader tillbaka har jag en adaptersats från OBS (Coop Forum eller vad dom nu heter) för 35 SEK om jag minns rätt. Har sett samma adaptersats på ICA Maxi (ICA Kvantum eller vad dom nu heter). Har däremot inte sett denna adaptersats hos de affärer där jag tyckte det var bäst att börja leta som ”vanlig välsorterad cykelaffär” Clas Ohlson och Biltema.

Adaptrerna tar de kombinationer av ventiler och pumpar jag känner till

Bilpump- racerventil (nålventil) går att mäta trycket när man pumpar
Bilpump – ventil med ventilgummi
Racerpump - ventil med ventilgummi
Racerpump - MTB Bilventil
Vanlig pump - racerventil
Vanlig pump MTB Bilventil

Däremot lyckas jag inte pumpa upp en tillräckligt tryck (6 bar) med min handpump.

Enda problemet är egentligen hur man förhindrar att tappa bort dessa adapterar. Jag har dom numera i en gammal medicinburk i en påse med slang och däckavtagare.

Jag föredar att pumpa cykeln på bensinstation.
/Per Brune
 
Tack för tipsen

Det låter som om racerventil är att föredra men att jag då måste försöka få tag i adaptrar. Eftersom jag vill kunna pumpa på mackar mm. får det bli adapters som passar till munstycken för både bilventil och "vanlig" cykelventil. Det senare eftersom en del cykelhandlare har en slang med sådant munstycke i anslutning till butiken.

Vilken typ av pump bör man ta med sig på en långtur? Räcker det med en liten teleskoppump om man håller sig i bebyggda trakter med närhet till bensinmackar.

Kan någon rekommendera en liten tryckmätare för att mäta däcktrycket med?

/Joakim
 
när jag senast pumpade min cykel på bensinmacken kunde man låna en adapter för vanlig cykelventil i kassan. jag antar att det funkar så på många mackar.

typ.
 
Bensinstationer

På en del bensinstationer i närheten där jag bor har dom en speciell slang med tryckluft som passar ”vanliga” cykelventiler. Bra service med tanke på att cyklister inte genererar bensinstationer speciellt stora intäkter, förutom att en dricka och en glass ofta sitter fint.
Förutom på bensinstation kan man här i Västerås pumpa cykeln hos den lokala tidningen (VLT) som har en kompressor och slang med cykelmunstycke.

Men bäst är ändå bensinstation och adapter till racerventil, så att man då också kan mäta trycket. Utan att mäta trycket, är åtminstone jag för feg (pumpar för lågt tryckt).

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.