Val av cykel för långfärdscykling

Hej!

Jag och en polare hade tänkt att dra iväg på kanske 1-2 veckors cykeltur i Sverige i sommar. Det är första gången vi båda gör något sånt här men förmodligen får vi mersmak för det och drar ut på en längre tur nästa sommar. Tanken är ju att cykla mest landsväg men kommer säkert köra på någon liten grusväg också.

Jag har sökt och läst massor här på forumet men känns ändå som om jag inte riktigt har fått grepp om vad som är viktigt att titta efter på en cykel. Självklart kommer jag gå in på en cykelaffär och testa cyklar innan jag köper något men känns som om jag skulle vilja veta lite mer så jag kan titta runt på nätet och drömma lite om resan =)

Jag har tittat lite på den här cykeln men har ingen aning om jag är tittar på rätt typ av cykel över huvud taget.
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12364

Skulle den eventuellt gå att ta längre turer på med packning så som tält, kanske något lite kök och allt det här nödvändiga man behöver ha med sig?

Tack på förhand!
 
Racer

som den du länkade till kan funka om du tar packningen i en lätt cykelvagn. Att få på bra packhållare fram och bak på den cykeln är knepigare. Traditionellt vill man gärna ha lite längre hjulbas på en touringcykel för att få ut packningen en bit från vevhus så att man inte slår i med fötter/skor i sidoväskor. Kolfiberframgaffel har normalt inte hål för fastsättning av packhållare och stänkskärmar.

Thure
 
Ok jag förstår, men under vilken kategori av cyklar ska jag titta på, finns ju hundra olika kategorier och känner mig helt lost. Kanske finns något speciellt märke som gör bra långfärdscyklar?
 
Är det på cykloteket du hade tänkt handla är det nog snarare kategorin urban du ska ta dig en titt på. Stel framgaffel med fästen för lowrider skulle jag rekommendera.
 
Nej jag hade inte tänkt att köpa en cykel nödvändigtvis där, bor i Stockholm så tror att jag har en del valmöjligheter. Tyckte sidan var schysst och användarvänlig =)

Fästen för lowrider??
Något jag glömt nämna är att jag är tjej så det kanske finns ett mindre utbud om det är så att det spelar någon roll om cykeln är anpassad för tjej eller kille. Vad brukar vara skillnaden?
 
Cykloteket

har tidigare i sitt sortiment haft Cannondale touringcyklar. Hittar inte dessa på deras hemsida nu men du kan ju ringa och fråga. Vill du ha bockstyre?`

Thure
 
Ja jag föredrar bockstyre, brukar bli ganska trött i axlar och armar när jag cyklar på en vanlig cykel och skulle vara skönt att kunna byta grepp lite då och då.
Men om man hittar en cykel man verkligen tycker om, kan man byta till bockstyre om det är så att den inte har det, eller går det inte ha på alla cyklar? Ursäkta min låga kunskap i det här =)
 
Nej jag hade inte tänkt att köpa en cykel nödvändigtvis där, bor i Stockholm så tror att jag har en del valmöjligheter. Tyckte sidan var schysst och användarvänlig =)

Fästen för lowrider??
Något jag glömt nämna är att jag är tjej så det kanske finns ett mindre utbud om det är så att det spelar någon roll om cykeln är anpassad för tjej eller kille. Vad brukar vara skillnaden?

Nä, jag misstänkte att du kunde även kunde tänka dig andra butiker :) Men det var mera menat som en hint om vilken typ av cyklar du bör titta på.

Lowrider är en typ av pakethållare för framhjulet. Om framgaffeln har fäste syns bäst genom att det är ett skruvhål mitt på varje sida... om du förstår min förklaring.

Ja, med tanke på att cykeln du länkade till i ditt första inlägg var anpassad för tjejer, så antog jag det. Men nej, jag har ingen aning om vad skillnaden skulle vara. Gulligare färger och mindre storlekar kanske? Fråga på cykelbutiken!

Och ja, du kan byta styre på cykeln. Själv har jag en 26" mtb med stel framgaffel där jag bytt ut styret till ett sk. trekkingstyre.
 
Tack så mycket xely!

Känns som om om saker och ting börjar klarna lite i alla fall. Men ska nog ta och forska i huruvida man ska köpa en cykel anpassad för tjejer eller inte.
 
Visserligen kan man byta till bockstyre

från de andra styrena men växelreglagen passar då inte och det är också risk för att man får fel avstånd mellan styrets handplaceringer och sadeln. Att byta växelreglagen blir rätt dyrt.

Så det är inte någon förstahandslösning.

Damramar är ofta små och med kortare avstånd mellan sadel och styre det senare beroende på att en kvinna som är t ex 1,65 m lång oftast har längre ben än en man som är lika lång.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.