Val av brukscyckel?

Val av brukscykel?

Det finns många märken att välja på och alla har iu stort sett samma komponenter vad jag förstår när man tittar på 7-växlade nav, alu.ram. Alla märken kostar ca 5500-6500. Vilket märke/cykel är bäst egentligen?

De jag främst kollat in på nätet är:
Crescent
Skeppshult
Monark
DBS
Cyclepro
Rex

Självklart skall man provcyckla, men är det nån skillnad i kvaliutet? Är det kanske designen som skall fälla avgörandet i detta segment? Eller skall jag helt enkelt ha ett annat märke? Cykeln skall min flickvän köpa och hon har nog ställt in sig på en navväxlad eftersom att den är så underhållsfri. Hon kommer mest att använda den för att ta sig runt i komunen (liten i Stockholm). Sedan hoppas jag kunna lura ut henne på en och annan långtur i sommar vilket hon inte alls är främmande till!

Fråga två är bara vad får man för Cykel med utanpåliggande växlar för dessa pengar (ca 6000:). Det skall tilläggas att det är i mesta laget enligt hennes tycke. Finns det någon anledning att titta på cykel med utanpåliggande växlar, eller får man bara skräpväxlar i den prisklassen och därav är det bättre att satsa på en navväxlad?

/Pojkvänn som vill att hon skall bli nöjd!
 
undvik fotbroms

Det är kanske lite olika tycke och smak men jag skulle undvika fotbroms. Förr tänkte jag att det spelar ingen roll, man vänjer sig. Men nackdelarna är följande (väldigt subjektiva då).

1) Med fotbroms får du inte vila i nerförsbackarna. Även på en kort tur kan låren vilja vila sig helt ibland.

2) Förr eller senare så lånar man en annan cykel ett tag och sedan kommer man tillbaka till sin fotbromscykel, glömmer bort det där med fotbromsen och kniper åt med den enda handbromsen som råkar gå till framhjulet då, låser det och far framlänges över styret. Ont får man kan jag berätta.

Dessutom var det någon som hävdade att man reagerar långsammare med benen än händerna men det vet jag inte om det är sant.

För övrigt är sju växlar lite lite för ungefär allting utom att cykla till Konsum och handla. Jag har en cyklen med sju navväxlar och fotbroms och är på gång att byta ut (eller möjligen komplettera) den med en med fler växlar och bättre rull.

Angående kvalitet så har jag haft bättre tur med de DBS-cyklar jag haft än Cresent i samma prisklass men enligt en cykelhandlare jag pratade med häromdagen ska det vara tvärtom.

Kristina
 
Bättre begagnad

äldre racer med fästen för skärmar och väskhållare blir betydligt roligare att cykla, och bekvämare.
Gå till en seriös handlare och titta på nytt, be att få ta mått, skriv upp dessa och hans råd, gå hem och tänk kort på hans 18-36 000 kr förslag. Sätt in en annons och köp en bra beg äldre racer för mellan 2-4000. De två eller fler som blir över, viker ni till bra väskhållare och nya däck. Köp helst en cykel med hjul både till tub och kanttrådsdäck.
Det är ramens styvhet och cykels totala vikt som är viktigast för hur roligt det skall vara att cykla. Lätt=roligare, fler växlar =lättare!

Go cykeltur

Johan K
 
Standardcyklar vs hybrid

"Standardcyklar är i FÖRSTA HAND gjorda för att tåla vanvård och först i ANDRA HAND gjorda för att cykla på", skrev en viss Staffan Scott i sin cykelbok. Jag kan nog tyvärr bara instämma i detta kloka påstående.

Så ska din flickvän bara cykla i några få km/dag i stan med den på inte alltför backiga områden och om hon inte vill lägga ner någon tid alls på service, ja då är nog standardcykeln ett vettigt alternativ - speciellt om din flickvän kan skippa fotbromsen och den racerbromsliknande dekorationen som förr satt på alla standardcyklar (och som absolut inte är värt epitetet frambroms). Satsa hellre på V-broms och/eller trumbroms både fram och bak på din standardcykel.

Standardcyklar är tyvärr väldigt tunga (ta fram vågen) och klumpiga, samt att navväxeln suger mycket kraft. Finns det över huvud taget en standardcykel med lätta, dubbelreduerade kvalitetsramrör? Å andra sidan så lär det inte bli så mycket mer cyklande på standardcykeln heller...

En hybrid eller mtb i motsvarande prisklass (speciellt om den då säljs "naken") är avsevärt mycket trevligare att cykla på, även om den kräver lite mer underhåll och omvårdnad. Med en hybrid/konverterad mtb finns goda möjligheter att få en utmärkt cykel för längre cykelturer - både med och utan långfärdspackning! Då finns en god chans att du får med din flickvän på trevliga turer när kvicksilvret så tillåter. I den prisklassen börjar reducerade ramrör bli vanliga, något som avsevärt ökar cykelkänslan.

Så egentligen så skulle din flickvän kanske behöva ha två cyklar, en standardcykel för stan och en hybrid/konverterad mtb för längre turer. Ska hon bara välja en, bör hon nog välja en hybrid/konverterad mtb med bra ram och satsa på bra kabeldragning med rostfria wirar samt välbyggda hjul, allt för maximal cykelglädje kobinerat med minimala problem.

Ps hur man lämpligtvis konverterar en mtb till en utmärkt citybike, finns väl beskrivet på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html

/Niklas
[Ändrat av niking 2002-03-22 kl 10:25]
 
Re: Val av brukscykel?

emparasso skrev:
Alla märken kostar ca 5500-6500. Vilket märke/cykel är bäst egentligen?

Finns det någon anledning att titta på cykel med utanpåliggande växlar, eller får man bara skräpväxlar i den prisklassen och därav är det bättre att satsa på en navväxlad?

De torde vara likvärdiga kvalitetsmässigt. Viktigast är måtten, vikten och känslan att köra på cykeln.

För och emot navväxel och olika bromssystem har det skrivits jättemycket om här på forumet tidigare. Kör man mycket i regn och på grusvägar och inte vill satsa för mycket tid på underhåll finns det en del som talar för navväxel.
Backig miljö, längre sträckor, mycket packning eller släpkärra välj kedjeväxel. Växlarna har idag bra kvalitet. Vad som skiljer mellan komponentgrupperna är livslängd på drev och kransar samt lager men håller man dessa rena och smorda så blir livslängden relativt god.

Begagnad racer javisst om flickvännen accepterar bockstyre.
Annars bättre satsa på begagnad mtb där det bör gå att få en riktigt bra i den prisklassen.
En slicksförsedd mtb i liten storlek om din flickvän är liten är ett mycket roligare val än en navväxlad standardcykel som dels inte finns i liten storlek dels förmodlingen är åtskillga kilo tyngre.

I allmänhet är det smartare att satsa på begagnat än nytt. Mindre stöldrisk och mycket mera prisvärt.

Lycka till Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.