Hjälp med val av cykelväskor!

Hej!

Kan vi få lite hjälp av er som är mer erfarna? Vad för väskor är lämpligasr att köpa som första bra och rejäla som vi kan ha i en evighet eller billiga ev. dåliga för att se om lång cykling är vår melodi???
Gärna märket också. Är det bak i första hand? Fram/styr väska verkar vettigt att ha? Hårda/mjuka?
osv.
Tusen tack på förhand
Birgit och Pär
 
satsa på bra grejor!

satsa på ett par bra cykelväskor! det är mycket roligare att komma fram med torra kläder i ett par hela väskor än genomblöt med halva packningen tio mil bakom.
prisfrågan kan diskuteras. ortlieb är ett av märkena som fått lovord för smarta detaljer, fästen mm.
karrimor däremot har, iaf av många av mina vänner fått hård kritik för både läckage och slitage.
vaude ligger i ett något bekvämare prisläge än ortlieb, men har ändå hård rygg, vattentät rullförslutning etc... jag har haft mina i tre-fyra år nu, och ser inga skråmor på dem mer än lite skrap-märken täta har de varit i flera hundra mil och inget av fästena har skakat sönder. då betalde jag 2100 kr för fem väskor, men det priset har säkert gått upp en del idag.
om du bara ska ha väskor bak, eller både fram och bak tycker jag beror lite på hur du vill genomföra din cykeltur: på vandrarhem och med restaurangbesök, då du kanske inte behöver så mycket packning, eller i tält och med stormkök, då vikten på din packning stiger avsevärt och du bör sprida ut vikten över hela cykeln för att få en mer lättmanövrerad, fartsäker och skaktåligare cykel.

god tur. hoppas vi ses på vägarna!
/j
 
Hej !

Roligt att ni vill ge er ut på cykeln!

Själv har jag fastnat för Ortliebs vattentäta cykel väskor. Har själv fyra stycken Backrollers ( Kör med dem både fram och bak) som jag tycker fungerar väldigt bra. Visst är de något dyra men använder ni även cykeln till vardags så blir utgiften mindre kännbar. Dock ska de väll sägas om ni funderar på att cykla från Göteborg till Skåne så klarar ni er med mycket billigare utrustning än så. Även de allra billigaste varianterna som går att köpa på Biltema, Cykel ringen ... fyller sin funktion men är lite bökigare att använda ( Tar längre tid att få på säkert) och kräver att man packar i plast påsar.

Mitt råd till er hade nog varit att köpa åtminstone ett par rejäla väskor ( typ Ortliebs Backroller eller liknande) där ni kan ha känsliga saker som ni ej kan få blöta och sen komplettera med en eller två vatten täta packsäckar (vilka ni även kan ha användning för på fjället eller hemmavid) att lägga uppe paket hållaren. Visst går det bättre och cykla om man fördelar lasten både fram och bak men att bara ta allt där bak fungerar det med.

Hinner tyvärr inte skriva mer nu men maila gärna om ni har några specifika frågor !

http://www.svima.se/ Svensk distributör!



Deras Hemsida

<http://www.ortlieb.de>
 
Erfarenhet av Vaude

Jag och min kompis har erfarenhet av Vaude - de är regntäta och stryktåliga.

Börja med 2 väskor var bak om ni inte ska tälta, det räcker gott. Plus styrväska för de viktigaste sakerna som plånbok, solglasögon, kamera, lättåtkomliga snacks m.m. Den lyfter ni lätt av vid stopp. Köp styrväska med snabbkoppling!

Sen kan ni ju komplettera med framväskor om ni kommer på att tältande vore kul.
 
Ortlieb

Har slitit ut ett par Karrimore. Skulle inte köpa dem igen. Rymliga men usel kvalitet.

Förra året körde vi med Ortlieb. De är utmärkta.
Om man ska ha frontriders eller styrväska är en avvägningsfråga. Frontriders, alltså väskor på gaffelbenen, gör cykeln tungstyrd och tar död på en del av nöjdet, medan styrväska gör cykeln nervös eftersom den blir instabil. Man får inte släppa styret ens en sekund för då slår det runt. Hittills har vi föredragit styrväskor.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Ortliebs väskor har jag använt i flera år och många mil. Jag kör med front och backroller och en styrväska. Det tycker jag fungerar perfekt.
 
Vaude kan rekommenderas

Efter lite inledande problem med en hake har mina Vaude fungerat utmärkt. Har haft dem (bakväskor med rullslutning) i snart två år på dagliga cykelturer till och från jobbet i ett regnigt Göteborg utan läckage eller något större slitage.

Har sett varianter som har en liten ficka utanpå som jag nog skulle köpa om jag skaffar nya. Kan bli lite bökigt att rota i det stora facket efter småsaker.

Är det för övrigt någon som känner till någon postorderfirma där man kan köpa Vaude? Globetrotter.de för ju bara Ortlieb, men priserna verkar ju vara betydligt bättre än i Sverige.

/Rickard
 
Re: Vaude kan rekommenderas

ribe; sa:
Är det för övrigt någon som känner till någon postorderfirma där man kan köpa Vaude? Globetrotter.de för ju bara Ortlieb, men priserna verkar ju vara betydligt bättre än i Sverige.

/Rickard

Kolla på getout.se och cykelcity.se. De har ungefär samma utbud av Vaude väskor, getout är lite billigare men de har inga bilder o det är lite svårt att hitta i deras menyer. Gå in under "för färden och världen" och fliken "på land". På Cykelcitys hemsida (webshoppen) finns bilder. Överväger själv starkt att införskaffa en uppsättning Vaude-väskor inför sommaren...

Lycka till med inköpen!
/IMO
 
Vaude Aqualine

Vaudes agualine tycker jag håller hög standard och jag var verkligen helt nöjd med dem under en cykeltur i
Kina och Pakistan i somras. De håller tätt mot damm, sand och väta. Plus också för stryktålighet. Väskan
är bara att spola av om man känner att det kan vara
skönt att bli av med lukten från tre stora, mosade kackerlackor i botten. De är gjorda av en slags galonväv så de torkar på nolltid.
Minus för fästena (Det finns 3 punkter där man fäster väskorna i bakracket) på de två nedre punkterna. Krångligt att ta av väskorna om man vill göra det ofta.
Små plastdetaljer som göra att man kan ha väskorna på
olika stora dimensioner av rack ramlade bort succesivt under resan och återfanns aldrig mer. Det var aldrig
tal om något skrammel dock, men det ska inte hända ändå.
Man kan fästa en axelrem till väskorna, men att bära
dem med den hårda plastsidan mot ryggen är en pina.
De medföljer.

Allt som allt är det en bra investering och priset är ok. Jag köpte min från http://www.getout.se

stefan
 
Re: Ortlieb

ipg289h; sa:
Har slitit ut ett par Karrimore. Skulle inte köpa dem igen. Rymliga men usel kvalitet.

Förra året körde vi med Ortlieb. De är utmärkta.
Om man ska ha frontriders eller styrväska är en avvägningsfråga. Frontriders, alltså väskor på gaffelbenen, gör cykeln tungstyrd och tar död på en del av nöjdet, medan styrväska gör cykeln nervös eftersom den blir instabil. Man får inte släppa styret ens en sekund för då slår det runt. Hittills har vi föredragit styrväskor.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Har annan uppfattning. Packar alltid mina lowriders fram tills de är fulla, innan jag börjar packa bak. Den låga tyngdpunkten gör att cykeln går stadigt. Styrningen blir iofs tyngre men det tänker man inte på efter nåra timmar å jag har aldrig funderat över det. Ska man svischa fram på skogsstigar går förstås lowriders bort helt. Styrväska är praktisk att lägga värdesaker i. Det blir ett h-vete att försöka få med sej dem om man ska in i en affär och handla t.ex. utan nåt att lägga dem i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.