val av cykel till halvvättern?

hejsan.
har lite funderingar på att göra klassikerhalvan, vilket ju också innefattar halvvättern... har inga direkta erfarenheter av att cykla långt och därmed ingen bra cykel. har ingen lust att investera några stora pengar (är en fattig student). med hur kass cykel klarar man sig? eller måste man ha en värsting?

tack på förhand!

//maja
 
Tycker du ska försöka hitta en riktig landsvägscykel, då får du en vettig sittställning och bra däck för den sortens körning. Hur ny och bra den är tycker jag spelar mindre roll. Började själv cykla landsväg för ett par år sen, min första cykel kostade 750kr, hade stålram och växelreglage på ramen. Nu kör jag på en modern, hyfsat dyr cykel och kan egentligen inte påstå att skillnaden är så stor. Det är enklare att växla på den nya och det finns fler (tätare) växlar. Kan dock inte säga att cykeln gjort mig snabbare, där är det desvärre bara träning som gäller...

Lycka till!
 
Nästan vad som helst bara ....

Nästan vad som helst bara den är komfortabel skulle jag vilja säga.

Jag har kört Vättern runt och Storsjön runt på min långfärdscykel, vilken väl närmast kan liknas vid en "hybrid" med rakt styre och mountainbikeväxelutstyr. Men den är väldigt skön att åka långt på.

Mitt råd blir att prova ut en cykel med skön lagomt framåtlutad sittställning, inte allt för nervös styrning, skön sadel och många växlar och inte allt för höga utväxlingar. En MTB med slicks är helt möjlig för ändamålet, en racer likaså fast växlarna kan vara väl höga. Kolla runt på http://www.blocket.se där finns mycket.

Och kom ihåg att det är viktigt att ramstorleken är den rätta annars blir cykeln allt annat än komfortabel.
 
Hyfsade cyklar för pengarna

http://www.roslinscykel.se/

Kolla under Racer cyklar

En bra hoj att träna och använda på fritiden.

Avanti Vivacé pro series

Model: Vivacé pro series
Ram: Aluminium 7005
Gaffel: Carbonio Pro Carbon
Hjul: Alex Road Lite/Merida Alloy
Komponenter: Shimano, Suntour
Storlek: M (49-52cm)

6 995:-
 
Vill man ha en cykel att användas efter loppet skulle jag inte satsa på en racercykel med bockstyre. Halvvättern är väl 10 eller 15 mil. I så fall hade jag hellre investerat i en allsidig mtb med stel gaffel typ Marin Bear Valley med stel gaffel för 5800 kr eller modellen med något billigare utrustning Muirwoods (se http://www.cykelnetto.se). Dessa kan man använda till väldigt mycket och de har riktigt bra stålramar. Både jag och min flickvän har var sin Bear Valley och är mycket nöjda. Ännu bättre, men samma typ av cykel, är On-one Inbred Geared som säljs på Häggs i Myresjö för 6800 kr. Vet inte om den finns kvar i rätt storlek. På alla dessa cyklar bör man dock byta ut däcken mot slicks.

Mange
 
Racer

kan man visst använda efter loppet.

Speciellt om du väljer att förse den med skärmar. Heltäckande stänkskärmar får man inte plats med på vanliga racrar men om du väljer en cyclocross så går det bra.

Smaken är delad men jag tycker att det är mycket roligare att pendla på en racer till vardags än på en mtb.

Thure
 
Vad har du för cykel idag?
Vad är dina mål, vill du komma snabbt fram eller räcker det med att komma runt?

- På vätternrundan möts racercyklar, mtb-cyklar, hybridcyklar, enväxlade cyklar, militärcyklar, trehjuliga cyklar med kassettradio på högsta volym alt. picnic-korg.

Om du har en OK cykel, som du tror fungerar att komma runt med (jysst kedja, raka hjul, bra däck etc) kommer du runt. Min första vätternrunda gjordes med en 5-vxl cykel, men jag åker racer idag....
 
Re: Racer

thureb; sa:
kan man visst använda efter loppet.

Speciellt om du väljer att förse den med skärmar. Heltäckande stänkskärmar får man inte plats med på vanliga racrar men om du väljer en cyclocross så går det bra.

Smaken är delad men jag tycker att det är mycket roligare att pendla på en racer till vardags än på en mtb.

Thure

Ja, det är kanske min personliga uppfattning. Jag får erkänna att jag inte tycker någon cykel är allsidig om man inte kan långfärdcykla bekvämt med mycket packning. Det finns nog många som inte tycker det är användbart.

Mange
 
Flera cyklar

behöver man om man använder cykel till lite av varje.

Förvaringsfrågan finns det många lösningar på.

Hustrun gnäller emellertid lite över att jag har 8 cyklar (snart 9)medan resten av familjen bara har 7 tillsammans på fyra personer.

;o)

Thure
 
Tjohej!
Jag tycker inte du skall köpa någon cykel ifall du redan har en. Det går att köra både halvvättern och vättern på i stort sett vilket skrot som helst. Visst det går fortare och är roligare på en fin racer men det kan vara att kasta pengarna i sjön. Om du får mersmak och fortsätter cykla då är det dags att fundera på en racer. Jag tycker dock att du skall vänta tills du säkert vet att det är något du vill fortsätta med.
Själv har jag kört både på MTB, skrotig racer och fin racer runt Vättern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.