Val av tält vid långcykling

Tänkte höra med er vad ni använder för tält när ni är ute på långcykling, är det kupol- eller tunneltält och hur ni resonerade innan ni valde modell. Satsade ni på mindre lättviktstält såsom hilleberg akto eller unna eller valde ni en större/tyngre modell.

Jag funderar själv på att köpa ett tält anpassat för långcykling och jag är då inne på att skaffa en hilleberg akto eller unna då de är små och lätta sedan kan jag tänka mig att det kan vara klokt att välja ett kupoltält då de är lättare slå upp om man vill slå läger längst kusten där det är mycket sten och klippor.
 
Tycker nästan de kvittar

Tja
Har haft extremt lätt tunneltält på långcykling och större kupoltält. Är ju lite slit o släp på större men är allt gott då det är friden i vardagen när man kryper in i sitt tält o då är det gott med plats, även trevligt att kunna ha besök. Kupol är klart skönt i oväder o dålig mark då de inte rasar.

Jag tycker tvärt om att man ska köpa ett billigt så slipper man vara rädd om eller vara rädd för stöld. Är ju gott om man vågar lämna sitt tält... Själv var de senaste tältet jag köpte lite väl dyrt tycker jag .. tro de gick på ca 3000:- kan ju kolla på http://www.stray.nu
 
Re: Tycker nästan de kvittar

peter2m; sa:
http://www.skovdenatur.nu/

MARMOT

Twilight 2P

Om du ska tälta på vinter, kolla på hilleberg mfl.
Sommmar höst vår -> detta tält fungerar som tåget. 1700:-

Min tanke är att köpa ett tält som går att anvädna året runt även om jag i dagsläget inte har några planer på att använa den vintertid men skulle det så småningom bli så ja då slipper man kompletera med ett till tält, samtidigt så tänkte jag satsa på ett kvalitetstält som håller åtskilliga år så därför är jag inställd på att köpa ett hilleberg.



Albertsson; sa:
Tja
Har haft extremt lätt tunneltält på långcykling och större kupoltält. Är ju lite slit o släp på större men är allt gott då det är friden i vardagen när man kryper in i sitt tält o då är det gott med plats, även trevligt att kunna ha besök. Kupol är klart skönt i oväder o dålig mark då de inte rasar.

Ja att välja tält är inte så lätt å ena sidan skulle det sitta fint med ett lite större tält med två absider så man slipper känna sig trångbodd och lätt får plats med alla prylar fast då sticker vikten iväg men å andra sidan vore det bra med ett lättare tält om man längre fram börjar fjällvandra.


Jag tycker tvärt om att man ska köpa ett billigt så slipper man vara rädd om eller vara rädd för stöld. Är ju gott om man vågar lämna sitt tält... Själv var de senaste tältet jag köpte lite väl dyrt tycker jag .. tro de gick på ca 3000:- kan ju kolla på http://www.stray.nu

Ja där har du en poäng, det svider mer att förlora ett tält som kostar 3 - 6000kr än en som kostar 1 - 2000kr



Är det inte fler som har åsikter i den här frågan ?
 
Även vid cykling skall du lyfta ditt tält över alla backarna, låt vara med utäxling.
Har du bestämt dig för att få ditt tält stulet kommer du säkert att ordna det så att det blir uppfyllt....
Ett primitivt rum med sängplats kostar ca X00/natt så avser du använda mer än X0 nätter är tält billigare sen....
Huruvida du skall ha ett lätt eller ett kupoltält vet bara du själv, båda har för och nackdelar.
Mitt val är alltid det lättaste.

go tur
 
Till cykling kan det kanske vara bra med ett Unna. Jag har själv tältat på en kyrkogårdsparkering med mitt Nallo 2 på förra cykelturen, det var lite svårt att staga upp tältet om man säger så. Det gick väl rätt okej genom att binda fast några trådar i cyklarna och sen försöka använda grenar och stenar till resten. Hade det blåst lite hade det inte varit så jättekul faktiskt...

Det är kanske bara i specialfall som ett självstagande tält verkligen är nödvändigt. Men visst, situationerna kan ju dyka upp. Särskilt när man cyklar.

Nackdelen med Unna är vikten. Lägger du på ett hekto till kan du skaffa ett Nallo 2 istället och då få plats två personer i tältet istället.
 
johankse; sa:
Även vid cykling skall du lyfta ditt tält över alla backarna, låt vara med utäxling.
Har du bestämt dig för att få ditt tält stulet kommer du säkert att ordna det så att det blir uppfyllt....
Ett primitivt rum med sängplats kostar ca X00/natt så avser du använda mer än X0 nätter är tält billigare sen....
Huruvida du skall ha ett lätt eller ett kupoltält vet bara du själv, båda har för och nackdelar.
Mitt val är alltid det lättaste.

go tur


Jo man måste ändå släpa på tältet så därför funderar jag på en lättare modell men nackdelen med t.ex. unna är att den helt saknar absider vilket vore bra att ha, akto har det men då är den ganska liten och låg i tak så därför är jag mer tveksam till den modellen.

Nu har jag inte för avsikt att få min packning stulen men man får se till att ha bra försäkringar om man mot förmodan skulle råka ut för något sådant.

Tanken är att jag ska tälta när jag sticker ut och cykla så jag kommer inte att använda mig av vandrarhem m.m. i någon större utsträkning, om ens över huvud taget.


^_^; sa:
Till cykling kan det kanske vara bra med ett Unna. Jag har själv tältat på en kyrkogårdsparkering med mitt Nallo 2 på förra cykelturen, det var lite svårt att staga upp tältet om man säger så. Det gick väl rätt okej genom att binda fast några trådar i cyklarna och sen försöka använda grenar och stenar till resten. Hade det blåst lite hade det inte varit så jättekul faktiskt...

Det är kanske bara i specialfall som ett självstagande tält verkligen är nödvändigt. Men visst, situationerna kan ju dyka upp. Särskilt när man cyklar.

Nackdelen med Unna är vikten. Lägger du på ett hekto till kan du skaffa ett Nallo 2 istället och då få plats två personer i tältet istället.

Skälet till att jag funderar på kupoltält är just att man lättare ska kunna slå upp dessa tält än tunneltält om man hamnar i ett område där det kan vara svårt att förankra tunneltältet på ett bra sätt och då jag funderar på att cykla efter kusten så lär man hamna i den situationen förr eller senare. En nallo 2 skulle säkert fungera också och då kan man som du säger få plats med två personer vilket inte är någon nackdel, om inte annat så får man lite större svängrum om man är ensam.

Om man helt bortser från vikten på tälten så kanske en Staika vore det optimala om man vill ha ett kupoltält, då har man två absider och två personer ryms i den utan problem. Fast då sticker priset och vikten iväg en hel del.

Sedan har jag provat en keron 2 och där hade man gott om plats och där finns det två absider men då väger den en hel del men annars var det ett kanontält.

Att välja tält är verkligen svårt :p
 
Jag har själv ett Hillebrg Nammatj 2, som jag tycker fungerar bra när man cyklar ensam, eller om man är två. Det går snabbt att resa och ta ner, men det är ju förstås inte lika stabilt som ett kupoltält om man ska montera upp det på en klipphäll.

Om du tycker att nya tält är dyra så kan du kolla på begagnatmarknaden på nätet också. Annars kan du ju även lägga in en "köpes" annons. Mitt Hilleberg köpte jag begagnat och det var i nyskick. Genom att köpa begagnat minskar man dessutom konsumtionstrycket på nya varor - och därmed spar man in lite på våra gemensamma naturresurser.

Sen är nog alla de mer kända tillverkarnas produkter likvärdiga vad gäller kvalitet och hållbarhet. Men man vill ju ändå helst inte släpa omkring på så många kilo extra tältväv och stänger, så ju mindre tält, desto bekvämare...
 
När det gäller cykling i Norden under vår, sommar och höst, har det aldrig hänt att jag känt behov av annat än tunneltält. Utomlands tycker jag däremot att det kan behövas ibland.

Mange
 
Daniel XY; sa:
Jag har själv ett Hillebrg Nammatj 2, som jag tycker fungerar bra när man cyklar ensam, eller om man är två. Det går snabbt att resa och ta ner, men det är ju förstås inte lika stabilt som ett kupoltält om man ska montera upp det på en klipphäll.

Om du tycker att nya tält är dyra så kan du kolla på begagnatmarknaden på nätet också. Annars kan du ju även lägga in en "köpes" annons. Mitt Hilleberg köpte jag begagnat och det var i nyskick. Genom att köpa begagnat minskar man dessutom konsumtionstrycket på nya varor - och därmed spar man in lite på våra gemensamma naturresurser.

Sen är nog alla de mer kända tillverkarnas produkter likvärdiga vad gäller kvalitet och hållbarhet. Men man vill ju ändå helst inte släpa omkring på så många kilo extra tältväv och stänger, så ju mindre tält, desto bekvämare...


Ett begagnat tält kan helt klart vara ett alternativ så man sparar några kronor men ska man ha en hilleberg så lär det inte skilja så enormt mycket mellan att köpa ett nytt och ett beggat med tanke på det höga andrahandsvärdet, speciellt om man lyckas få tag på ett nytt när affärerna rear ut dem vilket de brukar göra mellan varven. Men visst det tål att funderas över och som du säger så är det många som säljer tält som de bara har använt några få gånger och då är de som nya.


Stormange; sa:
När det gäller cykling i Norden under vår, sommar och höst, har det aldrig hänt att jag känt behov av annat än tunneltält. Utomlands tycker jag däremot att det kan behövas ibland.

Mange


Ja det är nog sant att man oftast klarar sig med ett tunneltält i alla fall i sverige och efter att jag har varit och tittat på en hilleberg staika så har jag börjat fundera på om jag kanske skulle köpa ett tunneltält istället trots att den inte är självstagande. Staikan kändes betydligt mindre än vad keron 2 gjorde då den inte har raka väggar trots att staikan har en större golvyta. Då kan jag tänka mig att en unna måste kännas ganska trång, i alla fall om man ska jämföra med en keron 2 eller andra tunneltält med raka kortsidor. Och jag tror ändå att jag föredrar att släpa på ett något tyngre tält som i gengälld känns betydligt rymligare, speciellt om man ska bo i den under en längre period.

Jag får fundera på hur jag ska göra men kom gärna med fler åsikter om hur ni har resonerat när ni valde tält och tips på olika modeller som kan vara av intresse.
 
Stalon GT

Jag gillar mitt Hilleberg Stalon GT som cykeltält, stora absiden fungerar utmärkt som garage för två cyklar.
 
Har du kollat på Kaitum, lättviktsvarianten av Keron. Det är nästan 1 kilo lätter, men kostar dock fortfarande en del. Skulle vara intressant med en lättviktsvariant av Staika...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
gusbo Sned aluram vid bakhjulet, inget växelöra, vad göra? Långcykling 5
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Lillamy75 Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes Långcykling 4
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.