Pumpa däck med Presta ventil

Hej,

När jag stannar vid vägkanten för att kolla tryck/öka trycket i däcken med prestaventiler, lyckas jag inte krånga fast pumpen innan däcket är tomt.. Använder en liten kombipump som klarar både presta & schrader, med tryckmätare. Missar jag nåt på ventilen eller pumpen? Blir onödigt svettigt med min nuvarande metod.

/jamo
 
Rätt munstycke?

Det ska vara ett speciellt munstycke på pumpen till prestaventiler. På en del modeller av pumpar så vänder man på gummipackningen på pumpmunstycket mellan ventiltyperna. Prova det.

/Tommy
 
Är det en Sigma-pump så kanske du har missat att den uppfällbara delen vid själva manometern ska vara nerfälld när man trär den på ventilen. Sen fäller man upp den och då minskar diametern på gummipackningen runt ventilen så den sitter fast.
 
Det står "Intelli-Head" på pumpen, jag tror den ska anpassa sig "automatiskt" för presta och schreader. Den har en spak man kan vrida 90 grader. Har fungerat bäst att ha den längs med pumpcylindern och sedan vrida den när pumpen sitter ordentligt på ventilen, då låser den fast. Går alltså bra att pumpa både presta och schreader, men när jag pumpar cykeln med presta hinner däcket tömmas först.. Säger bara "schwooosh", så är det platt.. (Iofs är det små däck, se min profilbild. :) ) Tröttsamt i alla fall att börja om från noll varje gång. Man kan väl inte fylla presta-slangar utan att först skruva upp mässingsgängan?

-Vad är en Sigma-pump, är det en typ eller ett märke?
 
Sannolikt fäster inte pumpen runt ventilhalsen som den ska, ofta är packningen tvåsidig, ena för schraeder andra för presta, då gäller det att vända på packningen, om det går, f ö är det alltid kämpigt att pumpa upp däck till rätt tryck med en liten handpump. Nästan omöjligt med racer däck. Det bästa är att ha en rejäl fotpump hemma, som lätt får upp trycket, o så använda en handpump bara om man får punka ute på vägen el i skogen.

Per
 
Adapter för bilpump

Jag vill återigen rekommendera adaptersatsen som gör att man kan pumpa sina slangar med Presta ventil (racerventil) med tryckluft som används till bildäck på bensinstationer.

Har sett denna adaptersats på ICA Maxi och COOP forum men de finns säkert på fler ställen.

Per Brune
 
Kan ventilsprötet fjädra upp?

jamo; sa:
Hej,

När jag stannar vid vägkanten för att kolla tryck/öka trycket i däcken med prestaventiler, lyckas jag inte krånga fast pumpen innan däcket är tomt.. Använder en liten kombipump som klarar både presta & schrader, med tryckmätare. Missar jag nåt på ventilen eller pumpen? Blir onödigt svettigt med min nuvarande metod.

/jamo

När du skruvar upp muttern på ventilsprötet så blir ventilen samtidigt tillgänglig för att tömma ut luften genom att trycka ned ventilsprötet.

När du trycker ned pumphuvudet och packningen över ventilsprötet och ned runt ventilröret måste det finnas plats för ventilsprötet att fjädra upp inne i pumphuvudet annars åker all luft ut. Ofta fungerar det bättre om du trycker ned pumpen lite längre över ventilen så att inte packningen hindrar ventilsprötet att fjädra upp.

Pumparna brukar fungera så att man trär på pumpen med packningen i viloläge med lite större diameter. Sedan rör du på en spak för att få packningen att täta.

Din pump kanske är kass. Det säljs allt för många kassa minipumpar.

Thure
 
Ja kanske är pumpen kass, vet inte, den kostade väl runt £20. När det blir dags att skifta slangar någon gång har jag tänkt byta till schraeder i alla fall, tycker de är enklare och robustare. Smidigare på bensinmackarna också. Får väl be cykelaffären borra upp hålen i fälgarna lite då. Kanske t.o.m. skaffar en sån där liten pump med kolsyrepatroner, verkar ju lättsamt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.