Presta ventil?

Det var lite dåligt med luft i mina däck och jag plockade fram hand pumpen, då märkte jag att ventilen skilde sig från ventiler som jag känner till, en sökning avslöjade dock att denna typ av ventil heter presta ventil.

Jag är lite orolig, för den ser så vek ut och det ser inte ut som att man kan använda vanliga pumpar som finns på bensinstationer eller utanför cykelaffärer om man skall pumpa cykeln när man är ute.

Min fråga gränsar faktiskt till en dum fråga, för hur pumpar man däck med liknande ventiler?

Finns det någon slags adapter man kan köpa som gör att man kan använda vanliga pumpar på bensinstationer eller är man nu tvungen att även köpa en ny specialpump för dessa ventiler?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Har du en cykel med Prestaventiler bör du ha pumpar med denna fattning. En vanlig racerpump i ramstorlek samt en handpump med manometer, SKS är bäst, finns hos racerhandlarn.
Adapter för mackpump med bildäcksventil duger tills du skaffat dig riktiga pumpar. Finns på samma adress.

Hur man gör rent praktiskt:

1) Lossa den lilla muttern högst upp, skruv upp den så långt det går.

2) Tryck till på muttern så ventieln öppnar, en del ventiler kan verkligen fastna i stängt läge.

3) Anslut passande pump (eller adapter och pump), pumpa som vanligt.

4) Skruva åt muttern igen så ventilen inte riskerar läcka luft.

Du behöver inte oroa dig för hållbarheten, jag kör down hill med prestaventiler. :D

DN testade minipumpar för ett tag sedan, bra att ha i fickan på cykeltröjan (jag punkterar väldigt sällan nära bensinmackar): http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/ga-inte-i-dack-pa-pumpen-1.861891 (notera där länken "Se pumptestet: * Grafik/Pumptest)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips