Presta ventil?

Det var lite dåligt med luft i mina däck och jag plockade fram hand pumpen, då märkte jag att ventilen skilde sig från ventiler som jag känner till, en sökning avslöjade dock att denna typ av ventil heter presta ventil.

Jag är lite orolig, för den ser så vek ut och det ser inte ut som att man kan använda vanliga pumpar som finns på bensinstationer eller utanför cykelaffärer om man skall pumpa cykeln när man är ute.

Min fråga gränsar faktiskt till en dum fråga, för hur pumpar man däck med liknande ventiler?

Finns det någon slags adapter man kan köpa som gör att man kan använda vanliga pumpar på bensinstationer eller är man nu tvungen att även köpa en ny specialpump för dessa ventiler?
 
Har du en cykel med Prestaventiler bör du ha pumpar med denna fattning. En vanlig racerpump i ramstorlek samt en handpump med manometer, SKS är bäst, finns hos racerhandlarn.
Adapter för mackpump med bildäcksventil duger tills du skaffat dig riktiga pumpar. Finns på samma adress.
 
Hur man gör rent praktiskt:

1) Lossa den lilla muttern högst upp, skruv upp den så långt det går.

2) Tryck till på muttern så ventieln öppnar, en del ventiler kan verkligen fastna i stängt läge.

3) Anslut passande pump (eller adapter och pump), pumpa som vanligt.

4) Skruva åt muttern igen så ventilen inte riskerar läcka luft.


Du behöver inte oroa dig för hållbarheten, jag kör down hill med prestaventiler. :D

DN testade minipumpar för ett tag sedan, bra att ha i fickan på cykeltröjan (jag punkterar väldigt sällan nära bensinmackar): http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/ga-inte-i-dack-pa-pumpen-1.861891 (notera där länken "Se pumptestet: * Grafik/Pumptest)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Test005 Presta valve? Mountainbike 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.