Frågor ifrån en nybörjare!

Goddag alla cykelentusiaster!

Jag och mina två vänner håller på att planlägga en lång cykeltur som ska gå av stapeln i slutet på Juli. Vi är tre styckan grabbar som är alla helt oerfarna utav långcykling men vi väldigt entusiastiska och ivriga att förbereda resan så gott vi kan. Planen som det ser ut nu är att cykla genom europa och mellanöstern till slutdesinationen Indien och eventuellt cykla hem om vi fortfarande har lust och pengar kvar. Men slutdestinationen är inte helt spikat än.

Vi har ungeför en budget på 25 000 Kr var att spendera på cykel och utrustning. Men som sagt så kan vi fortfarande väldigt lite om cykling och behöver lite hjälp med att välja utrustning. Men först och främst; vad tycker ni om budgeten? Är den tillräckligt stor för bygga oss tre ett lätt och smidigt portabellt hem att förflytta runt i världen?


Det som känns absolut viktigaste att få lite vägledning i är förmodligen i valet utav cykel. Efter att ha läst en hel här på forumet (som verkligen inspirerar, tack för det) och sökt runt en del på nätet så har fått bilden utav att de bästa är att köra på en cykel med stålram just på grund utav att det är lättare att repera en sådan ram. Jag har också fått känslan att det nästan är viktigare att lägga ned pengar på bra väskställningar, väskor och bra däck än att köpa en värstingcykel?

Vad det gäller stötdempare eller inte så känns det som om det är bättre att köra utan? Dels för att det verkar vara opraktiskt tillsammans med en lowrider (rätta mig om jag har fel) och dels för att det är en funktion mindre som kan gå sönder.

Då vi som sagt har 25 K var att röra oss om. Kan det verka rimligt att 15 K utav dessa går åt cykeln med alla tillhörigheter inräknade såsom väska, ställningar osv? Om det känns rimligt har ni kanske något konktret förslag på cykel?

Vi har även funderat lite över om vi ska ha med en cykelkärra som vi kan turas om att dra. Men nackdelen med det är ju att alla tre blir beroende utav den och det kommer till att skapa en jobbigt situationen om flocken utav någon anledning blir tvungen att splittras.

Är det värt att köpa cykelskor? Jag förstår att det ger en helt annan känsla att kunna utnyttja kraften runt hela varvet när man trampar. Men det måste väl vara ganska obekvämma att gå längre sträckor i? För vi kommer nog inte att spendera varje dag i cykelsadlarna utan vi kommer försöka bege oss ut på lite mindre turer till fots längs resan.


Vad det gäller övrig utrustning vill vi göra allt de vi kan för att få ned prislapparna på det vi ska köpa. Vi har tänkt att köpa så mycket begnat som möjligt. Till köket funderar vi på att köpa en MSR XGK Expedition eller liknande och ett stormkök från biltema att plocka kastrullerna ifrån. Tältet kan kanske vara något att lägga ned lite pengar på? Kan det kanske vara värt att köpa ett tält för 4 personer för att få lite mer utrymme för eventuell värdefull packning?

Är det värt att ha med sig vattenreningsmöjligheter? Rätta mig om jag har fel men känns det inte lite onödigt att ha med en vattenrenare med kolfilter och andra överflödiga ting. Räcker det inte gott och väl att koka vattnet?

Ni får gärna ge förslag på utrustning som kan vara bra att ha med eller att lägga ned lite extra pengar på. Ni får även gärna skicka med en länk till de produkter ni rekomenderar. :)


Jag vet, det blev en del frågor men vi är mycket tacksamma för alla svar!

Cykla Lungt!

/ALBIN
 
Hej Albin!

15-tusen är det jag lägger ned på min cykel + utrustning i år. Cykeln du har pekat ut verkar förekomma rätt frekvent i sådana här sammanhang. Har för mig att Lars Bengtsson (Lost Cyclist) har sådan modell? Gott val hur som helst. Själv trampar jag på en Skeppshult STC Pro - tung men fin.

Bra att vara beredd på det mesta, ex att gruppen kan komma att splittras. Är rätt viktigt att vara väl samkörda (inte bara cykeltakt, utan att leva så tätt inpå varandra under lång period). Avgörande anledning till att jag helst cyklar själv... Det gäller väl samma sak för tält som cykelkärra? (Jag föredrar utan "tung" kärra, packar hellre lätt fördelat på flera väskor.)

Ang. vattenrening så borde vattenreningstabletter räcka. Har använt mig av Puritabs - små tabletter som inte tar någon plats.

Själv kör jag utan särskilda cykelskor. Kanske förlorar lite kraft, men kör på trekking-sandaler istället. Luftigt + spar lite vikt då jag inte behöver fler skor än så.

Kul vägväl för övrigt. Jag beger mig åt samma håll under samma period :) Hur lång tid har ni beräknat för resan?

//Fredrik Engqvist
 
Vi har ungeför en budget på 25 000 Kr var att spendera på cykel och utrustning. Men som sagt så kan vi fortfarande väldigt lite om cykling och behöver lite hjälp med att välja utrustning. Men först och främst; vad tycker ni om budgeten? Är den tillräckligt stor för bygga oss tre ett lätt och smidigt portabellt hem att förflytta runt i världen?

Det bör gå bra. Tänk på att vissa saker kan vara billigt/begagnat "skräp" som kan bytas ut längs vägen om det inte funkar medan vissa saker är mycket kritiska. Har man kläder, kök, tält sovsäck så är det ju bara cykel och tillbehör kvar och då är det ju massor av pengar.

Jag har också fått känslan att det nästan är viktigare att lägga ned pengar på bra väskställningar, väskor och bra däck än att köpa en värstingcykel?

Bra väskor och "ställningar" som håller dem på plats håller jag verkligen med om. Inte kul om sådant krånglar eller brister av utmattning. Att hålla vikten på en vettig nivå hjälper också. Dåliga däck dör man inte av (som om man dör av dåliga pakethållare), men det är ju trevligare om de håller i 12 månader än i 3, och om de rullar på bra och är någorlunda anpassade till vägarnas kvalitet. Jag tror dock att resten av hjulen är viktigare i längden. Jag har byggt bra och starka hjul, men har Biltema-däck just nu. De ska ju ändå bara slitas ut, men hjulen ska vara med längre och hålla för mycket last och många varv.

Vad det gäller stötdempare eller inte så känns det som om det är bättre att köra utan? Dels för att det verkar vara opraktiskt tillsammans med en lowrider (rätta mig om jag har fel) och dels för att det är en funktion mindre som kan gå sönder.

Jag har bara saknat stötdämpning nedför riktigt dåliga, steniga och branta jeepvägar i norra Pakistan (bortom den jämna och fina KKH). Normala grus- och asfaltvägar är ju enormt mycket vanligare.

Vi har även funderat lite över om vi ska ha med en cykelkärra som vi kan turas om att dra. Men nackdelen med det är ju att alla tre blir beroende utav den och det kommer till att skapa en jobbigt situationen om flocken utav någon anledning blir tvungen att splittras.

Ja, och det är ju onögig vikt och en till otymplig makapär att få hem med flyg om ni inte cyklar hem. Jag skulle hellre satsa på odämpat fram och pakethållare i stället för lowrider (går att packa ovanpå vid behov). Samt satsa på låg vikt (UL-prylar) och få onödiga prylar. Kan man vandra i Sarek med tio kilo så kan man cykla till Indien med 15-20 kg packning (plus cykel).

Är det värt att köpa cykelskor? Jag förstår att det ger en helt annan känsla att kunna utnyttja kraften runt hela varvet när man trampar. Men det måste väl vara ganska obekvämma att gå längre sträckor i? För vi kommer nog inte att spendera varje dag i cykelsadlarna utan vi kommer försöka bege oss ut på lite mindre turer till fots längs resan.

Då kan det ju vara vettigt att ha clips och ett par låga/lätta/styva vandringsskor till allt. Så gör jag. En annan variant är att ha SPD-sandaler eller -skor för cykling och något annat (flipflop eller skor) för resten av tiden.

Tältet kan kanske vara något att lägga ned lite pengar på?

Inte nödvändigtvis. Det beror ju på hur extrema ställen ni ska tälta på och hur många nätter i månaden det handlar om. I Asien finns ju billiga hotell i civiliserade trakter, men uppe i Tibet vill man ju ha ett tryggt boende om vädret är dåligt. Det finns en risk att man köper ett tält för 40 kronor per natt när man kan bo på hotell för halva den summan (och att man gör det senare OCH redan har betalat dyrt för tältet). ;)

Som vanligt är det inte kört om man inte har det optimala från start. Det går att ändra, byta, köpa, sälja, skicka hem, få utskickat.

Kan det kanske vara värt att köpa ett tält för 4 personer för att få lite mer utrymme för eventuell värdefull packning?

Man vet aldrig om man vill dela upp sig längs vägen och då står någon utan tält och en med ett för stort tält. Två små är bättre.

Är det värt att ha med sig vattenreningsmöjligheter? Rätta mig om jag har fel men känns det inte lite onödigt att ha med en vattenrenare med kolfilter och andra överflödiga ting. Räcker det inte gott och väl att koka vattnet?

Jo, och köpa vatten, eller dricka utan att koka (högt uppe i bergen) eller göra som lokalbefolkningen helt enkelt. Jag har inte känt att jag har saknat reningspump, men kan tänka mig att man kan bli mer självförsörjande och slippa koka upp vatten. En smaksak helt enkelt.

Ni får gärna ge förslag på utrustning som kan vara bra att ha med eller att lägga ned lite extra pengar på. Ni får även gärna skicka med en länk till de produkter ni rekomenderar. :)

http://tallabomba.ambiprospect.com/se/equipment
http://tallabomba.ambiprospect.com/se/planning
 
Frederik_E

Mm. Det stämmer bra det! Det var därifrån jag först snubblade över cykeln. Och det verkar ju som sagt som om de flesta talar ganska gott om den. Så som det ser ut nu så blir det så att vi alla tre köper varsin sådan cykel. Men finns det någonting på den cykeln som kanske skulle vara värt att ersätta med någonting bättre? För i sådant fall kan man ju pussla ihop cykeln själv genom att beställa alla komponenter och ändra det man har lust med.

Jo, där har du helt rätt. Två tält skulle kanske inte vara helt dumt att köra på. Ett alternativ är väl kanske att skaffa ett till tält längs vägen om vi skulle bestämma oss för att ta skilda vägar.

Men hur viktigt är det med vattentabletter då? Räcker det inte oftast att bara koka vattnet?

Vad är trekking-sandaler för något då? Är det sandaler som man fäster i tramporna eller är det helt vanliga sandaler?

Så kul att du valt samma väg under samma tid. Har du indien som slutdestination?
Vi har räknat på att vara borta i ungefär ett år (om vi tar flyget tillbaka) men då är någon månad utav dessa avsedde för att cykla runt lite i indien.

Jag ska passa på att fråga dig en sak. Vilken väg har du tänkt att ta genom mellanöstern? Vi vet egentligen väldigt lite om vilka länder och platser som man bör hålla sig ifrån.

Tack för ditt svar Frederik!

//ALBIN
 
Liggcykel?

har du funderat på en liggcykel? Jag kör själv mycket med touring-cykel som heter HPVelotechnich Scorpion och efter jag började med liggcyklar så kan jag aldrig tänka mig att gå tillbaka till "vanliga" cyklar. Så mycket skönare med en bra liggcykel. Dock brukar de hamnar i lite högre pris och det spräcker då din budget.

Scorpion_fs_links_grau_bl_backgr.jpg


http://www.hpvelotechnik.com/produkte/index_e.html

Svensk återförsäljare: Jary
 
Det bör gå bra. Tänk på att vissa saker kan vara billigt/begagnat "skräp" som kan bytas ut längs vägen om det inte funkar medan vissa saker är mycket kritiska. Har man kläder, kök, tält sovsäck så är det ju bara cykel och tillbehör kvar och då är det ju massor av pengar.

Jo, du har en poäng. De absolut nödvändigaste kanske är värt att köpa nytt eller i alla fall prylar utav kvalite. Men vilka grejer utöver cykeln är värda att lägga ned lite extra pengar på? Det ända jag egentligen jag kan komma på är en värd brännare. Men det finns säkert fler saker?

Bra väskor och "ställningar" som håller dem på plats håller jag verkligen med om. Inte kul om sådant krånglar eller brister av utmattning. Att hålla vikten på en vettig nivå hjälper också. Dåliga däck dör man inte av (som om man dör av dåliga pakethållare), men det är ju trevligare om de håller i 12 månader än i 3, och om de rullar på bra och är någorlunda anpassade till vägarnas kvalitet. Jag tror dock att resten av hjulen är viktigare i längden. Jag har byggt bra och starka hjul, men har Biltema-däck just nu. De ska ju ändå bara slitas ut, men hjulen ska vara med längre och hålla för mycket last och många varv.

Okej. Men om vi tar cykeln jag funderar på "Surly, Long Haul Trucker" vad tror du om däcken och hjulen på den? Är det något som kanske känns värt att uppgradera på den?

Ja, och det är ju onögig vikt och en till otymplig makapär att få hem med flyg om ni inte cyklar hem. Jag skulle hellre satsa på odämpat fram och pakethållare i stället för lowrider (går att packa ovanpå vid behov). Samt satsa på låg vikt (UL-prylar) och få onödiga prylar. Kan man vandra i Sarek med tio kilo så kan man cykla till Indien med 15-20 kg packning (plus cykel).

Väldigt intressant. Så du tror att man kan klara sig på att bara köra två väskor där bak och vid behov packa mer ovanpå dessa? I mina öron låter det som om det i sådant fall blir väldigt lite packning. Om man till exempel kommer att cykla sträckor där de inte finns minsta täcken på civilisation för flera dagar(kanske till med en hel vecka?), då blir man väl tvungen att bunkra upp en hel del vatten och mat på cyklarna och då känns ju två väskor som väldigt lite? Jag menar inte att dissa ditt förslag helt. Du får jättegärna övertyga mig om att jag har fel.

Då kan det ju vara vettigt att ha clips och ett par låga/lätta/styva vandringsskor till allt. Så gör jag. En annan variant är att ha SPD-sandaler eller -skor för cykling och något annat (flipflop eller skor) för resten av tiden.

Clips? Är det sådana spännen som man spänner om skon så att man kan fästa de i sina SPD-trampor?

Inte nödvändigtvis. Det beror ju på hur extrema ställen ni ska tälta på och hur många nätter i månaden det handlar om. I Asien finns ju billiga hotell i civiliserade trakter, men uppe i Tibet vill man ju ha ett tryggt boende om vädret är dåligt. Det finns en risk att man köper ett tält för 40 kronor per natt när man kan bo på hotell för halva den summan (och att man gör det senare OCH redan har betalat dyrt för tältet).

Som vanligt är det inte kört om man inte har det optimala från start. Det går att ändra, byta, köpa, sälja, skicka hem, få utskickat.

Vi har nog tänkt att försöka sova så mycket som möjligt i tält och enbart(läs så ofta som möjligt) försöka ta in på hotel eller vandrarhem när befinner oss i större städer där det blir väldigt opraktiskt att tälta.

Vi är nog också sugna på att försöka få se så mycket natur som möjligt och om det är en möjligthet så tror jag att vi alla är sugna på att vandra lite under resans gång också. Är det något du, eller kanske någon annan här, har provat på? Att cykla och till och från ta en vandringtus ut i vildmarken över några dagar? Hur fungerar det när man har cyklar att passa på? Kan man gömma de ute fastlåsa i någon buske kanske?

Ett stort tack för ditt svar tallabomba! :)

//ALBIN
 
peterparnes

Om jag ska vara ärlig så är det ett alternativ jag räknat bort utav att egentligen fundera så mycket utöver det. Jag ser mest bara krångel med den. Det måste väl vara svårare att få tag på reservdelar? Och den lär väl inte klara utav lika mycket terräng som en vanlig? Men egentligen är man kanske mest rädd för att prova någonting nytt (även om vanliga cyklar är någonting som är ganska nytt för mig).

Men jag kan tänka mig att det är en rätt skön känsla att sitta ned och trampa och njuta utav omgivningen ifrån en portabel och bekväm liggplats.

Men jag tror nog att det blir till att ta en vanlig cykel, en liggcykel kanske kan vara ett alternativ för någon utav mina förhoppningsvis kommande resor.

//ALBIN
 
Ja, det var ju en smidig lösning! Blir det fel på någon av cyklarna kan hela gruppen identifiera sig i situationen. Kan inte säga att jag ser någonting som borde ersättas med något annat. Tror det mesta håller, och dyker det upp problem blir det något kul att lösa på vägen :) Det är ju inte direkt någon variant från Biltema det är frågan om.

Jag vet förstås inte hur pass väl er beslutsamhet om gemensamt mål ser ut - saker och ting kan ju förstås ruckas på utefter vägen. Men visst går det att införskaffa saker allt eftersom. (Förövrigt är jag för stark individualist för frågan... jag skulle alltså haft med mig eget tält, som jag dessutom vet fungerar i olika sammanhang.) Men som Tallabomba påpekade:

Som vanligt är det inte kört om man inte har det optimala från start. Det går att ändra, byta, köpa, sälja, skicka hem, få utskickat.

I de flesta sammanhang räcker det att förlita sig på billigt köpevatten. Förmodligen vanligast och bäst. Annars fungerar kokning fint - såvida det inte rör sig om något kemiskt, då behövs förstås filtrering... Jag använder ibland puritabs för att det rör sig om relativt stora vattenmängder - att koka flera liter kan kännas lite tjatigt.

Helt vanliga sandaler :) http://addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=KEENNEWPORT_HEMP_S08

Står och funderar mellan Indien och Kina. Tänkte drygt ett år jag också, men att cykla tillbaka under den tiden också. Genom mellanöstern blir det förmodligen: Turkiet-Iran-Pakistan-Indien? Tror att det är enklast och relativt säkert. Är förmodligen bökigare i Irak och Afghanistan, samt vissa gränsområden och så. Tänkte läsa på när det väl närmar sig. Men använder man sitt sunda förnuft går det mesta väl.

//Fredrik
 
Angående cykeln - Surly Long haul Trucker - som har diskuterats. Blir det inte enormt påfrestande för nacken att använda sig av bockstyre under en långfärdscykling?
Jag använder mig alltid av en justerbar styrstam för att få upp höjden på styret och därigenom förebygga nackstelhet. Dessutom gissar jag att det är lite lättare att ha koll på "världen utanför" med ett traditionellt styre.
Jag körde på en Trek 7.3 under senaste resa och var supernöjd. Prislapp på denna är under sextusen. Ett pris som säkert går att pruta ner hos cykelhandlaren när han får klart för sig var den ska rulla någonstans.

Lycka till med resa och planering!

/A
 
Fredrik_E

Ja, det känns som så! Att alla har samma cykel gör ju att vi alla blir "specialister" på att laga "allas" cyklar. Okej, då blir det nog till att beställa cyklarna som de är.

Det där är faktiskt någonting som jag funderar lite över. Jag tror nog att jag vill vara fullt beredd på att eventuellt lämna gruppen. Men då blir det som sagt till att köpa en egen uppsättning utav all den utrustning vi hade tänkt att dela på. Förslaget om att komplettera utrustningen vart eftersom är bra förslag. Men kan det inte varit svårt att få tag på ett tält och kök nere i till exempel pakistan? Men det är klart att det alltid borde gå att få tag på delar om man verkligen vill.

Cykla fram och tillbaka under ett år? Är inte det en ganska kort tid? I mina öron låter det som om det blir väldigt mycket cykling då?

Våra vision är i och för sig att stanna på de platser vi trivs på för att se oss omkring och spendera några dagar utan att cykla. Vi har även tänkt att cykla lite mellan olika resmål som vi vill se och därmed blir det nog en liten "sväng" runt i europa innan vi fortsätta ned mot mellanösten.

Vägvalet i mellanöstern låter ganska så klokt. Syrien och Iran borde väl vara relativt säkra länder? Men hur är det med pakistan? Är det inte lite oroligt där? Ett alternativ vore ju då att ta en båt ifrån Iran till Indien?

Fina sandaler för övrigt Fredrik! Tusan tack för svar!

//ALBIN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.