Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!!

Hej!
Har precis köpt en begagnad Centurion Pro Tour, fick den för 400kr:). Den har ju förstås ett par år på nacken men ramen och hjulen är hyggligt fräsha. Vevpartiet är av märket Sugino och har tre klingor(28-42-50). Växlarna och naven är av märket Suntour med fem kransar baktill.
Jag hade tänkt att byta vevlager, växlar, kedja och kassett samt sätta på styrändsväxlar.
Finns Suntour fortfarande? Om inte måste jag byta bakhjulet eller är det möjligt att använda en kassett av annat märke?
Kan man använda en kassett med fler kransar?
Jag hade föredragit att använda mig av Shimanoväxlar men kan det innebära några kompatibilitetsproblem, med Suntourkassetten eller Suginovevpartiet?
Vevlageraxeln är av fyrkantstyp. Har alla dessa samma mått eller måste jag använda ett speciellt avsett för mitt vevparti?

Tacksam för svar, Patrik.
 
Modernisering

Hej!

Med största sannorlikhet har cykeln inte ett kassettbaknav utan ett nav för löst frihjul. Måttet mellan låsmuttrarna bak är troligen 120 eller 126 mm. Moderna landsvägscyklar har 130 mm. Detta begränsar valmöjligheterna med det gamla navet. Om du byter baknav till ett med 130 mm är det inte några större problem att böja ut bakgaffeln för att hjulbyten ska gå lätt.
Fyrkantsaxlar till vevlager håller några olika standarder. Sugina och Shimano har nog samma, JIS.
Om man kan leva utan klicklägen på växlarna finns det inga kompabilitetsproblem med olika fabrikat på kassett/frihjul och bakväxlar.

//Bengt
 
Re: Modernisering

bsandborgh; sa:
Om man kan leva utan klicklägen på växlarna finns det inga kompabilitetsproblem med olika fabrikat på kassett/frihjul och bakväxlar.
Ofta så funkar det bra även med klicklägen även om tillverkarna och deras agenter sällan vill medge det. Deras påståenden lver på att det ofta är ganska dyrt att testa...
Om man däremot har eller kan låna en frikrans av "fel" fabrikat så är det en god idé att testa. Den frikrans som passat bäst till mina gamla Ultegraväxlar var en Regina. :)
 
pad; sa:
Hej!
Har precis köpt en begagnad Centurion Pro Tour, fick den för 400kr:). Den har ju förstås ett par år på nacken men ramen och hjulen är hyggligt fräsha. Vevpartiet är av märket Sugino och har tre klingor(28-42-50). Växlarna och naven är av märket Suntour med fem kransar baktill.
Jag hade tänkt att byta vevlager, växlar, kedja och kassett samt sätta på styrändsväxlar.
Finns Suntour fortfarande? Om inte måste jag byta bakhjulet eller är det möjligt att använda en kassett av annat märke?
Kan man använda en kassett med fler kransar?
Jag hade föredragit att använda mig av Shimanoväxlar men kan det innebära några kompatibilitetsproblem, med Suntourkassetten eller Suginovevpartiet?
Vevlageraxeln är av fyrkantstyp. Har alla dessa samma mått eller måste jag använda ett speciellt avsett för mitt vevparti?

Tacksam för svar, Patrik.

Skulle kunna vara min gamla cykel, en svart med fasta växellägen och reglagen på ramen. Sålde den i början på 90-talet för att köpa den nya mountainbiken som började bli inne. Ja de va tider det...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.