Frågor om en längre cykelfärd

Hej, mitt första inlägg här.

Jag och en kompis har fått en idé, och den är att cykla till min sommarstuga.
Den ligger ungefär 14,5mil från Västerås där vi bor.

Och eftersom det är första gången så har jag några frågor.
Vad ska man ha för cykel? Har inte lust att köpa någon cykel för xxxx antal tusen. Cyklar just nu på en "vanlig" citybike.
Utifrån era erfarenheter, kommer vi klara den sträckan på en dag?​
 
Är du "normaltränad" vad det nu är så klarar du nog det. Det kan bli en lång dag om du är ovan men möjligt är det helt klart.

Testa att cykla en runda på 3-4 mil och se vilken tid det tar...
 
Är du "normaltränad" vad det nu är så klarar du nog det. Det kan bli en lång dag om du är ovan men möjligt är det helt klart.

Testa att cykla en runda på 3-4 mil och se vilken tid det tar...

Jag har räknat lite och kommit fram till att 10h kan vara möjligt. Och har man någon rolig polare att cykla med så är det nog okej ändå.

Men den största frågan är fortfarande vilken sorts cykel man ska ha?
 
Cykla på det du har och ta med lagningslappar eller en extra slang och pump så räcker det. Ingen mening att skaffa en annan cykel för en eller två dagars cykling. Märker du däremot att det var roligt och börjar planera nästa färd så kan du börja tänka på en ny cykel.
 
Det är att före dra cykel med lite växlar, 5växlar eller mer vore ju skönt att ha på en sådan tur med går med mindre också. Tänk på att den vanliga bilvägen inte alltid är så trevlig cykla, så lite om väg för att få mindre trafik kan vara den bästa vägen. Vilken sträcka är det ni ska ut på?
 
Är du "normaltränad" vad det nu är så klarar du nog det. Det kan bli en lång dag om du är ovan men möjligt är det helt klart.

Testa att cykla en runda på 3-4 mil och se vilken tid det tar...

Håller med om att han borde testa 3-4 först. 14,5 mil är ju nästan ett cykelmaraton, tror han kan bli rejält avskräckt om han utan att ha cyklat långt innan provar det på en citybike. Sitter man tex rätt upprätt på den är det inget jag skulle ge mig ut och cykla 14,5 mil på iaf...aj aj ryggen.

Personligen tyckte jag det tog 5-6 rundor innan jag kunde cykla 10 mil på ett bekvämt sätt (MTB)(blev ändå rätt trött förstås) och då måste jag ju va i riktigt urusel form om man jämför med en "normaltränad" som bör ställa av 14,5 mil första dagen =)
 
Jag har räknat lite och kommit fram till att 10h kan vara möjligt. Och har man någon rolig polare att cykla med så är det nog okej ändå.

Men den största frågan är fortfarande vilken sorts cykel man ska ha?

Det är nog en riktig uppskattning men det går inte att utifrån de uppgifter du gett sluta sig till vad som är rätt cykel för dig. Hoppas du förstår att man inte går ut och köper en ny hoj för att någon enstaka gång cykla 145 km. Har du en väl fungerande cykel idag duger den säkert även till detta. Vill du sedan ha tillförlitliga köpråd måste du berätta lite vad för cykel och behov du har idag, vad för turer du vill göra framöver samt helst inkl en packlista med vikt och volym på den utrustning du tänkt ha med på ev turer. Kan nämna att Mikael Strandberg gjorde sin första resa 1986-87 från Chile till Alaska på en flera nummer för stor 3-växlad herrcykel. Minns jag rätt hade han dessutom inga fungerande växlar under större delen av den två år och 27500 km långa turen! ;)
 
Det är att före dra cykel med lite växlar, 5växlar eller mer vore ju skönt att ha på en sådan tur med går med mindre också. Tänk på att den vanliga bilvägen inte alltid är så trevlig cykla, så lite om väg för att få mindre trafik kan vara den bästa vägen. Vilken sträcka är det ni ska ut på?

Att jag skrev om ny cykel berodde på att jag ville köpa en ny cykel, typ MTB, men jag har kommit fram till jag avvaktar med det ett tag.

Ungefär den här vägen har vi kollat på. Men vi kommer nog kolla noggrannare sen om det finns små vägar med mindre trafik.
 

Bilagor

  • utsidan.jpg
    utsidan.jpg
    38.8 KB · Visningar: 719
På en standard cykel

Om det inte regnar alltför mycket, man har sällskap och vinden ligger inte rakt på, kan man hålla ca 23 km/h. Hur länge det tar tills dess man kroknar, dvs dalen håller inte, beror på kondition, träning och pannben. Alla kan övas upp. Dalen mår bäst av cykelbyxor utan fillingar under, racersadel.
Går det uppför, som på din kartbild ;-), är det fördelaktigare med en en lätt cykel då hela ekipaget, reservslangen, laggrejorna, pumpen, cykeln och du skall lyftas över varje backe, av dina ben.
Växlar gör att man kan hålla samma kadens (Trampvarvstid) med olika hastigheter beroende på motståndet....
Träna 3-5 mils turer innan du ger dig på huvuduppgiften.... Har du bestämt dig att komma fram gör du det men 145km är en lång nybörjartur.... För en som cyklar i 30 km/h är det en annan femma och för proffs som cyklar i över 40 km/h är det en plätt... Som du ser är din målsträcka nästan enhalv VätternRunda och som du kanske hört mår inte alla bra efter 300 km....Ev packning bör du skicka som bussgods eller liknande.
 
Ungefär den här vägen har vi kollat på. Men vi kommer nog kolla noggrannare sen om det finns små vägar med mindre trafik.

Sitter och kollar på samma sträcka för att komma från Västerås ner till "cykelspåret längs ostkusten". Fast jag cyklar med full packning och räkanar med 7-8mil om dag så jag får minst två dagar på den sträckan.
Västerås-Eskilstuna via småvägarna på mälardalsleden, Hälleforsnäs-Flen sedan 221an mot Bettna och vidare på 52an för att efter björketorp ta sydväst på små vägarna till Jönåker, vidare söder ut mot Sofieberg där jag ansluter till "cykelspåret längs ostkusten" Så ser den planerade cykelvägen ut som jag tänkt mig på sträckan.
 
Cykelbyxor och en fjädrande sadelstople kanske kan vara nåt att titta på. Jag tyckte det blev bättre när jag som ovan testade på att cykla till jobbet några gånger. 2,5mil enkel sträcka på stel MTB med semislicks.
Lika så se över däcken så du har rätt däck beroende på underlaget samt att lufttrycket är bra.
Cykeldator är bra för att veta hur långt man åkt och när det är dags för en paus.
 
Citybike

bör fungera bra. Köp cykelbyxor och överväg cykelskor och SPD-liknande pedaler.

Medvind eller sällskap är en stor fördel. Kan du cykla 3 mil utan problem klarar du hela sträckan också.

Inte för slitna däck och två reservslangar. Vattenflaskor. Det går åt mycket mat och dricka! Kolhydratladda gärna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
argento Tömma cykelslang på luft under längre uppehåll? Långcykling 2
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
millediablo Längre träning Långcykling 0
8606 Tips om kläder och övrigt för lång cykelfärd. Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.