Frågor ang. singelspeed.

Hejsan!
Som ni kanske ser så är jag ny här så jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor på detta forum.
Jag har även sökt, utan resultat, innan jag bestämde mig för att posta denna topic.

Jag har en Raleigh Record Sprint som jag tänkte bygga om till singelspeed.

Mina frågor lyder som följer;
-Vart kan man köpa fälgar med frihjulsnav anpassade för detta (gärna i Sverige)?

-Kommer att använda cykeln både för motionscykling och till vardags så jag undrar vilka drevningar som rekommenderas (mellan tummen och pekfingret)?

Tackar på förhand.

Mvh /Tim
 
Hej!

Jag byggde om en gammal Crescent Fashion Line 10 vxl till singlespeed fixed gear med komponenter från cyclecomponents. Jag köpte inte ny fälg utan satte dit ett nytt nav istället (15 kugg). Kör nu med kedjan på lilla kransen fram, minns inte antalet kugg (50?) och tycker jag har fått en bra utväxling för vardagsbruk. Hade aldrig ekrat hjul förut, men med ett bra riktställ så var det lättare än jag trodde. Tyvärr blev kalaset lite dyrt, tycker jag: 1060 kr för nav, krans o frihjul + 200:- för ekrarna.

Mvh
Anders
 
Det är just ekringen jag är lite "rädd" för men i västa fall kan man väl låta nåt proffs ta hand om det.
Skall botanisera runt lite på deras hemsida.

Tackar för informationen.

Mvh /Tim
 
Köp själv - lår butiken bygga

Hej!

Har nu två fixed gear hemma, och gjorde på följande sätt.

Första cykeln: köpte nav, krans och kedja i butik för ca 750 kr, och lämnade in mitt gamla bakhjul för nybygge. Betalade 250 kr för detta + några kronor för ekrarna på Cykelcity Sthlm.

Funkade bra, var billigt, innebar lite jobb.

Andra cykel: köpte ram + beställde komponenter för hela bakhjulet + bygge på Cyclecomponents.

Dyrt men bra då jag inte gjorde ett jota förutom att jag satte ihop hojen då grejerna kom hem.

/Fogel
 
Re: Köp själv - lår butiken bygga

jjfogel; sa:
...köpte nav, krans och kedja i butik för ca 750 kr, och lämnade in mitt gamla bakhjul för nybygge. Betalade 250 kr för detta + några kronor för ekrarna på Cykelcity Sthlm.
...
Tack för tipset. Om jag bygger nån mer fixed gear så ska jag handla prylarna där. Ringde runt några butiker när jag höll på, men ingen av dem förstod vad jag snackade om...Navet jag köpte var iofs ett flipflop (efter tips här på utsidan, därav det högre priset gissar jag)

Jag ekrade säkert inte "rätt" för extrem belastning/lång hållbarhet, men ett par hundra mil har hjulet hittills hållit för mina 90 kg utan att bli skevt eller ekerbrott. Jag upptäckte faktiskt att det är riktigt roligt att ekra, så det jobbet vill jag inte leja bort ;)

Mvh
Anders
 
Singlespeed eller fixed?

Om det är singlespeed och inte fixed gear du ska ha så behöver du troligtvis inget nytt baknav. Har du ett gammalt nav för frihjul köper du ett bmx-frihjul (pris från 70 kr). Har du ett modernare nav med kasett köper du ett bmx-drev (pris från 30 kr) och eventuellt lite distanser. Med ett kasettdrev är det mycket enklare att få till en bra kedjelinje, bara att flytta distanser på kasettbodyn.

Du kan använda det vevparti du har nu och köpa frihjul/drev med passande storlek. Lagom utväxling brukar hamna runt 42 t fram och 16 t bak. Kvoten mellan framdrev och bakdrev är det viktiga så 42/16 eller 48/18 blir ungefär samma sak. Själv använder jag 40/18 på vintern och 48/18 på sommaren.

/Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
KristianMattiasson ang. cykelställ för bil Långcykling 4
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
flindra En nybörjarfråga ang. bromsar Långcykling 10
erikahl ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast? Långcykling 27
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.