Nybörjare genom Sverige!

Hej!

Jag och en kompis har som projektarbete i 3:an att cykla från Kauresuando - Smygehuk. Vi undrar om någon har erfarenhet angående långfärdscykling och har några bra tips att dela med sig? Exempelvis om vad man skall tänka på inför resan, vad för cykel man skall ha, logi o.s.v.
Vi har beräknat att resan skall ta cirka 3 veckor, är detta rimligt?

Tack på förhand!
 
hur lång tid det tar beror ju på hur långt ni planerar att köra varje dag. Hur ska ni bo? Packningen spelar stor roll för hur snabbt/långt ni kan cykla. jag hade nog tyckt att tre veckor hade varit i kortaste laget, men det beror ju på vad ni vill ha ut av det? ska ni hinna kolla på grejer längs vägen, eller bara försöka göra det så snabbt som möjligt?

även om jag inte har cyklat riktigt hela sträckan så är det många andra här som har gjort det. sök gärna lite i gamla trådar om ni inte redan har gjort det, så kan ni ställa mera specifika frågor.
 
Tio mil om dagen i snitt. Førutsatt att ni har trænat lite ær det inga større problem. Det ær næstan svårt att cykla mindre æn så som dagsetapp.
 
Jag har själv gjort denna tur och det tog oss tre veckor att genomföra (20 dagar). Dock lade vi in två hela vilodagar. Vi snittade på runt 12 mil/dag. Själv cyklar jag på en MTB-hybrid.

Ni bör ha tält och kök med er även om ni planerar annat typ av boende. Det är stora avstånd i Norrland. Har ni tält kan ni ta in på campingar och det blir inte så fasligt dyrt, fast det är ju billigast att fricampa.

Om du går i tvåan, antar jag att du måste göra projektet denna sommar. God tur i så fall!

Mvh /Joel
 
Hej!

Tack för svaren!
Vi har tänkt att ha två stycken cykelväskor vardera. Vi vill inte ha med oss för mycket packning då vi har beräknat att cykla minimum 10 mil/dag, ett snitt på 17km/h. Vandrarhem är första prioritet, men vi skall ha med oss tält då sträckorna kan vara långa i Norrland.
Målet är att genomföra resan utan att spendera en krona (med hjälp av sponsorer), sedan även att cykla igenom Sveriges olika kulturer och sevärdigheter.

Joel: Hur transporterade du cykeln ? Vi har tänkt med tåg och sedan buss. Hade du något företag som sponsra dig eller fixade du allting på egen hand?

Vi skall åka sommaren 2012 är det tänkt!
 
Eftersom jag har familj i Boden, så körde jag upp dit och därifrån var min far snäll och skjutsade mig till Kilpisjärvi. Jag vet dock att många löser det via buss och tåg. Väl framme i Skåne, så skickade jag cykeln med bussgods, medan jag tog en vanlig reguljär buss hem (till Falun).

Jag bekostade allting själv, men har ni sponsorer är det ju inga problem med kostnader.

Mvh /Joel
 
Jag och tjejen cyklade treriksröset - smygehuk förra sommaren och det tog oss ca 5-6 veckor med lite pause här och där samt en hel veckas pause i Stockholm. 3 veckor tycker jag låter lite väl lite men självklart går det men det beror som sagt var på vad man vill ha ut av resan. Vi flög till Kiruna med cyklarna fr Malmö (500 tror jag det kostade extra att ta cykel) och eftersom att vi bor i Malmö var det ju inga problem att ta sig hem sen. Du kan läsa mer om vår resa här: http://www.resdagboken.se/Web/Apps/Trip/TripPresentation.aspx?id=145&epslanguage=sv&tid=400678.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.