"Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor?

Hej!

Jag har nu haft mina kängor, Meindl Vakkum GTX, i 5 år (https://www.meindl.se/aktivitet/alla-kangor/vakuum-men-gtx), används totalt kanske 2-3 veckor per år, 50/50 längs led och i ledlös terräng. Senaste sommaren var jag ute längre än vad jag brukar, 3 veckor sammanhängande, och hade då en hel del bekymmer med fukt i skon; tyckte det var svårt att avgöra om det var faktiskt läckage eller bara att väta smitit in allt eftersom vi var ute. Bekymmer var det i alla fall, hel del blåsor för första gången vilket jag sluppit helt hittills i dessa kängorna.

Inför kommande säsong har jag nu "täthets-testat" kängorna, och efter kanske 8 minuter ståendes i badkaret började det kännas fuktigt i innermaterialet framtill vid tårna, vilket ju kändes som en bekräftelse på att de läcker in. Men slog mig sedermera att detta kanske är en orimlig belastning av skorna; de flesta vaden jag gör i kängorna är ju mindre än 1 minut, men visst, lera, dagg, regn etc. kan ju bidra till en "kumulativ" fukt-belastning.

Har ju inga nya skor hemma att testa med, så tänkte höra med era erfarenheter, hur mycket täthet är egentligen rimligt att förvänta sig av sina kängor?
 
GTX membranet sitter ju närmast foten så givetvis känsligt för slitage. Att låta läderkängor stå i vatten kanske inte är helt rätt tillämpning, men även en dagstur i regn och regnvåt vegetation går ju till viss del att jämföra.

Mina förra Meindl Island Pro blev 12 år, då var det sulorna som lade av. Jag upplevde dem fortfarande som täta på sommarturerna i fjällen varför jag övervägde att sula om dem, men storleken avgjorde då jag började uppleva dem som för trånga.

För att kängorna skall klara att hålla fukten utanför vid snabba steg genom vatten eller blötmark måste man vaxa dem rejält, något jag även bättrar på under turen vid behov.

Vid kumulativ fuktbelastning som du skriver, läs ex höstvandringar med ständig blöta och låga temperaturer som aldrig ger kängorna möjlighet att torka, tycker jag inte denna typ av kängor är idealiska. Då passar nog gummistövlar eller Lundhagskängor bättre. På sommarturer brukar det alltid bli möjlighet för kängorna att torka upp mellan blötväder så länge fukten är på utsidan.
 
Jag räknar inte med att GTX i kängor ska hålla mer än 2-3 år, men hoppas på åtminstone 5-6 år.

Förra året köpte jag för första gången "syntetkängor" med GTX (Salomonkänga som fått bra recensioner). Den tredje eller fjärde skogsvandringen var delvis i daggrikt gräs, delvis i lite blöta marker. De läckte som ett såll - jag tömde dem på vatten två ggr. under promenaden! Hemma fyllde jag dem med vatten - och jovisst, efter en stund läckte vatten igenom.
Jag reklamerade men ville inte ha nya exemplar utan pengarna tillbaks (vilket jag fick (XXL)). Troligen var det ett måndagsexemplar som jag fått, men jag bestämde mig ändå där och då, för att ska det vara GTX, så ska det också vara läder (som sköts om med noggrann vaxning)!
 
Sedan snart 20 år tillbaka har jag använt olika par skid- och skridskokängor från Alfa i Norge. Mest Alfa Hafjell och på veckoturer på skidor Alfa Skarvet. Dessa har tygfoder goretexmembran och ovanläder av nubuckläder. Alla dessa kängor har hållit bra för flitig användning. Jag smörjer och värmer in vax Sno-Seal som är baserat på bivax.

Jag upplever att Goretexmembranen har varit hyfsat täta även efter flitig användning.

Thure
 
Jag köper kängor efter passform och materialkvalitet.
Och sedan många många år tillbaka endast kängor i skinn.
Om det är någon sorts *tex i dem så är det OK, men jag förlitar mig inte på det.
Så länge membranen verkar funka så lägger jag på ett skikt vax inför längre turer och har oftast en liten burk skofett med.
Det brukar gå åt ett par smorningar innan sömmar är ordentligt täta igen om de har börjat läcka.
Mina Lundhags Pro utan membran är fortfarande utmärkta efter en evighet och mina Haglöfs med GoreTex är inne på sitt tredje liv nu, först *tex, sedan vax och nu fett och vax. De kommer att leva i 5 år till.
 
Köpte ett par Alfa walk king air häromdagen, skulle egentligen ha en av deras modeller med läder men de passade inte mina fötter alls. Walk king däremot var perfekt och de hade bara air-modellen(någon slags material i olika lager, ej läder). Eftersom jag vill köpa i butik så slog jag till. Får se hur de håller.

Det intressanta däremot som kanske har bäring i denna tråd, är att när jag kollade på alfas skötselråd så står det att man ska skrubba insidan med vatten och diskmedel och sedan skölja ur dom. Detta kanske kan få goretexmembranet att hålla längre? Har jobbiga minnen från otvättade cykelbyxor där saltet från svetten funkat som sandpapper mot huden. Samma sak borde kunna hända i skor, fast att saltet nöter sönder membranet? Är det någon som testat att tvätta sina kängor inuti? Borde ta veckor att få dem torra…
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.