Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen?

Hej,

Det här är ingen MTB-specifik fråga men den trillar väl mellan detta forum och långfärdsforumet..

Jag skaffade för några månader sedan en liten kolsyre-pump med små patroner, för att den är lättare, snabbare, smidigare etc. Svårt att få nog högt tryck med en vanlig minipump.

På sistone har jag märkt att på såväl min som sambons cykel måste jag fylla på väldigt ofta. Att 4 däck samtidigt ska utveckla minimal pyspunka eller få läckande ventiler verkar osannolikt. (Särskilt när 2 däck har Presta och 2 däck schraeder)

Kan det vara så att kolsyre-gasen gör skillnaden? Smiter den ut genom slang och ventil i högre grad än vanlig luft? Trist om det vore så, men då vet jag i alla fall.

Eller är jag ute och cyklar? (förlåt :) )
 
Molekylstorlekar

Jag har försökt hitta angivelser på storlekarna för molekyler av CO2, O2 och N2 men inte lyckats. Sunda förnuftet säger väl ändå att CO2-molekylen borde vara större än åtminstone O2-molekylen? N2 är lite oklar...

Den enda gas jag vet är svår att innesluta är Helium, då dess molekyler består av enskilda atomer. Alltså INGEN bra idé att lätta hojen genom att pumpa däcken med ballonggas! :)

Bästa gissningen gällande problemen med otäta däck är att du får slitskador i ventilerna och dess tätningar pga den kyla de utsätts för när koldioxiden expanderar. Det blir ju en fruktelig massa minusgrader och rätt bra fart på gasen. Frostskador helt enkelt. Tycker det är intressant att du använder CO2-pumpen som huvudsaklig cykelpump, då de flesta jag pratat med har den som snabb och smidig backup.
/R.J.
 
Det där med slitskada/frostskada i ventiler och slangar låter inte helt orimligt. Ventilen blir "djupfryst" när man fyller på fort och mycket, och det brukar då även knäppa en del i slang/däck. Jag avvaktar lite, sen kanske det får bli nya slangar om luften fortsätter att smita. Jag måste nog skaffa en riktig fotpump med tryckmätare trots allt, det blir dyrt när det går så mycket CO2-patroner..
 
Eftersom "luft" består av nästan 80% kväve så blir det inte så stor skillnad att köra ren kvävgas. Det mest intressanta med att köra med kvävgas tror jag är att man slipper syret (gummi åldras mer i syrerik miljö).

Hur koldioxid är mot gummit vet jag faktiskt inte.
 
Det låter onekligen som att djupfrysta ventiler mm vid pumpning skulle kunna vara ogynnsamt.

Att problemet är beroende av molekystorleken känns långsökt. Troligen är det så att skillnaden har en försumbar betydelse; antingen funkar tätningen oavsett molekylstorlek (vi talar ju inte om polymerkedjor) eller så funkar den inte. Läckan är antagligen ohyggligt mycket större än en exempelvis en syrgasmolekyl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.