MTB däck

Hej! jag söker nya däck till min cykel, jag har semi-slicks på nu, och har kört på det förut men jag tycker att det inte är något bra grepp i dem (typ gräs, lera, sand mm) De är väl till för asfalt?

Har semi på en annan hoj, som rullar extremt bra på asfalt. Men nu söker jag alltså däck för skogskörning, kan någon rekomendera däck (Fr o bak) max 300kr/st

Tack på förhand!
//Robin
 
kolla

Om du inte får några tips skulle jag rekommendera att du tittar in på mtbr.com och kanske frågar i en cykleaffär där de vet vad de håller på med. Vet inte hur frakten är på däck men annars kan det vara värt att kolla på cyclecomponents.com.
Thomas.
 
Olika don för olika person

Semislick är ju först och främst för torra banor.

Åsikterna om däck går isår, men jag tänker sticka ut hakan och säga vilka däck jag tycker om :)

-Hutchinson Python Air Light
Stor luftkammare, lite ballongdäckskänsla. Bra grepp, men i lera så är dom lite sämre (mest teknik som spelar roll i lera i vilket fall som helst).
Mina sprack rejält på flera ställen i sidväggarna, men vi kör 90% svåra tekniska banor med mycket grymma rötter och vassa stenar. På snällare banor (som FMT i år) så passar dom utmärkt.

-Continental Explorer
Stora och tunga. Lite pansarvagnskänsla med sina 600 gram plus. Tål allt. Mycket bra fäste.

-Continental Twister Protection
Har bara kört ca 20 mil med dom (bytte precis innan FMT) men dom verkar lättrullade och har bra fäste i torr terräng. Har av naturliga skäl inte kunnat testa dom i blöta förhållanden än (fast nu regnar det ute *mums*).

Skall testa Schwalbe Fast Fred och IRC Nothos under hösten, men har inte hunnit börja med det än.

Det som du skall tänka på när du väljer däck är vilken terräng du kör i och hur du kör. Det samma när du läser recensioner om vad andra tycker om ett däck.
Hur kör dom? Vart kör dom? För vilka förhållanden köpte dom däcken?

Personligen så är jag en stor och tung cyklist med hyffsat bra teknik som kör agressivt och över istället för att köra runt. Däck som passar för mig kanske inte passar för dig och så vidare.

http://www.mtbr.com har mängder med recensioner på däck. Man får läsa dom med en nypa salt bara, speciellt om det är få personer som lagt sin röst.

/Mattias
 
mosquito

Håller med om föregående skrivare att Hutchinson python inte är ideal för riktigt leriga förhållanden men där är mosquito mycket bättre. Har själv python gold bak och mosquito gold fram. Varför jag inte skrev om detta i föregående inlägg är för att de kostar mer än det angivna maxpriset. Fördelen med gold är att gummiblandningen är mjukare ute i kanterna vilket ska ge bättre grepp.
Thomas.
 
Re: mosquito

Thompaa; sa:
Varför jag inte skrev om detta i föregående inlägg är för att de kostar mer än det angivna maxpriset. Thomas.

Alla dom däcken jag skrev om kostar mer än maxbudgeten... Men ibland/ofta kan man hitta däck till riktigt bra priser. Ordinarie pris är ofta ca 300-500 kr. På rabatt eller om man tjatar till sig det så kan man ofta få däcken riktigt billigt.

/Mattias
 
Booze?

Hej!

Nokian Boazobeana kan man få för 230:- / styck. (cyklig! i Solna tar hem dem om man beställer - 08-270580. De ligger runt din budget även på cyclecomponents.com. Vissa modeller under, andra strax över.)

Prisuppgiften jag nämnde gäller F-modellen, som är ett framdäck, i dimensionen 26 x 2.1" samt R-modellen, bak, i samma dimension. I "Booza"-serien finns också 2.3" samt mindre dimensioner (1.75"? / 1.9"?) Det finns också en X-modell, som inte är fram- eller bak-specifik, men något lättare.

Färgerna är svart eller blå. Personligen tycker jag blå däck är grymt fula, men anledningen till färgen är att de innehåller något som heter Silica, som ska förbättra hållbarheten en smula.

För mig funkar (svarta) "Booza" bra i skogen.

Lycka till med däcksvalet!
# Magnus
 
Schwalbe Fast Fred och IRC Nothos

Tyvärr är det svårt att få prova olika däck under lika förhållanden, och dyrt att köpa sig fram. Försök hitta någon som har intressanta däck och be och få prova.

Dom däck som jag har provat är Ritchey omega och alfa ett par fram och bakdäck som hade bra sido bett men som jag tycker rullade tungt.

Jag har kört på Schwalbe Fast Fred och IRC Nothos och tycker att båda är kanondäck dom har liknande utseende på mönstret, bra fäste om det inte är extrem lerigt och dom rullar lätt. Där är IRC nothos extra prisvärt ca 250:- för ett superbra däck. Jag har inte haft det så länge att jag kan säga något om hållbarheten.

Lycka till med däcksköpet. // Mats
 
Ritchey

Köp Ritchey Speed max. Rullar extremt bra, och har väldigt bra fäste pa grus och gräs. Om det har regnat mycke da skulle du välja nagonting annat, men annars är de suveräna.

Hälsningar
Rain
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.