MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York)

Vi är några som ska cykla Cairns-Cape York, Australiens nordspets nästa sommar.
( http://encarta.msn.com/map_701511472/Cape_York_Peninsula.html )
Vägarna vi kommer färdas på är 4WD-vägar: sand, grus och allmänt helvete. Det blir 100-mil MTBlångfärdscykling och jag skulle därför behöva ett par ordentliga däck anpassad för dito underlag. Är det någon som provat eller vet om ett däck som skulle passa så är jag den förste att tacka. Min cykel tar upp till 2.6 tums däck men det blir nog lite väl trögcyklat på dom vägar som är i bra skick.

Vore kul att få höra av någon som gjort samma sträcka också!

/oskar
 
Satsa på ett däck med stor luftkammare. Då kan du flyta på sanden (med lågt lufttryck i däcken) och när du har bättre "före" så pumpar du upp däcken så att du får mindre rullmotstånd.

Är det mycket lös sand så passar breda däck med kraftiga "skovlar"/nabbar bra. Träna sandcyklingsteknik innan bara. Det är jobbigt att cykla i sand och det kräver lite speciell teknik. Fast det är ganska likt att cykla i lös snö, och det finns det ju gott om just nu :)
 
Prova Schwalbe Racing Ralph 26*2.3 eller Schwalbe Big Jim 26*2,25. Racing Ralph är lite mindre grovmönstrat. Schwalbe-däck håller i många mil och dom här två är riktiga "ballongdäck". Väger en del, men håller. Lycka till med cykelturen.

Mvh,
/Anders
 
Tack för tipsen, jag ska kolla upp dem.

Jag tror jag slipper balansproblem orsakade av tunga packväskor på sandvägar, som inte låter så där jätteroligt. Jag kommer nämnligen använda min BOB-kärra denna resan också. Ska se om jag inte borde få in ett större däck på kärran också, och för en gångs skull ta med extra däck/slang till den.
 
Osvald; sa:
Vägarna vi kommer färdas på är 4WD-vägar: sand, grus och allmänt helvete. Det blir 100-mil MTBlångfärdscykling och jag skulle därför behöva ett par ordentliga däck anpassad för dito underlag.

Jag vet däck som inte passar, Michelin, gäller såväl wildgriper som jet, vi har hojat med sådana och haft avsevärda problem, i Vietnam, Cambodia o Colorado.

Om jag skulle rekommendera något, så WTB, Specialized (S-works, Roll X) eller Panaracer Fire XC. Är svag för de sistnämnda, med 4 bar, rullar de fint även på asfalt fast de bullrar lite.

Per
 
Jag skulle nog åtminstone överväga att köra på Nokian Gazzaloddi... Fast de kanske rullar för tungt i sand... Men greppar, det gör de...
 
Per: har själv jet-däcken och vet redan nu att de INTE är vad jag ska ha. Har också UST framme men ska nog inte köra med det då... Enklast möjligt så är det mindre som kan gå fel.

Har funderat på Nokias men tror som du, Tarra att de kan bli lite tungt med dem.
 
Jag gissar att du kommer att hålla dig mest till vägar (i motsats till lerhål) och därmed köra på relativt jämnt underlag. Tror som övriga här att stor luftkammare och breda däck är att föredra. Ett smalt däck riskerar att skära ner i sanden, men med breda däck så kan man flyta ovanpå.

Jag skulle välja ett semislick på någonstans 2,2 till 2,4 tum, och köra med relativt lågt lufttryck. När det gäller mönster skulle jag alltså välja ett däck med lite mönster. Nokia Gazza tycker jag inte är att rekommendera. Gäller det ren sandåkning så skriver Schwalbe att deras Super Moto är ett bra däck, och det är helt slätt: http://www.schwalbetires.com/mtb_sp...me=SUPER MOTO&Image=TireImages/super_moto.gif

Schwalbe har kommit med flera breda däck för torra snabba banor. Jag skulle titta på något av dem.
Racing Ralph, 2,25 och 2,4:
http://www.schwalbetires.com/mtb.php?Nickname=RACING RALPH&Image=TireImages/racing_ralph.gif#
Fast Fred, 2,25 och 2,35:
http://www.schwalbetires.com/mtb.php?Nickname=FAST FRED&Image=TireImages/fast_fred.jpg#
Schwalbes touringdäck Marathon XR finns faktiskt också i en 2,25 tums variant:
http://www.schwalbetires.com/on_tou...MARATHON XR&Image=TireImages/marathon_xr.gif#

Ett annat alternativ är Continental Vertical som är ett mycket lättrullande däck med stor luftkammare. På torrt underlag fungerar det bra, dessutom finns det i en Protection-variant med extra punkteringsskydd.

Conti kommer i år med ett nytt mönster i tre olika bredder, där Flow 2,3 förmodligen är mest intressant för dig. Jag tycker mönstret ser väldigt intressant ut för torrt underlag. Contis 2,3:eek:r brukar vara smala men med stor luftkammare.

Till BOB-en är det väl stor luftkammare och så lite mönster som möjligt som gäller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
bobban_algin MTB däck Mountainbike 8
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.