Feta däck

Är det nagon här som kör med riktigt feta däck, typ 2.3" eller ännu bredare? Jag funderar pa att styla om min XC-cykel till lite mer at freeride hallet. Finns det nagot att tänka pa eller är det bara att byta och kasta sig utför favorit-nedfarten? Behöver man en annan typ av innerslang t.ex.?

/stefan
 
Kör på bara!

Hej Stefan!

Jag kör med Nokian Boazobeana 2,3" bak. (Jag bytte bara bak när det gamla bakdäcket var utslitet. Hade velat byta fram samtidigt men det blev inte av p.g.a brist på $$$ just då.) Fram har jag kvar mitt gamla 1,9".

Det går bra med en helt "vanlig" MTB-slang. Senast jag köpte slang till nämnda däck sa killen i butiken att han kör med sådan till sina DH-däck (Nokian Gazzaloddi, och den "klenaste" dimensionen på dem är ju 2,3" om man undantar några specialvarianter) och det funkar perfekt. Slangen han sålde till mig var av okänt fabrikat och märkt 1,50"-1,75"! - och jag har inte haft några problem. Men det finns ju speciella slangar just för feta däck som börjar komma upp i DH-dimensioner om man vill investera några extra tior.

Min erfarenhet är att man måste finlira med lufttrycket en del för att få det perfekt om man inte vill släppa ut och pumpa i hela tiden. De senaste rundorna har jag tryckt i några pumptag var och varannat pass och märkt en förbättring. Nämnas bör att jag kör väldigt blandat. Från sträckor uppemot en mil på landsväg och sen ner i värsta bröthålen av alla karaktärer ute i terränglådan under samma pass. Med riktigt lågt lufttryck är det skönt på fina stigar och man har alltid perfekt grepp även i lerhål. Men på grus och asfalt suger det som attan med så mjuka däck och man får verkligen kämpa extra. Pumpar man för hårt å andra sidan så det rullar bra på väg så tycker jag inte att mönstret kommer till sin rätt över framför allt rötter och liknande. LAGOM är bäst!

Go for it, och berätta gärna dina erfarenheter här sen.

# Magnus
 
mtbsmuffe; sa:
Kör med Nokia Boazbeana 2,3 både fram å bak är helnöjd med dem
En del säger att jag svamlar mycket i onödan. Kul jämförelse...! Bra Patrik! - kort och koncist kan vara nog så bra. :)
# Magnus - - **med stor (?) självdistans**
 
geometri

Tänk på att endel däckskombinationer kan förändra cykelns egenskaper markant.

Om du har smalt däck fram och brett bak kan du få konstig kurvtagning och en orolig cykel sedan framdäckets och bakdäckets kontaktytor är förskjutna i sidled. Tänk dig att du skulle sätta (överdrivet) ett 10cm brett däck fram med fyrkantig profil och ett 1cm brett däck bak med rund profil. Då skulle framhjulet gå "innanför" bakhjulet vid kurvtagning.

sedan väger breda däck mer, vilket ger sämre acceleration, mer gyroverkan men bättre grepp så klart.
/jm
 
Gazza

Nokias Gazza finns i en jäkla massa versioner från 2,1 till 3" jag har provar dual, core, mud och vanliga gazza alla funkar asbra...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.