montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt?

Min fråga är om det går och är funkis att montera 29er däck på min cykel?

min hoj är en stads/tur variant med vanliga dubbelbottnade fälgar (no name) där det nu är monterat cyclocrossdäck 35mm. jag borde ha plats om jag inte väljer de allt för breda däcken, typ 50mm.
Jag cyklade nyligen skåneleden malmö-simrishamn och skule vilja fortsätta mina bikepacking turer med lite fetare däck för bättre.

har begränsad budget så nya hjul eller cykel är inte ett alternativ. det finns andra 622 däck som är bredare än mina nuvarande men 29er varianterna ger mig ännu större möjligheter.

tackar!
 
Av någon jäkla anledning hade han som tidigare ägde min Scott Scale Elite 29 mountainbike 28 mm slicks monterade. Originalostarna som jag monterade tillbaka är Schwalbe Rocket Ron på 2,25" (57 mm). På min pendlarcykel har jag kört både 28 mm slicks, 37 mm nabbdäck och ikväll åker 40 mm Suomi W240 dubbdäck på. Låter som att det borde gå tycker jag bara du har plats i ram och gaffel för de nya däcken.
 
Jomen, som Niklaz säger, så länge fälgdiametern är densamma (622) så funkar det säkert. Så titta på ISO-måttet, t.ex 47-622 (622 mm fälgdiameter, 47 mm brett).

Surfa in på http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html där allt är förklarat. Nästan längst ner på sidan finns dessutom en tabell som talar om hur breda däck som passar på viss fälgbredd.

Något av dessa borde passa: http://www.cyclecomponents.com/1/sv...omponenter/dack/29-3/dack-dubbat-2/index.html

Jag har lagt på 47-622 (Hakka/suomi W106) på en standarcykel, och det är gott om plats.

/L
 
Jag provade att sätta 29:er däck på min Scott Speedster(hybrid) resultatet var att bak behövdes ett smalare 1,9 tums däck medans ett 2,1 gick i fram.

Cykeln upplevdes därefter "kort och hög", särskilt i uppförsbackar. Återgick därför till 35mm cyklocrossdäck som pendlardäck och 2,2tum på 559mm fälgar som Mtbdäck.



Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 montera kedjeskydd Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
uppkastaren Montera själv Mountainbike 14
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
tango välja slang och däck Mountainbike 28
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
Jote Svårpumpat däck Mountainbike 3
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
klättermicke Tyda däck? Mountainbike 3
AWG Buckligt däck ?? Mountainbike 12
perdans Vikbara däck Mountainbike 8
jamo Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen? Mountainbike 5
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
Gaban Megatåliga allround/trial-däck? Mountainbike 3
Michaels Däck, vilka? Mountainbike 9
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
bobban_algin MTB däck Mountainbike 8
MTBaren Håller era däck, Michelin JET S? Mountainbike 5
somule Feta däck Mountainbike 6
biedelman däck Mountainbike 3
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
Däck? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.