Svårpumpat däck

Hej,

Jag har skaffat mig en begagnad mtb. En Crescent med standardgrejor på. Däcken (26 tums) var dock ganska tomma på luft och jag har försökt pumpa dom(både framdäck och bakdäck) med vanlig handpump men det är galet tungt och svårt att få i luft. Däcken friska ut och är inte speciellt slitna.

Så min fråga är, är det något knas med ventilerna/slangarna eller är det något som jag gör fel? jag kan pumpa "vanliga" däck på min gamla cykel utan problem med samma pump? Vågar jag testa att pumpa upp dom med tryckluft hos någon cykelhandlare eller kan det sluta illa? Däcken är av typen Spectra Duramax 3D.

Mvh
Johan
 
På en mtb är det nog inte samma ventil som på din vanliga cykel, gissningsvis är det racerventil eller bilventil. Bilventil fungerar som på bilen (såklart...), racerventil däremot måste man först öppna genom att skruva lös övre delen, därefter pumpar man och skruvar sedan åt när man är klar. Kan det vara en sån ventil?

Racerventil heter presta och bilventil schrader på "fikonspråk".
 
typ av ventil?

Vilket däck du har säger inget om slangen eller ventilen. Titta på kapitlet om ventiler på denna länk:
http://www.sheldonbrown.com/flats.html#valves

Om det är en Dunlop-ventil kan de kärva om de inte pumpats på länge. Då kan tryckluft göra susen. Ta det lungt bara så att du inte spränger gamla däck bara.
En bra fotpump kan också lösa problemet.
 
Tack för svaren. Det var en Dunlop-ventil på den. Jag testade att pumpa med tryckluft men det hjälpte inte mycket. Men jag hade ändå tänkt lämna in cykeln för lite service och då ska jag samtidigt be dom kolla på däcken.

/ Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.