Håller era däck, Michelin JET S?

Förra året körde jag ca 250 mil med gröna JET S utan problem.
I år har jag en ny hoj och på den har jag satt svarta Jet S.
Nu redan efter ca 150 mil spricker sidorna på bakdäcket så slangen ser dagens ljus. Jag håller trycket 3 bar (rek. 2-4 bar).
Har någon erfarenhet av detta? De borde väl hålla lite till?
 
Spruckna däck

Nu är jag ingen expert på mountainbikedäck, men hur länge däcken håller måste väl bl a påverkas av:
1. Hur/var man cyklar (sliter mer om man cyklar på stenig stig än på asfalt)
2. Var cykeln förvaras (direkt solsken och kyla bör påverka sprickbenägenheten)
3. Om bromsklossarna är feljusterade (de ligger an mot däcket).

"Resten" beror förmodligen på däckgummit och tillverkningsteknik.
150 mil låter dock inte som någon lång sträcka, med normal användning borde inte däck spricka så snabbt (det är ju bara en veckoetapp?) ;-)
 
michelin wildgipper

Har inte provat den modellen du nämner... men mina michelin wildgrpper (gröna) sprack på flera ställen på sidorna... både fram och bak, mest bak.
Synd på ett par lätta och sköna däck, som funkade kanonbra annars.

//Thomas
 
Sprukna däck...

Min erfarenhet är att även Kevlarförstärkta däck spricker i kanten. Jag antar att det närmast är en omöjlighet att tillverka ett däck som är hållbart och viktlöst... -Dock tror jag sprickorna har mycket med åldern på däcket att göra. Om sprickorna kommer redan efter en månad kan ju försäljarkillen haft däcket bakom disken, eller ännu värre i skyltfönstret, i 2 år.
 
Det där fick mig att fundera...

joakimr; sa:
Min erfarenhet är att även Kevlarförstärkta däck spricker i kanten. Jag antar att det närmast är en omöjlighet att tillverka ett däck som är hållbart och viktlöst... -Dock tror jag sprickorna har mycket med åldern på däcket att göra. Om sprickorna kommer redan efter en månad kan ju försäljarkillen haft däcket bakom disken, eller ännu värre i skyltfönstret, i 2 år.

Finns det något sätt man kan kolla när ett cykeldäck är tillverkat, alternativt "bäst före datum"?

Vore kul att kolla nästa gång man shoppar däck.

/Mattias
 
Micheline jet håller inte måttet

MTB Hst; sa:
Har någon erfarenhet av detta? De borde väl hålla lite till?

Dessvärre ja. Har använt Michelin Jet två år på långturer i Sydostasien, förra året sprack ett backdäck med en plötslig kraftig explosion, i år gick båda våra backdäck åt pipan på dåliga vägar i västra cambodia. Det ena fick en slangbubbla som tittade ut genom sidan, det andra for av fälgen två gånger under gång, innan vi gav upp med skiten. Kommer aldrig mer att ta Micheline däck på långresa.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.