Vikbara däck

Här kommar några fler fördelar

perdans; sa:
Undrar över fördelar resp nackdelar med vikbara däck,
utöver att kunna vika ihop dem alltså....


Per D

Vikbara däck har ytterligare några fördelar, utöver att de är vikbara. En viktig fördel är att de är klart lättare (ca 80-100 gram) än motsvarande "vanliga" däck. Denna viktminskning har ofta en viss betydelse för cykelns köregenskaper, då det rör sig om s.k. roterande vikt. Däckets hastighet (vid slitbanan) är ju dubbelt så stor som körhastigheten, vilket medför en fyrdubbling av rörelseenergin. (Genom att använda en lätt slang, kan du minska det kompletta hjulets vikt med ytterligare ett hekto :)).

En annan fördel är att vikbara däck går att ta av utan däcksverktyg vid en punktering. :) De kan dock vara lite lurigare att montera på fälgen igen, efter att du har fixat punkan. :(

Då de konstar betydligt mer än vanliga däck, så kan de också fungera som en penisförlängare. :)

Tänk på att vikbara däck INTE passar till de billigaste fälgarna (som finns på varuhus-cyklar o.dyl.). Till riktiga terrängcyklar (som verkligen är gjorda för att köras i terrängen) ska det däremot fungera utmärkt med vikbara däck.

/Niklas
 
slitstyrka, punktering ?

OK, fattar att den oerhört viktiga machofaktorn är hög, särskilt med 2 vikbara däck under sadeln (fast ärligt, vem kör sönder 2 däck på en cykeltur ?).
Vid punktering är det väl nästan alltid bara slangen som behöver lagas/bytas.
Så kanske det räcker att ha ett par vikbara under sadeln enbart, just för att bygga vidare på imagen....

Men OK, om de är lättare också så finns ju en viktig poäng till. Fattar dock inte varför det inte skulle gå att tillverka lätta däck som inte är vikbara ?

De enda vikbara jag haft hittills hade dålig slitstyrka o jag fick då också många punkteringar.
Lättare o dyrare är kanske som i andra sammanhang inte alltid hållbarare.

Per D
 
Allt beror på friktionen. Långa färdsträckor och rätt underlag. För många år sen hade jag en somrig cykeltur i Norge, massvis med vägarbeten och nybyggda vägbanor i vardande. Det kostade 6 däck på en månad. Hemma brukar de hålla en 7 månader. Slangar är ju både vikbara och billigare men har inte samma sexighetsfaktor....

go tur
 
Re: Här kommar några fler fördelar

Edit:
Här gjorde jag ett inlägg om däckets hastighet vs cykelns hastighet.
Nu tänkte jag till lite och förstår mitt misstag, så jag tar bort mitt inlägg för att inte förvirra i onödan

/Joakim
[Ändrat av JLindfors 2007-01-27 kl 18:26]
 
perdans; sa:
Undrar över fördelar resp nackdelar med vikbara däck,
utöver att kunna vika ihop dem alltså....


Per D

Vikbara däck är lättare och betydligt enklara att transportera. Det är de största fördelarna med däcken. Om man är coolare med vikbara däck brukar jag inte bry mig om. Om man lämnar Västeuropa och cyklar ut i tredje världen så blir man ändå tillräckligt cool när man är från Väst. Har ingen betydelse vilka däck som sitter på cykeln...

Nackdelarna med vikbara däck är att de slits snabbare och är inte lika säkra. Sidorna på däcken är betydligt tunnare och det blir lättare hål om man kör mot stenar och taggiga grenar. Om man kör med tung packning så är blir sidorna i däcket snabbare utslitna på ett vikbart däck än på ett vanligt.

Om du planera en längre tur så tycker jag att du ska skaffa två vanliga däck som du har på cykeln när du startar och sedan kan du ha ett vikbart som reserv.

/Stellan

www.sandstorm.se
 
j_stellan; sa:
Nackdelarna med vikbara däck är att de slits snabbare och är inte lika säkra. Sidorna på däcken är betydligt tunnare och det blir lättare hål om man kör mot stenar och taggiga grenar. Om man kör med tung packning så är blir sidorna i däcket snabbare utslitna på ett vikbart däck än på ett vanligt.

Ja det är ju inte riktigt sant. Det beror ju på vilka däck vi snackar om. Är det MTB-däck så har många dyrare vikbara däck extra förstärkta däckssidor (tex Continentals vikbara som går att får med förstärkningen DuraSkin vilket inte finns på deras icke vikbara). Och tillexempel UST-däck är tjockare än motsvarande icke vikbara och UST har ju som bekant vikbara.

Stalle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.