Megatåliga allround/trial-däck?

Tips efterfrågas: Söker efter nytt bakdäck - mitt Nokian Baozabeana är blankslitet igen...

Jag hojar mycket i skog (inte stig, Skog), på småstigar samt en hel del på grusstig (med bergkrossgrus som sliter som tusan). Det blir en del i grustag, lera och skit oxå. Det jag söker efter är ett däck som funkar för skog (rötter etc), grusstig, stenig, grusig och sandig/lerig terräng, och i sista hand väg. Jag håller på och dribblar runt med allehanda hemsnickrade tekniker med sladd, hopp, idiotpannbensrejs genom stenpartier etc. Det är alltså snarare trial än trail, om jag säger så. Som det är nu så sliter jag ut minst två bakdäck per säsong - dyrt och kämpigt! Finns det något som grejar allt som jag gör OCH håller länge? Däcket ska hålla för allt och ge friktion på det mesta! Punka verkar inte vara någon issue, det gäller snarare gummits slitagetålighet.

Det gäller framför allt bakdäck, jag tycker Baozabeana F funkar bra fram.
 
Undvik mjuka gummin

Jag vet inte direkt vilket däck som är bättre/sämre, men på vilket sätt slits dina däck? Är det sidoväggen som tar stryk eller sliter du ner dobbarna?

Leta efter däck med lite hårdare gummi då dom inte slits på samma sätt som mjukt gummi. Undvik allt vad XC och liknande heter. Vet inte vad du kör på för bredd nu, men 2,6" eller liknande ger ju dig mera yta i marken, och på så sätt fördelas belastningen (vilket gör att det sliter mindre) på däcket.

/Mattias
 
Re: Undvik mjuka gummin

mlindstrom; sa:
...på vilket sätt slits dina däck? Är det sidoväggen som tar stryk eller sliter du ner dobbarna?

/Mattias

Kör med 2,3 breda Baozabeana nu. Bakdäcket slits väldigt mycket framför allt i mitten, en centimeter brett typ - där är dobbmönstret nästan helt borta! Hårdare gummi låter ju bra, men hur vet man vilka däck som har det? Kanske skulle gå upp till 2,6 också, men det är ändå i mitten det slits mest...

/ Gabriel
 
Gazza?

Varför inte testa Nokian Gazzaloddi (tror det heter så) - kallas Gazza och brukar användas av de flesta trial-åkare... Finns i alla möjliga storlekar upp till 3.0 (jättestort)...

Lycka till / Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abielk MTB Trial Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.