Surly LHT 26"

Kul, hoppas känslorna besvaras! LHT:n fick klart godkänt när den testades i senaste Bicycle Quarterly (rekomenderad läsning!). Motsvarar minst MVG i andra tidningar för maken till välskrivna och petiga recensioner får man leta efter.
 
Lht

Kul, hoppas känslorna besvaras! LHT:n fick klart godkänt när den testades i senaste Bicycle Quarterly (rekomenderad läsning!). Motsvarar minst MVG i andra tidningar för maken till välskrivna och petiga recensioner får man leta efter.

Det var väldigt, väldigt nära att jag köpte en också. Det drog ut på tiden för att jag försökte vara riktigt, riktigt säker på vilken ram jag skulle beställa. Jag hade landat mittemellan 52 och 54cm och allt i mig sa att jag (personligen) ville ha 700c hjul. Funderade på att gå upp lite större till 56 bara pga det.

Sedan tog jag vägen förbi Åby Cykel och Motor i Mölndal, som säljer Koga Miyata. De hade en äldre årgång av Randonneur till kraftigt nedsatt pris jämfört med webbsidan. De tog det gamla priset och sedan sänkte det med 20%. Det gjorde att Koga Miyata Randonneur blev billigare för mig. En annan fördel var att jag kunde cykla på den och vara säker på att det passade. Jag har haft en aning för stor ram förrut och ville undvika det den här gången.

Koga Miyata blev bra mycket billigare eftersom _allt_, och menar _allt_, följde med. Med LHT får man köpa pakethållare (och då hade jag köpt det som följde med Koga Miyata), stänkskärmar (ditto), broms (ville ha v-brakes), pedaler (följde med Koga) ..., lås, ... det enda jag behövde köpa var en monteringssats för cykel nr 2 för min Sigma 1606L cykeldator.

Jag vet, jag vet 40 ekrar i bakhjulet, men det var något jag uppskattade, inte betraktade som en nackdel. Hamnar jag i en situation där jag behöver en ny fälg och har svårt att få en med 40 ekrar just på platsen, kan jag lägga ut ett par hundra extra för ett nytt nav också. Sannolikheten att det händer är liten och det lilla extra för att köpa ett nytt nav samtidigt som jag köper ny fälg är inte så betungande.

Tittar lite på Crosscheck som vardagscykel :)

Men jag är säker på den lyckliga som har fått hem sin LHT är just det ... mycket lycklig. Så länge det inte snöar, så är det cykelväder :)
 
Surly nyheter på Eurobike 2010

Surly fortsätter i år att spotta ut innovationer!
Bla en LHT 26" med S&S Machine kopplingar så ramen blir delbar. Går då att packa i en vanlig väska så man med lite tur slipper betala utpressarpengar till flyg och tågbolag! Synd bara att priset nog bli det dubbla då Cross Check / Travelers Check idag kostar 4130 resp. 11545 kr!

4968910773_779161f2db_o.jpg
 
Ny Surly vagn och ram

Man har även en riktigt fin vagn på gång som förhoppningsvis hittar hit.
Skall klara hela 300lbs/136kg och kommer i två längder.
Priset är högt ca $750 usd men rena kapet om man slipper köpa bil! ;)
IMG_3795.jpg

IMG_3794.jpg

IMG_3791.jpg

IMG_3793.jpg

Dragcykeln Troll har en ny mtb ram som av namnet att döma skulle passa flera av Utsidans besökare. Beskrivs som en Surly 1X1 med nya fiffiga gaffeländar med fäste för bakväxel och bulthål så man kan montera fästen till tex B.O.B. vagnarna direkt i ramen! Frågar mig varför man inte gjort detta på utställningscykeln...?
 
Big Dummy

Apropå lite innovativa cyklar så mötte jag i Ushuaia ett gäng på tre amerikaner som alla cyklade på varsin Surly Big Dummy (av Xtracycles): http://surlybikes.com/bikes/big_dummy_complete/. Dom pratade sig varma om dom och sa att de var mer lättmanövrerade än vanliga cyklar med tung packning.

Dom hade cyklat i runt 3½ år från Alaska till Ushuaia. Dom tog det ganska lugnt men gjorde det så extremt (den ena killen hade cyklat barfota hela vägen, så dom var inte bara extrema) dom kunde. Målet var att så långt det var möjligt att hålla sig från de större vägarna och endast hålla sig på mindre vägar och stigar. Resan dom gjorde är inspirerande och om ni orkar kan ni kolla in deras sida här: http://www.ridingthespine.com.

Att cyklarna tål en hel del måste deras resa bevisa. Jag provade en av dom och den var verkligen lätt att cykla på. Packningen sitter lågt där bak så cykeln kändes mer stabil än min egna Surly LHT 26". Styret, åtminstone deras, var ca 15 cm bredare än "vanliga" styren, vilket jag tyckte gjorde det lättare att hålla balansen vid låg fart. Packdelen bak är mycket stor och det är möjligt att få plats med all packning där. Alltså inga väskor fram som stör balansen eller fångar vind. Då hjulbasen är så lång så lyfter inte heller framdelen vid tung packning bak. Kolla in bilderna på amerikanarnas site för att se hur det ser ut när cykeln är fullpackad. Ser helt klart trevligt ut.

Lite negativa saker jag kan tänka mig är väl att den är lite stor att ta med på flyget samt att man kan bli lite uttittad när man cyklar på den eftersom den inte ser ut som en traditionell cykel (men uttittad blir man ändå). Kedjan är förlängd men det lär mest vara ett problem med tillgängligheten och inte hållbarheten.

/Mike
 
Senast ändrad:
Ang Big Dummy

Har följt deras resa till och från sedan -06 men trodde dom hade rest färdigt.
De har verkligen inte valt den lätta vägen genom Nord och Sydamerika och det imponerar än mer att de använder sig av avsevärt tyngre (ca 41kg med dämpargaffel!) och längre transport cyklar. Men för varje positivt argument som du nämner ser jag två som talar emot.

Tittar man på deras packvolym är den ungefär vad man får plats på en vanlig expeditionscykel och klart under de 90 kg som Dummyn skall klara.

Med bättre val av prylar hade kunna reducera både volym och vikt ytterligare, fått en bra viktfördelning på vanliga touring/mtbcyklar och på så vis sluppit många av de umbäranden de beskriver i sina rapporter. Men nu var väl inte syftet med resan att göra det enkelt för sig.

Vill inte avfärda deras val av utrustning men det är nog mer ett resultat av att de velat göra något extra ordinärt samt vilka företag de lyckades få sponsring från!
 
Jag köpte min Surly på San Fransisco Cyclery (rekommenderar!) i juni. Priset var från början 1100 dollar, men blev, tror jag, 1600 dollar, med nytt styre, andra däck, Surly pakethållare fram och bak, backspegel, flaskhållare, cykeldator och stänkskärmar.

Under cykelturen som följde (först till DC och sedan till NYC) hade jag mycket få och små problem och bara en enda punktering (Marathon Schwalbe Plus-däck). Just före DC fick jag låta byta ut derailleur-ern ut (jag har ingen aning om vad det heter på svenska just nu) men att skruvarna hade hoppat ut på den kan nog ha berott på oförsiktig hantering från min sida.

Och jag är också lite kär i min Surly. Den är isärplockad i en cykelkartong hemma just nu men jag ska göra ett försök att montera ihop den igen under veckan...
 

Bilagor

  • DSC02795.jpg
    DSC02795.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,457
  • SAM_0444.jpg
    SAM_0444.jpg
    63.8 KB · Visningar: 1,518
  • SAM_0642.jpg
    SAM_0642.jpg
    38.2 KB · Visningar: 1,566
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.