Packväxkor fram eller bak?

Om man ska ut på en kort helgtur el dyl. och inte har med sig så mycket så det räcker med ett par packväskor.
Ska man ha dem fram eller bak då? Säg att man har tält och liggunderlag där bak.

/Jojje
 
Packning fram

Om man ska ut på en kort helgtur el dyl. och inte har med sig så mycket så det räcker med ett par packväskor.
Ska man ha dem fram eller bak då? Säg att man har tält och liggunderlag där bak.

/Jojje

Ofta är det bättre att ha packväskor i fram än i bak. En viktig orsak är att framhjulet är strukturellt sett klart starkare än bakhjulet (bakhjulet måste ha en viss offsett för att få plats med kedjedreven). Trots det hamnar ca 2/3 av din vikt på bakhjulen, vilket resulterar i en snabbare utslitning av både bakhjul och bakdäck.

Visserligen blir cykeln märkbart tungstyrd med packning fram, men du vänjer dig efter några mil. Se det som bonusträning för dina armar. :)

Notera att det måste vara jämnvikt i båda väskorna där fram. Har du tydlig ojämnvikt i väskorna eller bara en väska, ja då är det trafiksäkerhetsmässigt sett klart bättre att ha dem där bak.
/Niklas
 
I liggunderlaget packar du tältet. Packar ovanpå, längs med bagehållaren bak. Fisker Andersen har mycket bra och trevliga packrecept för alla 4 väskorna som brukar gå åt när du skall cykla och campa. Glöm inte verkstadsdelen och trivseldetaljen.
//J
 
håller med

Cykelväskor fram på lowriders har alltid varit min melodi, man belastar inte ett redan hårt belastat bakhjul och cykeln går stadigt som på räls. Jag tycker att man ska lägga så lite som möjligt på pakethållaren. Om du inte får plats med allt i fyra väskor har du garanterat för mycket med dej och det går långsamt uppför minsta motlut.
 
Så ni förslår framväskor? Tycker det ser ut som om de ökar luftmotståndet så mycket men vi är väll inga direkt aerodynamikfreak kanske.
Ska köpa mig cykelväskor nu och väljer mellan fram och bak, de bakre verkar ha betydligt större packutrymme i alla fall men det blir väll framväskor då kanske... Jag väljer mellan Vaude Discover Pro "fram eller bak", vaude aqua fram eller bak alternativt någonm ortlieb väska.

Någon som kan hjälpa mig välja först om jag ska ha fram eller bakväskor och sedan om jag ska välja vaudes discover eller awua eller eventuellt någon av ortliebs väskor?
 
Själv har jag alltid cyklat med 2 stycken Vaude-väskor bak. Rymmer mer än framväskor och känns stabilare. I alla fall när jag gjorde valet att köpa väskorna för ett par år sedan. På pakethållare och vilande mot väskorna har jag sedan tält och liggunderlag. Har även en lite styrstångsväska.
Jag brukar vara ute 6-7 dagar som mest och lite kortare helgturer. Funkar bra för mig och det har aldrig varit några problem.

Sen beror det också på hur mycket(eller lite) man stoppar ner i sina väskor. :eek:)

/ Jote
 
Bakväskor funkar även i fram

När jag cykelkampar, så har jag fyra st. Karrimor bakväskor, två i fram och två i bak! Så snöa inte in vilka väskor som heter fram respektive bak.
/Niklas
 
Ortlieb/Globetrotter

Någon som kan hjälpa mig välja först om jag ska ha fram eller bakväskor och sedan om jag ska välja vaudes discover eller awua eller eventuellt någon av ortliebs väskor?


Du har sett de prisvärda Globetrotter-versionerna från Ortlieb? Här fram-modellen, men finns även bak samt styrväska, "portfölj" och "shopping-kasse":

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ol_35711&k_id=0307&hot=0

Kanske värda att ha med i benchmarkingen. Jag hade hunnit köpa en Vaude Aqua Back i vanlig butik här hemma för jag blev lite för ivrig, men upptäckte sedan att man ju nästan får hela 2-packet av dessa bakväskor för samma peng...
 
Globetrotter/Larca

Hej, jag cyklar själv med Ortlieb väskor och dem är ytterst tåliga. Dessutom skyddar dem dina ben när du störtar åt sidan, utan att få själv en större skada.
Vad som gäller Globetrotter så är bestämmelser tyvärr så att väskorna blir dyrare pga vår 25% moms. I Tyskland gäller 19%. Skillnaden måste räknas till, utan undantag. Förklaringen finns på deras websida.
Alternativ går att beställa Bike Packer Classic (38-40l, Ortlieb kan inte bestämma sig; 2kg vikt för båda; 69,95 Euro) samt Sport Packer Classic (29l, front; 64,95 Euro) vid Larca.de - dem har en special edition i färgerna gul, blå, röd och svart med gul emblem(4,5 x 2,5cm). Mycket färgglatt men också bra synbar från bilarnas sida.
Köp Bike packer Classic + Ultimate 5 = 99,95 Euro; köp Bike packer, Sport Packer + Ultimate=159,95 Euro.
Jag har enbart bakpackning och deras väska för styrelsen (Ultimate 5 med genomskinnlig kartmapp 27x27cm; 730g; 44,95 + 14,95 Euro). Väskorna blir inte full trots tält och allt med packning till en 4-vecka-tur.
Har aldrig provat frampackning men är mycket nöjd med bak. Trampar man rytmisk skjuter dig bagaget framåt, även vid backarna. Det är som att simma.
Larca vill ha en skriftlig beställning, du måste beställa för 100 Euro, förpackning och allt 16 Euro. Dem skriver att dem tar den tyska momsen på renpriset även i utlandet.
Det lönar sig att titta på deras outdoor-produkter och beställa annat med.
Jag är jättenöjd med deras service sedan många år. Medan det har hänt att jag fick vänta i flera veckor trots telefonsamtal på mina varor från Globetrotter efter jag fick beställningen bekräftad. Annars är det naturligtvis en kanon affär, urvalet är ju nästan oslagbart i vår trakter.
 
I Tyskland gäller 19%. Skillnaden måste räknas till, utan undantag. Förklaringen finns på deras websida.

Precis, men Globetrotters Ortlieb-bakväskor som exempel landar ändå på under 500/väska inklusive svensk moms och frakt. I alla fall verkar man inte förlora på att beställa därifrån, jämfört med svenska butiker/webshopar. Men segt om leveranstiden är lång! :(
 
Hur ofta brukar leveranserna ta så pass långt tid. Vill nämligen beställa Ortlieb väskor och måste ha dom hemma inom 4 veckor. Det borde väl inte vara några problem :S

/Mvh Basti
 
Jo fram är nog bäst å då så lågt som möjligt! Har själv alltid tyckt att väskor bak har varit ivägen vid cyklingen, har slått hälarna i väskorna! (Har kanske för stora fötter 46-47 + långa vevar 175-177,5))

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
jomeon Väskorna fram eller bak? Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.