Prijon Grizzly tom eller lastad

Har möjlighet att låna en Prijon Grizzly kajak, skall vara ute för dagen i sjö och paddla, ingen övernattning, så kajaken är tom.
Min fråga, jag har massa tomma 5 liters plastdunkar, ska jag fylla dom med vatten och lägga dom fram och bak, för att få lite last i kajaken. Har hört att om inte har last i kajaken, så blir den lite vimsig i vattnet, vet ej om det stämmer, att den beter sig stadigare, när den har lite last, jag är 175 cm lång väger ca 78 kg.
Tacksam för svar av någon som har lite erfarenhet av kajaker.

Generellt uppför sig kajaker stabilare med lite vikt i sig. Men modellen du ska paddla i verkar vara en stadig en. Och ska du bara paddla i en, förhoppningsvis, lugn sjö behöver det inte spela någon större roll.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Grizzlyn är en kajak avsedd för långa turer med mycket packning. Jag föreställer mej att den kan uppföra sej lite "vimsigt" utan last fast den marknadsförs som stabil. Mitt tips är lite barlast så hamnar kajaken lite lägre i vattnet vilket brukar öka stabiliteten. Du kan använda vattendunkarna placera dem nära sittbrunnsskotten och så de inte glider omkring. Du kan ju också ta med dunkarna tomma i packluckorna så kan du testa både med och utan extra vikt. En av mina paddelkompisar använde ibland ett par betongplattor (typ trädgårdsgång) de låg stadigt kajaken

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips