Prijon Grizzly tom eller lastad

Har möjlighet att låna en Prijon Grizzly kajak, skall vara ute för dagen i sjö och paddla, ingen övernattning, så kajaken är tom.
Min fråga, jag har massa tomma 5 liters plastdunkar, ska jag fylla dom med vatten och lägga dom fram och bak, för att få lite last i kajaken. Har hört att om inte har last i kajaken, så blir den lite vimsig i vattnet, vet ej om det stämmer, att den beter sig stadigare, när den har lite last, jag är 175 cm lång väger ca 78 kg.
Tacksam för svar av någon som har lite erfarenhet av kajaker.

Generellt uppför sig kajaker stabilare med lite vikt i sig. Men modellen du ska paddla i verkar vara en stadig en. Och ska du bara paddla i en, förhoppningsvis, lugn sjö behöver det inte spela någon större roll.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Grizzlyn är en kajak avsedd för långa turer med mycket packning. Jag föreställer mej att den kan uppföra sej lite "vimsigt" utan last fast den marknadsförs som stabil. Mitt tips är lite barlast så hamnar kajaken lite lägre i vattnet vilket brukar öka stabiliteten. Du kan använda vattendunkarna placera dem nära sittbrunnsskotten och så de inte glider omkring. Du kan ju också ta med dunkarna tomma i packluckorna så kan du testa både med och utan extra vikt. En av mina paddelkompisar använde ibland ett par betongplattor (typ trädgårdsgång) de låg stadigt kajaken

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips