Bra lätta regnbyxor? Med många fickor.

Förvisso, men då behöver ni ju inte kommentera här i regnbyxtråden ;-) Äsch, jag nappar:

Själv svettopendlar jag helst inte, snittar kanske 22 km/h genom Stockholm och Solna, trots tillgång till dusch och torkrum. För att vara tydlig är det inte sååå många gånger per år jag cyklar med regnbyxorna, men det är samtidigt typfallet för användning av dem; ibland över kortbyxor och ibland över ordinarie kontorsbyxor. Ofta blir det hämtning av barn som ibland antingen vill göra något ytterligare eller tjurar ihop. Ibland ska jag vidare till något där jag inte kan byta om. Då är det oskönt att vara fuktig och eventuellt kall. Framfickor är bra för att snabbt komma åt mobiltelefon och nycklar. Ibland har jag plånboken i bakfickan eftersom jag stannar till och handlar i olika butiker på hemvägen (bland det bästa med att cykla i stan).
Jag föredar fickor på jackan, helst på magen, de är för mig mindre ivägen än byxfickor då jag cyklar. Blixtlåsstängning är för mej ett måste, litar inte på något annat, möjligt riktigt stark kardborre.
Men du väljer vad som passar dej.

/Patrik

Delrapport om Haglöfs Betula herrmodell, storlek small (S):

Precip Long Zip (hellånga blixtlås, inget foder)
304 gram

Betula
356 gram

Betula är några centimeter längre samt sitter ganska löst och skönt, vilket är bra när jag cyklar. Nätfickorna har vanligt tyg längst ned, som bör göra dem slitstarkare. Innertyget är bara delvis i nät: säte, knän och benslut är i vanligt tyg. Tygfodret får ibland framfall i bensluten, men det är inget större problem. Med lite försiktighet kan jag trä dem över vanliga skor. Verkar lite varmare än mina Precip, men svårt att avgöra säkert nu på vintern. Ett par (mjuka) trelagersbyxor hade nog varit ännu bättre, men jag hoppas dessa duger tillsvidare.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips