Lowrider till mountainbike

Hej.

Har en Crescent mountainbike "Oden" som jag tänkte ut och cykla lite långfärder med. Var och inhandlade en "lowrider" för att kunna ha packning framtill men den fungerade inte alls på min framgaffel. Någon som vet om någon lösning som fungerar på denna typ av cykel?

Det var tre problem med den lowrider jag köpte:
1. Infästning upptil. Diametern på gaffeln var för stor - fästanordningen var gjord för mindre diameter.
2. Jag har bara ett ställe att fästa lowridern på vid hjulnavet och det är på själva hjulnavsskruven (eller vad det nu kallas). Men denna är inte tillräckligt lång för att plats med ytterligare detaljer mellan gaffeln och "yttermuttern".
3. Gaffeln är rund förståss men platt nertill där den fästs i hjulnavet och den platta delen sitter innåt cykeln så när man försöker montera någonting på hjulnavet så är den runda delen av gaffeln ivägen uppåt för lowridern.

Tack för hjälpen!
mvh Shummie
 
Tubus

Är det den där lowridern jag tänker på som kostar typ 250 kr och som finns hos var och varannan cykelhandlare, kan du lika gärna kasta den i Ganges. Skitprylar! Trots att jag fick den svetsad för att passa cykeln är den inte kraftig nog för att användas för långfärdscykling. Den klarar av att bära upp typ en tandborste men inte mycket mer. (Ok, överdrev lite.)
Satsa på Tubus istället. Finns ett märke till som jag använder mig av och den fungerar tillfredsställande, men inte helt problemfritt. Skruvarna som skickades med är rena skämtet. Det blir definitivt billigare i längden och färre svordomar om du satsar på Tubus.

Skål!
/Anders Foselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
OT:
Jag köpte min lowrider för 250 kr och den höll hela vägen till Istanbul. Det handlar bara om att inte ha för mycket skit i väskorna...

Jag gillar inte Sam Borombons, och andras, attityd när det gäller val av utrustning för långfärdscykling. Jag cyklade med med lowrider för 250:-, bakpakethållare i aluminium för 149:- och väskor från biltema (fram och bak) för totalt 990:-. Visst hade jag en del bekymmer, men att säga att dessa produkter inte fungerar för långfärdscykling är samma sak som att säga att en joggingsko för 300 kr inte fungerar att ens springa runt huset med...

Och när det gäller trådens fråga... Kan du inte ha någon duktig att borra i gaffeln?
 
Delta från www.globetrotter.de

Jag har en Delta från Globetrotter som varit monterad på 3 olika dämpade framgafflar.

Dock har jag använt modifierade fästen av rörklammer + de medföljande fästena.

Maila mig på stiffmeistern@gmail.com så ska jag skicka dig bilder på hur du ska göra.

Har även monterat Biltemas billiga lowrider på samma sätt, enda felet med denna är är att den saknar bygeln över hjulet.

Stifflern
 
Kan inte påstå att jag hade så "mycket skit" i mina väskor. Faktum är att jag inte ens har ett par kalsonger i packningen. Du har säkert rätt, du kan säkert cykla till månen med ett par lowriders för 250 rubel, men i mitt fall klarade de inte ens av tre dagar på fina vägar.
Vill man eliminera problemen är det ingen tvekan om att det är värt att gå upp en prisklass för att få en utrustning som håller hela resan. Det är inte så j-kla kul när pakethållaren brakar ihop mitt ute i ingenstans.

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
P.S

Kommentar till RDu: Du skriver att du själv "hade bekymmer" med pakethållaren. Ändå rekommenderar du alltså en billigare variant..?
Jag säger INTE att det INTE går att använda en lowrider av billigare modell, men man får ut så mycket mer av resan om man slipper oroa sig för en utrustning som krånglar.
 
OT:
Jag gillar inte Sam Borombons, och andras, attityd när det gäller val av utrustning för långfärdscykling. Jag cyklade med med lowrider för 250:-, bakpakethållare i aluminium för 149:-

Tyvär så låter det som skit... Jag skulle aldrig köpa pakethållare eller lowriders i aluminium och det kvittar till vilket pris. Aluminium går inte att får svetsat om det bryts. Ok, det går att svetsa men det kommer inte att hålla om det inte görs på ett bra sätt. Jag använder pakethållare på min cykel både fram och bak och de är av stål. De kostade typ nästan inget och sedan förstärkte jag dem så de håller. Totalkostanden för två fungerande pakethållare hamnade på under 50 kr... Så visst kan man använda billiga saker och det fungerar. Jag kan enkelt lasta 60 kg på dem.

OT:
och väskor från biltema (fram och bak) för totalt 990:-. Visst hade jag en del bekymmer, men att säga att dessa produkter inte fungerar för långfärdscykling är samma sak som att säga att en joggingsko för 300 kr inte fungerar att ens springa runt huset med...

Skitväskor från BILTEMA fungerar men är inte bra men fullt tillräckligt för kortare turer. Jag använder VAUDE-väskor och de är dyrare men håller längre. Jag tror det i alla fall... Mina väskor har jag använt de senaste 43 287 km och är nöjd med dem.

/Stellan
 
Jag använder pakethållare på min cykel både fram och bak och de är av stål. De kostade typ nästan inget och sedan förstärkte jag dem så de håller.

/Stellan[/QUOTE]



Hej! Var har du hittat dom pakethållarna i stål någonstans. Låter klart intressant med grejor som verkligen håller ordentligt istället för prylar som pajar mitt i ingenstans.

Måste också kommentera om VAUDE väskorna. Har själv ett par för lowrider som jag cyklade med 1 vecka och det regnade alla dagar utom 1. Kom inte in minsta fuktdroppe ens. Dom är verkligen vattentäta och slitstarka.

friluftaren/Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blomsterböna Bra lowrider till dämpad gaffel utan fästen? Långcykling 7
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
petersundqvist fästen lowrider Långcykling 2
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
hijk Problem med att montera lowrider Långcykling 8
Flyrib Fästen för lowrider Långcykling 18
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
Gorica Göra hål för lowrider? Långcykling 9
hannessandahl lowrider med "hylla" Långcykling 14
Jote Val av lowrider Långcykling 4
tor_selden Montering av Lowrider Långcykling 2
stellan Belastning på Lowrider - Framväskor. Långcykling 7
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 35
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.