Belastning på Lowrider - Framväskor.

Jag har monterat min frampakethållare på min cykel. Jag saknar hål uppe på gafflen och har istället använt medföljande rörklämmor. Men de glider lite vid belastning vilket resulterar till att all belastning kommer på nedre skruvarna (närmst navet) Än ser det ut till att hålla men vill bara höra med er om ni har någon erfarenhet av att belstningen kan bli för hög på de nedre skuvarna.

Mvh Stellan
 
Gör såhär:

Jag fixade problemet med en gängad M5 stång som jag kapade i lagom längd och böjde till i olika vinklar så att den passade exakt. Min framgaffel är inte rund så det funkade inte med "slangklämmor". Fördelen med min stång är att den skruvas på med två muttrar och risken att den glider är 0. Ps, jag har en slang påträtt på den färdiga "stången" för att inte skrapa upp framgaffeln.
Testa detta så behöver du inte oroa dig.
Dan
 
Slank klämmor !

Hej Har kört med din setup ett tag och än så länge ser det inte ut att gått snett ! Har fått för mig att det krävs ganska stor kraft för att slita bort de på lödda öglorna vi gaffeländan. Själv ha jag tejpat mellan gafflen och packet hållaren och om jag tajtar slangklämmorna rejält ser de inte ut och glida nämnvärt !

 
Belastning på Lowrider - Framväskor

Min erfarenhet är att belastningen är OK. Jag har cyklat med detta arrangemang på dåliga östtyska vägar. Vid ett tillfälle har jag haft en skada på lowridern men då var det en svetsfog som gav upp. Om du är osäker på om det ska hålla så kan jag bara ge rådet att ta med tejp och remmar.
 
u-beslag!

skaffa ett par u-beslag från närmsta järniabutik. finns i olika dimensioner för olika gafflar. lite vikt, men det är as-stabilt. (egentligen för att sätta fast rör intill en vägg med)
angående friktionen, så testa dubbehäftande gaffatejp innanför klämman!
så kör jag...
/j
 
kan du utveckla lite Dan?

Gav också upp med att försöka få slangklämmorna att sitta bra på min ovala gaffel. Jag fick ett tips om att låta en plåtslagare löda på gängade fästen mitt på gaffeln, om det kan du läsa här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8687

Är intresserad av din lösning Dan, kan du förklara lite närmare hur du fäster den gängade stången i gaffeln utan slangklämmorna?

...Johan...
 
Jo:

Jag har en ICKE rund framgaffel, och då var det bara att kasta medföljande klämmor då de är i minsta laget för feta gafflar som vi har... :)

Såhär fixxade det sig...

Jag köpte några decimeter M4 gängad stång och 4 brickor och 4 låsmuttrar.

Sedan var det bara att böja till i skruvsädet eller vad det heter. Kruxxet är att få rätt böj på rätt platts, min böjdes med "raka" böjar i fyra veck om jag får säga så. Har du en rund gaffel är det bara att få den så jämn som möjligt.

När detta är klart kan du fila till kanterna och fixxa lite gummiskydd att ha mellan stången och gaffeln, väl bra att tänka på innan du böjer till att det ska få platts med lite extra skrapskydd där. Jag trädde på en slang som efter en stund sprack i böjarna, gummit blev styvt, så jag ska byta till kanske plast eller liknande.

Nu är det bara att skruva dit och dra åt.
Dan
 
bara en idé...

Ingen aning om detta fungerar i verkligheten så att säga, men jag svetsade ihop en lowrider till tjänstecykeln på jobbet. Den är dock oanvändbar till långfärd, då den väger alldeles för mycket. Finessen är den, att jag skruvade fast den övre delen i fästet till frambromsarna. Möjligen kan man göra någon liknande abrovink på befintlig lowrider med lite bandstål eller motsvarande. Det borde bli hållbart som tusan, beroende på hur mycket bromsfästena tål förstås. Det har funkat utmärkt på tjänstecykeln, men den går sällan med särskilt mycket last å andra sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.