Nishiki 501 som långfärdscykel?

Är nybörjare och behöver er hjälp. Letar efter en bra allround-cykel som kan ta mig runt på Sydeuropas vägar under några veckor i slutet av sommaren. Sedan är min tanke att göra en cykelresa i Asien i vår.

Är Nishiki 501 ett bra, fungerande alternativ, eller finns det någon annan cykel jag hellre borde titta på?

Tusen tack för er hjälp.
Kristian
 
Nishiki hybrid 501

Jag har en Nishiki hybrid 501 från 2005 som jag är väldigt nöjd med , Inga skivbromsar men utrustad med lowrider fäste på framgaffeln.

Jag använder den nästan dagligen året runt som bruks cykel , valde på den och den sportigare Hybrid pro sl som fanns då , efter provcykling tyckte jag att de bredare däcken och den stabilare ramen gjorde sig bättre för en bruks cykel .

Skall jag träna så har jag en racer, men 501 har tagit mig en vätternrunda.

501 an som finns idag har jag ingen erfarenhet av men tror att det är en stål gaffel som du kan fästa lowridern i på ett stabilt sätt ( om det ej krockar med skivbromsarna ).

Den tar bredare däck och ramen är troligen stabilare än Nishikins sportigare bröder i "PRO" serien.

Jag tycker att det är en fin allroundcykel men jag har aldrig semestrat med min, men jag skulle inte tveka att ta den på en tripp.

Styret har många justerings möjligheter med Speedliftern och den justerbara styrstammen,
Spedliftern använder jag aldrig och den justerbara styrstammen justerade jag en gång .
Men i början blev jag iriterad på knakandet från alla leder, man får sätta sig in i hur speedliftern fungerar så att man kan smörja den och efter justera glapp i gaffeln, nu upplever jag det inte som något problem längre.

Barends är bra att ha tycker jag.

Lyck till !
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
501

Har kört 501 året runt som vardagscykel sen 2004 dock bytt ut allt utom ram, framgaffel, styre och frambroms. Tog bort Speedliftern efter fyra år och cykeln kändes genas mer stabil i höga hastigheter. Bakhjulet kolappsade efter fyra år (fälgbroms sliter ut fälgen) bytte til hydraulisk skivbroms bak vilket var ett lyft, mycke mer kontrollerad och säker bromsning. Fäste för low rider suveränt vid längre turer. Vevlagret var utslitet efter 2 1/2 år, bytte till Shimano LX men efter ytterligare 4 år var dreven slut (även om jag bytt två av de tre) så ett nytt Shimano XT vevparti införskaffades i våras, få se hur längren det håller. Framhjulet har hängt med alla åren men nu i våras kasserade jag det. För en långtur skulle jag överväga att skaffa stabilare hjul än det som var med när jag köpte cykeln, kör idag med "Mavic Speedcity" med Continental Top contact däck (32 mm) när vägarna så tillåter eller kraftigare hjul Mavic A719 fälg med LX nav under vintern och på sämre vägar. Med andra ord mycke nöjd med cykeln.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips