Test av punkteringsfria däck

tack för länken! nu vet jag vad jag ska skylla på om nån tycker att jag cyklar långsamt i framtiden. rullmotståndet.
 
jag bytte till ett "punkteringsfritt" och tycker att det går lättare. Kan bero på att det det står "inflate to 6 bar" på däcket. Så mycket har jag nog aldrig pumpat i tidigare.
 
Skulle inte kalla skillnaden mellan 0,24 och 0,32 för marginell... byter man åt fel håll blir det en ökning med 33%... och då har vi bara jämför mellan dom punkteringsskyddade däcken, tyvärr har dom inte redovisat rullmotståndet för standarddäcket...

men dom skrivar iaf
" – Standarddäcket har nästan hälften så mycket rullmotstånd som de bästa punkteringsskyddade däcken i testet"
 
Rullmotståndet

på standarddäcket är 0,24 om jag tolkar tabellen korrekt medan flera punkteringsskyddade däck har 0,25.

Jag är inte civilingenjör och vet inte så mycket om vad som är förklaringen till rullmotståndsskillnaderna i de här fallen men mönster, gummikvalitet, cord vikt borde spela roll. Alla däck deformeras vid belastning dessutom fortplantas vägojämnheterna i ett hårt pumpat eller oeftergivligt däck upp i cykel och cyklist och ger friktionsförluster vibrationsförluster etc uppe i cykel och cyklist. I vad mån sånt mäts i testen vet jag inget om.

Men Håkan C kanske kommer och sprider ljus i mörkret.

Thure
 
Verkar som

jag fattat tabellen fel och alla däcken har någon form av punkteringsskydd. Skyddet mot punktering verkar ha gett påtagligt olika långt skydd.

Thure
 
Stor skillnad i rullmotstånd

Skillnaderna i rullmotstånd var marginella.
och
Verkar som jag fattat tabellen fel
Det verkar som det.

I texten skriver de Testefakta (som är de som har gjort testet och har sålt det till DN och flera andra tidningar)
 Standarddäcket har nästan hälften så mycket rullmotstånd som de bästa punkteringsskyddade däcken i testet. Man kan alltså konstatera att punkteringsskyddade däck är klart trögare att cykla på

Synd bara att man inte fick veta mer om standarddäcket.

Direktlänk till testet:
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article24621.ece
 
Håller med Håkan

Utan kännedom om standarddäckets vikt mönster etc svårt att uttala sig om det är relevant att just punkteringsskyddet ger högre rullmotstånd.

Thure
 
Punkteringsfria däck eller inte?

Så vad säger den erfarne? Om man som jag ska ut på tur genom Europa (för första gången) i höst, vad rekommenderar ni som kan väga "vanliga" däck mot de punkteringsfria? Är det tillräckligt stort motstånd för att det ska vara värt att köpa nya däck och laga punkteringar när det behövs?

Jag planerar att vara ute ganska länge och kommer inte ha särskilt bråttom varthän jag ska, men vill nog i alla fall kunna pressa 10 mil om dagen om/när det behövs.
 
Måste bara berätta...

Jag har drabbats av mängder med punkteringar det senaste året. Till sist kröp jag till korset och köpte ett punkteringsfritt däck för två veckor sedan.
Fem dagar (!) senare får jag punktering på väg till jobbet. Då fattar jag ju: Det är min fälg det är fel på.
Cykelhandlaren blev mycket förvånad när han upptäckte att det faktiskt var fråga om ett hål "utifrån". Däcket är ju kevlar-förstärkt. han hade försökt göra ett hål med en pryl utan att lyckas.

Jag har ingen förklaring till alla mina punkteringar, men jag kom ut med ett nytt däck och ny slang utan att behöva betala. Nu har det gårr en vecka till...

HåkanF
 
Jag har drabbats av mängder med punkteringar det senaste året. Till sist kröp jag till korset och köpte ett punkteringsfritt däck för två veckor sedan.
Fem dagar (!) senare får jag punktering på väg till jobbet. Då fattar jag ju: Det är min fälg det är fel på.
Cykelhandlaren blev mycket förvånad när han upptäckte att det faktiskt var fråga om ett hål "utifrån". Däcket är ju kevlar-förstärkt. han hade försökt göra ett hål med en pryl utan att lyckas.

Jag har ingen förklaring till alla mina punkteringar, men jag kom ut med ett nytt däck och ny slang utan att behöva betala. Nu har det gårr en vecka till...

HåkanF

Är det dig man ser på motorvägen i 130 knyck? ;)

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.