Test av punkteringsfria däck

tack för länken! nu vet jag vad jag ska skylla på om nån tycker att jag cyklar långsamt i framtiden. rullmotståndet.
 
jag bytte till ett "punkteringsfritt" och tycker att det går lättare. Kan bero på att det det står "inflate to 6 bar" på däcket. Så mycket har jag nog aldrig pumpat i tidigare.
 
Skulle inte kalla skillnaden mellan 0,24 och 0,32 för marginell... byter man åt fel håll blir det en ökning med 33%... och då har vi bara jämför mellan dom punkteringsskyddade däcken, tyvärr har dom inte redovisat rullmotståndet för standarddäcket...

men dom skrivar iaf
" – Standarddäcket har nästan hälften så mycket rullmotstånd som de bästa punkteringsskyddade däcken i testet"
 
Rullmotståndet

på standarddäcket är 0,24 om jag tolkar tabellen korrekt medan flera punkteringsskyddade däck har 0,25.

Jag är inte civilingenjör och vet inte så mycket om vad som är förklaringen till rullmotståndsskillnaderna i de här fallen men mönster, gummikvalitet, cord vikt borde spela roll. Alla däck deformeras vid belastning dessutom fortplantas vägojämnheterna i ett hårt pumpat eller oeftergivligt däck upp i cykel och cyklist och ger friktionsförluster vibrationsförluster etc uppe i cykel och cyklist. I vad mån sånt mäts i testen vet jag inget om.

Men Håkan C kanske kommer och sprider ljus i mörkret.

Thure
 
Verkar som

jag fattat tabellen fel och alla däcken har någon form av punkteringsskydd. Skyddet mot punktering verkar ha gett påtagligt olika långt skydd.

Thure
 
Stor skillnad i rullmotstånd

Skillnaderna i rullmotstånd var marginella.
och
Verkar som jag fattat tabellen fel
Det verkar som det.

I texten skriver de Testefakta (som är de som har gjort testet och har sålt det till DN och flera andra tidningar)
 Standarddäcket har nästan hälften så mycket rullmotstånd som de bästa punkteringsskyddade däcken i testet. Man kan alltså konstatera att punkteringsskyddade däck är klart trögare att cykla på