Undringar om däck resp fälgslitage

Hej!

Jag har sökt och läst lite här, men inte hittat riktigt vad jag letat efter...

Jag har en trekkingcykel, som mestadels används för pendling till och från jobbet men även lite "långfärder". Det innebär att jag mestadels cyklar på asfalt, men även litegrann på grus. Ingen "terrängcykling" att tala om alltså.
Jag ska nu köpa nya däck inför våren/sommaren och vill gärna ha lite tips på vad som kan vara värt att titta på.

Jag har tidigare haft Continental Top Touring 2000, som jag var nöjd med, men i jakt på lägre rullmotstånd har jag kollat lite på deras Sport Contact. Hur pass funkar de på grus? Är de totalt livsfarliga om man råkar cykla på en våt gräsplätt?
Såklart har jag även kollat på Top Contact, som väl är motsvarigheten till Top Touring. Ett mellanting verkar vara City Contact.
Andra förslag? Schwalbe Marathon?

En annan sak jag undrar över är hur man vet när fälgarna är för slitna. Jag ser/känner ju att de slitits ner en del av bromsarna (vintern med all smuts och grus går rätt hårt åt fälgar/bromsklotsar, även om man försöker hålla dem rena), men hur vet jag när det börjar bli farligt att cykla på dem? Vad händer om de skulle gå sönder när man cyklar?
 
Sport Contact

Har börjat min andra säsong på mina Sport Contact. Är väldigt nöjd, fungerar även bra på grusvägar. Är det mycket rullgrus i skarpa kurvor kan man förslagsvis sänka farten.

Detta ynka omak är mer än väl uppvägt av det faktum att däcken verkligen rullar lätt.
 
miffokarnevalen; sa:
Hej!

En annan sak jag undrar över är hur man vet när fälgarna är för slitna. ..hur vet jag när det börjar bli farligt att cykla på dem?

Vissa fälgar har en slitageindikator, ett streck som kommer fram när fälgen börjar bli utsliten.

Annars kan man improvisera en krumpassare http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=86692&pf_id=SE-162001 eller nåt liknande och kolla hur tjock fälgsidan är egentligen.

Eller så lägger man nånting plant tvärsöver fälgsidan och ser hur konkav slitytan hunnit bli, det ger också en indikation på hur mycket material man har slitit bort. Det förutsätter dock att slitytan var plan till en början...


miffokarnevalen; sa:
Vad händer om de skulle gå sönder när man cyklar?

Oftast inte särskilt mycket. En vanlig början är att bromsen hugger/pulserar lite som vid ett skevt hjul när en del av fälgsidan börjat bukta utåt.
Men har man en gnutta otur så kan fälgsidan släppa längs en större del av omkretsen på en gång, vilket kan leda till punktering, att däcket krängs av eller att något fastnar i bromsen.
 
klippen:
Låter ju bra... Jag cyklar, som sagt, mestadels på asfalt, och bara på grus vid enstaka tillfällen, så om de funkar okej på grus så...
Hur tycker du att de funkar på våt asfalt? Bra grepp?
Hur långt cyklar du på en säsong, ungefär? Bara undrar ungefär hur lång hållbarheten är på Sport Contact.

dabac:
Jag har nån sån slags slitagevarnare på mina fälgar. Visste bara inte hur de funkade... Med den är alltså ett sträck som kommer fram på fälgens slityta mot bromsarna?

Hyr brukar man göra när fälgarna blir för slitna. Lämnar man in hjulet så de monterar en ny fälg på befintligt nav/ekrar, eller är det ingen mening? Lika bra att köpa nytt hjul, om det inte är några "extrema" prylar det handlar om?
[Ändrat av miffokarnevalen 2007-03-28 kl 19:31]
 
miffokarnevalen; sa:
Jag har nån sån slags slitagevarnare på mina fälgar. Visste bara inte hur de funkade... Med den är alltså ett sträck som kommer fram på fälgens slityta mot bromsarna?
Jag kan inte garantera att ALLA funkar så, men de man hittar beskrivna med lite snabbt googlande är såna. Vet man exakt vilken fälg det gäller går det nog att få fram ett bättre svar.

miffokarnevalen; sa:
Hur brukar man göra när fälgarna blir för slitna. Lämnar man in hjulet så de monterar en ny fälg på befintligt nav/ekrar, eller är det ingen mening? Lika bra att köpa nytt hjul, om det inte är några "extrema" prylar det handlar om?
Tja, med introduktionen av biltemas priskapardelar så har det nog blivit vanligare (runt varuhusen IAF!) att bara köpa nytt, även om det kan vara massor med liv kvar i bäde nav och ekrar.
Sen beror det en del på vad den lokala cykelhandlaren/reparatören säger, vissa vägrar återanvända ekrar (fortare att bara klippa loss de gamla) vilket snabbt driver upp priset på ett enkelt fälgbyte.
Personligen så hade jag bytt fälgarna själv, under förutsättning att naven fortfarande är OK.
Hittar du bara en fälg för samma ekerlängd och antal så är det ganska enkelt att byta.
Tejpa den nya fälgen sida vid sida med den gamla och flytta över en eker i taget. www.sheldonbrown.com(/url] bl.a. har bra instruktioner om ekerspänning och hjulriktning.
 
Jag har cyklat ca 700 mil med Continental Sport Contact-däck på cykeln. Nu börjar det bli dags att byta bakdäcket, men fram ser det fortfarande bra ut.
Har kört både på asfalt, i grus och i regn och aldrig haft några problem.
 
Dito

ninsa; sa:
Jag har cyklat ca 700 mil med Continental Sport Contact-däck på cykeln. Nu börjar det bli dags att byta bakdäcket, men fram ser det fortfarande bra ut.
Har kört både på asfalt, i grus och i regn och aldrig haft några problem.

Riktigt så många mil har jag ännu inte kört på mina, dina mil ger mig dock gott hopp om slitstyrka.

När det gäller fästet på asfalt så har nog gummiblandningen betydelse och mönstret ingen betydelse. Däcken har tillräckligt fäste på asfalt och packade grusvägar. Körde förövrigt i dag i ca 30 km/h genom en ganska skarp grusvägskurva med rätt rejäla strängar av rullgrus hojen gick stadigt.

Jag läste för några år sedan i Cycling+ en artikel om cykeldäck och våta vägar. Skribenten konstaterade att risk för vattenplaning inträffade md slicks först i hastigheter över 250 km/h. Sedan dess har jag kännt mig kassaskåpssäker när det gäller cykeldäck och grepp i blötan.

Sedan är det med trampcyklar som med motorcyklar att styret skall tryckas ut mot kurvans ytterkant och fordonet samtidigt lutas in mot kurvans centrum så blir kurvåkningen väldigt stabil.

Har man en runda med en bra och skarp kurva så kan man sedan öva att hitta linjen med att prova och åka fortare och fortare genom kurvan.

Jag kör mellan 4 000 och 6 000 km per säsong varav ca 1 000 på min retroracer med tubdäck och resten på långfärdaren med Sport Contact. Ur ett par tidigare Contact, det var de med mönster, klämde jag ut ca 10 000 km innan de kasserades skiftade då bak och framdäck på ca 6 000 km.
[Ändrat av klippen 2007-03-29 kl 22:12]
 
Hej!

Ursäkta ett lite sent svar.

Vill bara tacka alla som svarat på mina frågor. Jag har nu fått hem ett par sport contact. Inte cyklat så många meter på dem ännu, men det verkar mycket lovande så här långt. Rullar mycket lätt. Lite annorlunda känsla att cykla på slicks, även om jag inte brukar ha särskilt grovt mönster annars. Helt tyst och fritt från vibrationer... Som att cykla i smör, eller något. :)

Jag kan åxå konstatera att det nog snart är dags att titta på att byta fälgar/hjul. De slits inte så mycket på sommaren, juh, så kanske att de kan hålla över sommaren. Får se. KAnske att jag vågar ig på att byta fälgar själv. Verkar lite krångligt, framför allt med bakhjulet, att få till så att allt blir rakt och med rätt ekerspänning och så... Fast åas blir det säkert inte sämre än genomsnittscykelmeken fixar i butik... De är inte så noga alla gånger...

Byta kassett får jag åxå göra...
Blir lite att köpa/fixa, men man vill ju ha den fin nu till våren, efter vinterns vedermödor. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
jd Däck för långcykling Långcykling 11
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.