Smalare däck snabbare cykel?

Hej!

Min lillasyster ska cykla till Skottland och hon har en citybike med däckdimensionen 47-559
Jag pratade med en cykelhandlare om att byta däck till 32-559 han påstod då att diametern kommer bli mindre så att det inte kommer göra någon skillnad i rullmotstånd. Vilket jag inte riktigt kan acceptera så jag vänder mig hit.

Är det så att de centimeter man förlorar i omkrets ger större rullmotstånd än det man vinner på att ha smala däck? Vilket är det bästa alternativet? Här bryr vi oss inte om komforten bara det som är mest praktiskt.

Han tyckte det vore mer lämpligt att byta till 40-559. Men jag tycker fortfarande 32-559 vore bäst.

Hälsningar Erik
 
Vilka däck

och trycket torde ha större betydelse än dimensionen.

Men jag skulle också tro att 32 mm är betydligt bättre än 47 och 40 dels pga att man har högre tryck i slangen dels på grund av sannolikt mindre rullmotstånd förutsatt att däckmönstret är likvärdigt.

Mindre diameter på hjulet är ingen nackdel på slät väg. Med högre tryck i slangen lite mindre stötdämpning vid gupp och grusväg men att det negativt skulle påverka rullförmågen är rätt och slätt inte korrekt.

Utväxlingen blir för all del lite annorlunda men det finns ju högre växlar at ta till.

Thure
 
Däckstrycket konta vikten

Ett smalare däck är bara snabbare om du samtidigt höjer däckstrycket!

Så välj däcksdimension utefter ekipagets vikt och det tänkta underlaget. Om du väljer ett för smalt däck, kommer du att behöva pumpa det så hårt (för att det ska rulla lätt och inte vara känsligt för genomslagspunka) att komforten kommer bli lidande (om du ens kan hålla dig under maxtrycket).

Kom ihåg!
Ett bredare däck har längre rullmotstånd än ett smalt, om trycket är det samma

Med ett lite bredare däck kan du ha ett lite lägre tryck och ändå ha motsvarande rullmotstånd som som det lite smalare däcket. Lägre tryck ger högre komfort...

Hur mycket packning ska hon ha lillsyrran?
 
Hej!
Tack för era svar!
Hon ska ha två packväskor bak tält kök bl.a.
Så om man pumpar däcket som sitter på nu 47 mm brett till 5 bar gör det ingen skillnad mot de däck vi beställt som också går att pumpa 5 bar men är 32 mm breda?
Nu är de i alla fall beställda, vikten kanske blir lite lägre i alla fall.

Sämre komfort och fäste på grusväg samtidigt som punkteringsrisken blir högre då? Låter ju inte bra...
 
Totalvikten skall i varje fall upp till krönet. Men större luftkammare ger mjukare gång och
även breda däck finns med smal anläggningsyta, dvs kör man med mycket tryck i lågt rullmotstånd.
Våra hybrider har breda däck med smal anläggning, men däcken är tyngre än 32mm.
//J
 
Bästa touring däcket!?

Verkar som den första snubben vi snackade med hade en poäng!? Vilket är det bästa touringdäcket då? Det har tydligen varit en diskussion angående det på Happy MTB men jag hittar den inte, detta testet handlade om ganska breda MTB däck.

Slutsatsen jag tar är att smala däck ca 22mm breda med 8-15 bar är snabbast men bara på asfalt.
De touringdäck "Top Touring 2000" jag har på min thorn club tour är på 32 mm och kan pumpas till 4-5 bar.
Min syrra har 47 däck som går att pumpa till 4 bar och vi har beställt 32 däck som går att pumpa till 6kg.
Nog borde vi gjort rätt val eller?

Vad har ni för däck och vad är eran uppfattning?


1 bar = 14 psi
1 kg är det ungefär 1 bar?
 
Fråga 1
Verkar som den första snubben vi snackade med hade en poäng!? Vad har ni för däck och vad är eran uppfattning?

Fråga 2
1 bar = 14 psi
1 kg är det ungefär 1 bar?

Mitt svar på fråga 1:
Med 559 hjul så dämpar själva hjulet mindre än med 622 fälgar. Därmed blir det lite stötigare gång om man har smala däck. Men däcksfabrikatet och modellen har också stor betydelse. På min Thorn Club Tour med 622 hjul har jag omväxlande 28 mm och 32 mm däck. 32 mm Conti och Nokia har rätt hårda däckssidor och det blir lite stötigare än med 28 mm däck med mjukare däckssidor. På mina racrar har jag oftast 23 mm Michelin "slicks" vilka jag är mycket förtjust i både lätta slitstarka och med litet rullmotstånd samt inte så stötiga som lite kraftigare däck.

På min frus gamla men fina Gary Fisher Nirvana aluram och alugaffel odämpad sitter det 32 mm däck från Nokia. Blir aningen stötigt på grusväg men helt OK på asfalt och i touringsammanhang. Jag har aldrig testat smalare däck än så på 559 fälg men det vore intressant med ett par mjukare däck i t ex 25 mm eller 28 mm på en sån här cykel fast jag skulle då välja en smal racerfälg.

Någon som har sådana hjul och smala däck som kan dela med sig av sina erfarenheter? Börjar bli dags att bygga nya hjul till hustrun.

Nackdelen med hårda däckssidor på min Thorn Club Tour uppvägs till viss del av att däcken är slitstarka och att punkteringsrisken p g a snakebite och krossten inte är så stor. Men jag tror att ett hårt pumpat 25 mm däck på 622-fälg är rätt konkurrenskraftigt avseende punkteringsresistens och förmodligen mitt bästa alternativ för jobbpendling och touring på asfalt. På höst och vår med grus löv mm ovanpå asfalten och en del grusvägs och stigcyklande insprängt med asfaltnötandet kan det vara smart med lite bredare däck med viss mönstring medan de smalare slicksen är överlägsna på asfalt blöt eller torr.

Fråga 2:
En standardatmosfär vid havsytan är 1013 mbar. 1 bar är i stort sett 1kg/cm2 se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bar_(måttenhet) och http://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_(enhet)

Thure
 
Senast ändrad:
punka då ?

Hej!
Så om man pumpar däcket som sitter på nu 47 mm brett till 5 bar gör det ingen skillnad mot de däck vi beställt som också går att pumpa 5 bar men är 32 mm breda?
Nu är de i alla fall beställda, vikten kanske blir lite lägre i alla fall.

Sämre komfort och fäste på grusväg samtidigt som punkteringsrisken blir högre då? Låter ju inte bra...

Lite ½OT kanske men kan nu i alla fall inte få frågan ur skallen.
Har alltid trott att det är lättare att få punktering med smalare däck än med bredare (givet de bägge är "välpumpade").
Och därmed fått lite punkanoja när man med racern (25 mm däck) tvingas in på nån grussträcka ibland. Så icke med MTB:n fötrstås.
Men borde det inte vara tvärtom, hårdpumpade typ 9 bar smala däck = mindre punkarisk än hårdpumpade typ 5 bar breda däck ?
e ja ute å cyklar ?
Per D
 
Punkarisk

Tja, det är nog svårt att sätta en procentsats på vad som är störst punkarisk, men eftersom denna tråd handlade om långcykling så antar jag att man även väger in konforten till stor del.

Med ett för tunnt däck måste det som sagt pumpas hårt, kanske till maxtryck (för att ge bra rullmotstånd och låg punkarisk)... Det går ut över komforten.

Men jag håller med dig, men den packningen du beskriver låter 47 lite väl brett...

/Tor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.