Dubbla däck fram?

Hej alla!

Ska ut o cykla i fjällen i vinter och har då tänkt att ha en cykelkärra med. Men då det blir en del last bak och vinterföre har jag funderat på hur jag ska klara långa nedförsbackar och inbromsningar, det blir lätt att man far i diket om kärran viker sig.

Så jag har tänkt montera dubbla däck fram med dubb för stabilitet och hydrauliska bromsar på kärran för att undvika att få kärran i arslet. Har någon nåra konstruktionstips på hur jag kan bygga om min framgaffel så att den passar med två däck? Bromsarna på kärran tänkte jag aktivera med bakbromsen om det går.


Mvh
 
Förstår

inte problemet.

På vintern bromsar man inte lika hårt. Du får knappast bättre bromsverkan med dubbla däck friktionen borde vara beroende av belastningen fram. Däremot ger dubbla däck förstås bättre bärighet. Har sett bilder på dubbla däck fram i samband med cykling i Alaska. Kanske du kan googla dig fram. Tror att det var några som cyklade i spåren av det stora hundslädsloppet Iditarod? Googlar du lite tror jag du kan hitta bilder på hur de löst ram och gaffelkonfigurationen.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Önskar dig lycka till! I Alaska körs en del på vad dom kallar fat bikes.

Audie%27%20FatBike.JPG
 
Hej alla!

Ska ut o cykla i fjällen i vinter och har då tänkt att ha en cykelkärra med. Men då det blir en del last bak och vinterföre har jag funderat på hur jag ska klara långa nedförsbackar och inbromsningar, det blir lätt att man far i diket om kärran viker sig.

Så jag har tänkt montera dubbla däck fram med dubb för stabilitet och hydrauliska bromsar på kärran för att undvika att få kärran i arslet. Har någon nåra konstruktionstips på hur jag kan bygga om min framgaffel så att den passar med två däck? Bromsarna på kärran tänkte jag aktivera med bakbromsen om det går.


Mvh

är det verkligen värt allt micklande, all energi, alla pengar för att få till det där? är det inte bättre du går dina sträckor till fots, det kan ju ändå inte vara någon större skillnad i hastighet och sträcka du kan till rygga lägga. när den där bastarden väl står på asfalt kommer det ju inte direkt vara nåt man susar i väg på som ett streck.. bara mina tankar
 
Tack

För alla åsikter. Nog kan det vara så att jag kanske inte tjänar något på dubbla däck fram men det blir stabilare. Ska cykla till Hemavan 2012 och då vill jag inte åka i backen. Får nog testa den hårda vägen; Lång nedförsbacke och kärran full med vattendunkar så får man se hur man undviker diket.

Fatbikes har jag aldrig hört om men de vore häftigt, får googla helt ernkelt!

Tack igen för alla åsikter.


På återseende
 
Se till att ha bra däck på kärran så ska det mycket till innan den slutar följa cyklen även om du bromsar hårt. Ha du bättre fäste på cyklen än kärran så kommer kärran att ha lättare att vika ut och komma åkandes på tvären.
 
Se till att ha bra däck på kärran så ska det mycket till innan den slutar följa cyklen även om du bromsar hårt. Ha du bättre fäste på cyklen än kärran så kommer kärran att ha lättare att vika ut och komma åkandes på tvären.


Funderar på att köra med hydrauliska bromsar på kärran som går på samma handtag som bakbromsen eller nå liknande så ja får en bromsad släpkärra. Måste ändå bygga en från skrätch då min pulka ska utgöra lastutrymmet o då kan man väl likagärna satsa på en avancerad!


På återseende!
 
Personligen

cyklar jag mycket med kärra året runt fast sällan mer än ca 30 kg last i kärran (+ egenvikten knappt 10 kg).

Mest har jag cyklat med olika Burleykärror som har dragstången kopplad vid bakaxeln på cykeln. I och med att man inte gör några panikbromsningar när det är halt på vintern har jag inte haft några direkta problem med att kärran inte följer cykeln i spåren. Oftast har jag haft rätt lättrullande släta däck på släpkärran men dubbdäck på cykeln. Lite mer mönstrade däck på kärran kan nog vara vettigt på vintern.

Thure
 
Det är alltid motvind, uppförsbacke och regn när man cyklar med tungt packad kärra! Var ska du cykla nånstans där du kan räkna med långa utförskörningar? Nej, men seriöst: du kommer att kunna få mer problem med styrningen än du tror. Med två däck, eller ett däck med ganska bred profil får du en "digital" styrning på cykeln, det blir allt-eller-inget när du ska svänga. Först händer inget alls, sen tar du i för kung och fosterland, och då tvärställer sig framhjulet... På den där monstercykeln som länkades till i ett tidigare inlägg hade man byggt en hoj med tre däck fram, där det mittersta var av större diameter än de två yttre, det kanske kan vara en lösning, men ganska extrem. Du tror inte att det grövsta dubbade mountainbikedäcket + hydrauliska skivbromsar räcker??
 
Funderar på att köra med hydrauliska bromsar på kärran som går på samma handtag som bakbromsen eller nå liknande så ja får en bromsad släpkärra. Måste ändå bygga en från skrätch då min pulka ska utgöra lastutrymmet o då kan man väl likagärna satsa på en avancerad!


På återseende!

Varför inte bygga en påskjutsbroms om du ska bygga broms på kärran, mycket bättre funktion än att den ska bromsa med bara ditt bakhjul.
 
Thureb, 2 mån expedition innebär liite mer än 30 kg bakpå cykeln vilket gör att jag e lite bekymrad för inbromsningar.

Titantomten, I fjällen är kanske inte backarna så långa men snöiga o isiga och om man ska ut på en längre expedition vill man inte chansa på något. Hade inte tänkt på digitala styrningen, borde bli ett jävla problem om man dessutom har mycket bakpå!

Actionbent, där kanske vi har något! Påskjutsbroms med hydraulvätska och skivor. Då kan man nästan ge sig fan på att kärran inte viker sig! Får googla på nån konstruktion men det borde inte vara så svårt. Om man tar en hydraulcylinder och kopplar den mellan kärran och cykel så borde den fixa tryck som kanske är liknande det tryck som uppstår i handtaget och på så sätt få skivbromsan att bromsa. Vad tror du/ni??


På återseende!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips